Borrelia en verlamming in het spijsverteringskanaal, Bismut?

Josie

Borrelia en verlamming in het spijsverteringskanaal, Bismut?

Berichtdoor Josie » Za 22 Nov 2014, 15:16

Bismut is/was een regulier medicijn op voorschrift, tegen o.a. maag- en darmzweren. Ik weet niet of het nog steeds op de markt is? Het werd/wordt ingezet met of zonder bep. antibiotica tegen o.a. helicobacter pylori. (bijv. met metronidazole of amoxicilline)

In lage concentraties is bismut vrij verkrijgbaar, i.i.g. in de USA.
Het wordt nauwelijks opgenomen, het werkt bij inname dus alleen in het spijsverteringskanaal.

Het valt in de categorie zware metalen, het is giftig...
Desalnietemin is het ook giftig voor Borrelia spirocheten die zich bevinden in het spijsverteringskanaal. :mrgreen:
Helicobacter pylori is, net als Borrelia, ook een spirocheet (edit achteraf: nee is geen spirocheet alleen spiraalvormig!)die verschillende vormen kent, kan persisteren en zich kan verstoppen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12051564
Susceptibility of motile and cystic forms of Borrelia burgdorferi to ranitidine bismuth citrate.
Brorson O1, Brorson SH.
“When B. burgdorferi is responsible for gastrointestinal symptoms, bismuth compounds may be candidates for eradication of the bacterium from the gastrointestinal tract.”

Buhner schrijft er ook wat over hier: http://www.gaianstudies.org/articles9.htm (halverwege!)

Ik kan al een aantal jaren niet normaal meer eten, altijd buikpijn, misselijk, af en toe braken, altijd wegrakingen na het eten, constipatie, ondergewicht, uitstralende pijn, maagbreuk/maagverlamming, tijdelijke darmverlamming?, brandend maagzuur, pijnsteken, en nog heel veel meer.

Ook de diversiteit van voedingsmiddelen die ik nog verdraag is drastisch afgenomen en beperkt tot nog maar zo’n 30 producten, die ik ook alleen maar kan eten/drinken als ik daar weer andere supplementen bij neem om de maag-darm-tolerantie te verhogen. Ik kom niet verder dan wat ‘paleo-soep’ en wat ‘fodmap-groente’.

De verlamming komt misschien door borrelia-schade aan de 10de zenuw. Een soort Bell’s palsy van de darmen.

Ik kan nauwelijks ervaringen en informatie vinden van lyme-patiënten zelf die het uitgeprobeerd hebben.
Heeft iemand van jullie info of ervaring met bismut? (bismuth, pepto-bismol, ranitidine bismuth, pepti-guard, pyloricil, bio-hpf, gastromycin, e.d.)

Josie

edit: pyloricil en bio-hpf later nog toegevoegd aan het rijtje middelen waar bismut in zit.
Laatst gewijzigd door Josie op Za 29 Nov 2014, 09:06, 2 keer totaal gewijzigd.

jozzie

Re: Borrelia en verlamming in het spijsverteringskanaal, Bis

Berichtdoor jozzie » Za 22 Nov 2014, 17:35

Hoi Josie,

Ik bewonder je doorzettingsvermogen en ik vind het ontzettend vervelend om je na zo'n lange tijd nog steeds zoveel klachten te zien hebben. Ik zou willen dat het je beter vergaat. Ik weet niets over Bismut, heb er geen ervaring mee. Ik heb wel de vreemde ervaring dat ik reageer op bijna alles wat ik eet en drink. In mijn hoofd dan. Ik voel me beroerder, meer hoofdpijn en druk, meer rot voelen. Meer hart overslagen. Ik heb ook een kleine middenrif breuk, geen maagzuur. Geen Lyme, wel andere infectieziekten.
Ik wou ook nog even de betweter uithangen. Helicobacter Pylori is geen spirocheet, behoort tot de stam van Proteobacterie, is wel spiraalvormig. Zie Wikipedia
Niet zo belangrijk.
Dat je beter wordt dat is belangrijk!

Groet Jozzie

Josie

Berichtdoor Josie » Za 22 Nov 2014, 19:54

jozzie schreef:Ik wou ook nog even de betweter uithangen. Helicobacter Pylori is geen spirocheet, behoort tot de stam van Proteobacterie, is wel spiraalvormig. Zie Wikipedia Niet zo belangrijk.

