Enzymen via voeding of als supplement?

Sproetje

Enzymen via voeding of als supplement?

Berichtdoor Sproetje » Za 20 Feb 2016, 20:20

Volgens mijn behandelaar mag ik nu weer alles eten.
En ben me gaan verdiepen in de enzymen.
Had eerst gedacht om dit via supplementen te gaan innemen, maar ben eens iets gaan lezen over voeding en enzymen.

Nu las ik dat in rogge het enzym tryptofaan zit, 33% van de ADH
en via wiki las ik dat tryptofaan ook een uitgangsstof bij de biosynthese van veel indoolderivaten zoals de neurotransmitter serotonine en kynurenine is.

En toen ik verder las zag ik het volgende:
In de jaren 80 van de vorige eeuw kwamen ook de eerste tryptofaanbevattende voedingssupplementen op de markt. Kort daarna, in 1988 en 1989, was er een uitbraak van eosinofilie-myalgie syndroom (EMS) onder gebruikers van tryptofaansupplementen, waarbij 37 personen overleden en meer dan 1.500 gebruikers van tryptofaan ernstig ziek werden. Na onderzoek is de bron van de uitbraak herleid tot één enkele grondstoffabrikant, de "Showa Denko Company of Japan", en de oorzaak bleek te liggen in een nieuwe manier van tryptofaansynthese met genetisch gemanipuleerde bacteriën.....

Sproetje

Re: Enzymen via voeding of als supplement?

Berichtdoor Sproetje » Ma 22 Feb 2016, 17:37

Ik ben nog eens wat verder gaan zoeken en vond dit:

https://www.ntvg.nl/artikelen/l-tryptof ... dedelingen

In het artikel van De Smet en Stricker wordt melding gemaakt van het zogenaamde eosinofilie-myalgie-syndroom, bij gebruik van L-tryptofaan bevattende voedingssupplementen (LTV) (1990;1123-5). In 1968 publiceerden Hardy en Anderson een artikel waarin zij ervoor pleitten om ziekten die gepaard gaan met een langer durende (hyper)eosinofilie in bloed en beenmerg onder één syndromale noemer te brengen: het hypereosinofiele syndroom (HES).

Etiologisch kent het HES een idiopathische vorm en secundaire vormen, o.a. bij bepaalde hypersensitiviteitsziekten, infestaties, dermatosen, collageenziekten, neoplastische en immunodeficiëntieziekten; voorts als bijwerking van medicijnen, met name natriumcromolyn (Intal) en natriumcromoglicaat (Lomudal).2 In vrijwel alle gevallen wordt bij het HES een polyneuropathie beschreven, die al dan niet subklinisch verloopt

Anders gezegd, het ontbreken van de firmanaam Showa Denko op een LTV-verpakking wil nog niet zeggen dat het preparaat afkomstig is van een andere L-tryptofaanproducent.

Dus eigenlijk kan ieder tryptofaan supplement afkomstig zijn van Showa Denko

Hoewel je je ook nog kunt afvragen of Showa Denko wel de veroorzaker is van het eosinofilie-myalgie-syndroom

http://www.deadreign.com/wat-is-eosinof ... -syndroom/

......
Ergens in de late jaren 1980, wordt gezegd dat een zekere Japanse bedrijf dat begon deze supplementen produceren batches die ofwel slecht zijn vervaardigd of die genetisch gemodificeerde bacteriën die eosinofilie-myalgie syndroom veroorzaakt die omgebracht hadden losgelaten. Hoewel veel mensen die deze aandoening ontwikkeld werden gekend L-tryptofaan te hebben genomen, werden geen specifieke bacteriën ooit geïdentificeerd.
......

Nu ik dit lees vraag ik me af of het misschien komt door een te veel van inname van L-tryptofaan?

Terug naar “Overige”