In lage concentraties is bismut vrij verkrijgbaar, i.i.g. in de USA.
Het wordt nauwelijks opgenomen, het werkt bij inname dus alleen in het spijsverteringskanaal.
Het valt in de categorie zware metalen, het is giftig...
Desalnietemin is het ook giftig voor Borrelia spirocheten die zich bevinden in het spijsverteringskanaal.

Helicobacter pylori is, net als Borrelia, ook een spirocheet (edit achteraf: nee is geen spirocheet alleen spiraalvormig!)die verschillende vormen kent, kan persisteren en zich kan verstoppen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12051564
Susceptibility of motile and cystic forms of Borrelia burgdorferi to ranitidine bismuth citrate.
Brorson O1, Brorson SH.
“When B. burgdorferi is responsible for gastrointestinal symptoms, bismuth compounds may be candidates for eradication of the bacterium from the gastrointestinal tract.”
Buhner schrijft er ook wat over hier: http://www.gaianstudies.org/articles9.htm (halverwege!)
Ik kan al een aantal jaren niet normaal meer eten, altijd buikpijn, misselijk, af en toe braken, altijd wegrakingen na het eten, constipatie, ondergewicht, uitstralende pijn, maagbreuk/maagverlamming, tijdelijke darmverlamming?, brandend maagzuur, pijnsteken, en nog heel veel meer.
Ook de diversiteit van voedingsmiddelen die ik nog verdraag is drastisch afgenomen en beperkt tot nog maar zo’n 30 producten, die ik ook alleen maar kan eten/drinken als ik daar weer andere supplementen bij neem om de maag-darm-tolerantie te verhogen. Ik kom niet verder dan wat ‘paleo-soep’ en wat ‘fodmap-groente’.
De verlamming komt misschien door borrelia-schade aan de 10de zenuw. Een soort Bell’s palsy van de darmen.
Ik kan nauwelijks ervaringen en informatie vinden van lyme-patiënten zelf die het uitgeprobeerd hebben.
Heeft iemand van jullie info of ervaring met bismut? (bismuth, pepto-bismol, ranitidine bismuth, pepti-guard, pyloricil, bio-hpf, gastromycin, e.d.)
Josie
edit: pyloricil en bio-hpf later nog toegevoegd aan het rijtje middelen waar bismut in zit.