Sorry voor mijn te snelle conclusie, ik ben blij met je spiraal-correctie, omdat ik daar van leer en dat is weer nuttig voor mijn behandeling. :)

jozzie schreef:Ik heb wel de vreemde ervaring dat ik reageer op bijna alles wat ik eet en drink. In mijn hoofd dan. Ik voel me beroerder, meer hoofdpijn en druk, meer rot voelen. Meer hart overslagen. Ik heb ook een kleine middenrif breuk, geen maagzuur. Geen Lyme, wel andere infectieziekten.

Irritant is dat heh. Dat van die hartoverslagen heb ik ook. Na een maaltijd of soms al na een slok water heb ik vaak een paar uur lang hartoverslagen. Ik heb zelf een ECG-metertje. Mijn hartslag is dan onder de 35/minuut waarvan de helft onvolledige slagen en de helft redelijk normale slagen. Als dat lang aanhoudt dan raak ik ook bijna bewusteloos.

Een paar uur later gaat het dan weer ‘okee’, dan kan ik weer wat dingetjes doen enzo. Ik heb wel periodes waarin het tijdelijk iets beter gaat door sommige supplementen. Zoals mastic gum, spijsverteringsenzymen, zoethoutwortel-extract, betaïne, nux vomica, iberogast, salus gallexier, monolaurine, oregano olie (enteric coated), e.d.

jozzie schreef:Ik bewonder je doorzettingsvermogen en ik vind het ontzettend vervelend om je na zo'n lange tijd nog steeds zoveel klachten te zien hebben. Ik zou willen dat het je beter vergaat.

Dankje, het steunt me enorm om dat te lezen, lief dat je dat zo zegt. Ik zou ook willen dat het met jou beter gaat, jij loopt er ook al lang mee rond. Ik heb veel van je berichten gelezen. Borrelia en co’s of Q-koorts en co’s, het is allebei ellendig.

Artsen hebben het al opgegeven met me, niet in die woorden, maar er komt nog maar weinig zinnigs uit. Een beetje gemompel over dat ik zo’n complex geval ben, dat ze me niet langer kunnen behandelen, adviezen die niet werken of die kant noch wal raken of een zucht dat ze het ook niet weten.

Ik heb soms van die buien van hard huilen en paniek. De dagelijkse pijn en alle andere symptomen. En het onbegrip en de onkundigheid waar ik mee geconfronteerd word. Dan vraag ik me af hoe ik het nog volhou.

Het komt op mezelf aan. Ik ben zodanig afgetakeld dat ik mijn huis en bed ook nauwelijks meer uit kan. Gelukkig heb ik internet. Ik zelf heb het nog niet opgegeven. Ik heb een lijst van uit te proberen dingen die ik stap voor stap afwerk.

Ik neem nog even een druppel cbd-olie, dan kan ik straks i.i.g. lekker slapen. :mrgreen:

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 23 Nov 2014, 10:26

hoi Josie, ik herken veel van je klachten.
Je verhaal lezend vroeg ik me af: heb je je eens laten testen op lipase-waarden?
Daaruit valt iets op te maken over de conditie van je alvleesklier.
Of bijv. bij een ontlastingsonderzoek: als de ontlasting vettig is: dan zegt het ook iets over de alvleesklier (slecht werkend).
Als je weet dat je alvleesklier slecht werkt kun je die ondersteunen zoveel als mogelijk met bepaalde maatregelen.
Zoveel mogelijk basische voeding gebruiken, natriumbicarbonaat (die bevordert de enzymvorming door de alvleesklier), bittere voeding/supplementen, probiotica, uitkijken met eiwitrijke voeding, geen fruit na een maaltijd etc.
http://www.gezondbeterworden.nl/digitaa ... klier.html
http://www.gezondbeterworden.nl/digitaa ... uring.html
http://www.gezondbeterworden.nl/digitaa ... vaten.html
Mangaantekort: in hoeverre zou dat ook het eventuele onderfunctioneren van de alvleesklier kunnen verklaren?

Josie

Berichtdoor Josie » Di 25 Nov 2014, 18:30

Bamboe, vervelend dat jij ook veel van die klachten hebt. :(
Let op dat een niet-optimale alvleesklierfunctie meestal een gevolg is, niet een oorzaak. Voeding en symptoombestrijding hebben me tot nu toe niet van de infecties af geholpen, het kan hooguit een klein beetje ondersteunen, en in de tussentijd loopt de schade verder op, de oorzaak moet serieus aangepakt worden.
Heb jij ervaring met bismut?
Josie

bamboe

Berichtdoor bamboe » Di 25 Nov 2014, 22:39

hoi Josie,
op welke oorzaak doel je?
en heeft die dan niet weer ook een oorzaak?

ik heb geen ervaring met bismuth: wel een keer een uitgebreid engelstalig ervaringsverhaal erover gelezen.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Di 25 Nov 2014, 22:44

Josie schreef:[, altijd wegrakingen na het eten,
Josie

Hallo Josie, wegrakingen na het eten kunnen ook door hartproblemen komen.

Als je moeilijk voeding verdraagt, moet je jouw lichaam ook regelmatig rust geven: dus eens een weekje geen supplementen. Je kan ook enkel dagen basis-dieet volgen. Ik heb dat ooit gevolgd tegen extreme voedselallergie, dat was voor lyme. Ik heb toen een tijd op bambix-rijstpoeder geleefd, verder peer, meloen en lamsvlees. Dan geleidelijk alles weer opbouwen en dat is goedgekomen. Sommigen moeten aan de astronautenvoeding.

Als lyme verlamming veroorzaakt, zal dat hierboven geschreven niet veel uithalen .

Bismut heb ik niet geprobeerd. Opgelet het vermindert de werking van ab (Ivan Wolffers 2004).Ivan Wolffers raadt gelijktijdig gebruik van bismuthpreparaten af wegens hoge toxiciteit. Deze gegevens vond ik nog in het boek medicijnen van 2004. (leuk nog zo eens een boek uit de kast halen)

Josie

Berichtdoor Josie » Za 29 Nov 2014, 11:00

Hoi!
Ik ben inmiddels bezig met de bismut. En het werkt behoorlijk goed voor me! :D

De maagpijn en de pijn in het gebied net onder mijn maag zijn een stuk verbeterd, de uitstralende zenuwpijn is de helft minder, mijn hartslag na een maaltijd is een klein beetje beter, brandend maagzuur is zo goed als weg, symptomen van hypoglycemie zijn een beetje minder en de ‘hongerpijn’ is een stuk minder!

Ik heb in de afgelopen 8 jaar (bijna) álles voor mij maag geprobeerd (behalve antibiotica want dat wilden ze me niet voorschrijven). Dit is de eerste keer dat er iets echt significant helpt! :D

Ik krijg er ook steeds tijdelijk een flink grieperig gevoel (een halve dag) en wat hoofdpijn van, dat trekt ook weer weg.
En ik heb er wat laxeermiddel bij nodig. Ik ben nog een beetje zoekende naar de optimale dosering van zowel bismut als laxeermiddel.

Ik gebruik de bismut nu in een combinatie-supplement waar ook berberis vulgaris en glycyrrhiza (zoethout wortel extract) in zit. Die heb ik beide eerder gebruikt en daar had ik onvoldoende effect van. Ik neem aan dat het de bismut is die me dit positieve effect geeft.

Het geeft me hoop en motivatie om door te gaan. :D
Het plan is om dit te gaan afwisselen met monolaurine (supplement) waar ik eerder op het oude forum ook wat over geschreven heb http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.p ... 563#p85329.
En met amoxicilline, maar het is lastig om daar medewerking voor te vinden.

@Paperwhite dankjewel voor het opzoeken van de informatie uit je boek.
@Bamboe: heb je een linkje van het engelstalige ervaringsverhaal?
bamboe schreef:hoi Josie, op welke oorzaak doel je?
Infecties en inflammatie
bamboe schreef:en heeft die dan niet weer ook een oorzaak?
Tekenbeet

Josie

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 29 Nov 2014, 15:58

hoi Josie, niet om flauw te doen: maar bijv. gisteren sprak ik iemand die regelmatig door teken gebeten is/wordt gedurende 20 jaren.
Wat mij betreft is die persoon dan allang drager van de borrelia en co.
Dan is de vraag die zich bij mij voordoet: wat is dan de oorzaak / zijn dan de oorzaken dat deze persoon er niet gebukt onder gaat en ik wel?

savan

Berichtdoor savan » Di 23 Dec 2014, 17:33

Vraagje ,

Ik heb interesse in bismut omdat ik een helicobacter infectie heb, volgens mij is dit hetzelfde als ranitidine toch?
Ik heb het (ranitidine) bij het kruidvat gehaald, vandaag ingenomen met ab. Weet iemand hier iets meer van?

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NE ... 2043280503

@josie

bedankt voor je berichtje over bismut

Terug naar “Supplementen en kruiden”