Lichen Sclerosus en Lyme

Voor alle onderwerpen die gaan over andere door teken overdraagbare infecties. Over symptomen, diagnose, tests en behandeling hiervan. Onderwerpen over andere infecties die naast de Lyme-Borreliose kunnen optreden, zijn hier ook welkom.
Karin

Lichen Sclerosus en Lyme

Berichtdoor Karin » Zo 29 Dec 2019, 12:07

Ik denk niet dat het onder een co-infectie valt, maar dit leek mij het meest geschikte subforum voor mijn vrij eenvoudige vraag: zijn er meer mensen hier bekend met Lichen Sclerosus naast hun Lyme?

Natuurlijk heb ik op dit forum gezocht, en ik kwam de ziekte wel tegen, maar allemaal genoemd in artikelen over Lyme. Nu is het ook niet direct iets wat de meeste mensen graag aan de grote klok hangen, maar ik ben toch benieuwd, en natuurlijk ook of het verband houdt met Lyme, of dat het gewoon domme pech is.

Tot mijn huisarts het noemde had ik er ook nog nooit van gehoord, dus hier een uitleg van de website van de Stichting Lichen Sclerosus:

Lichen sclerosus in het kort uitgelegd

Lichen sclerosus is een chronische, met ontstekingen gepaard gaande, niet-infectieuze ziekte van de huid, die overal op de huid kan voorkomen, met als voorkeur de geslachtsdelen en het gebied rond de anus.

De oorzaak van lichen sclerosus is onbekend, er wordt nu vanuit gegaan dat het een auto-immuunziekte is. Lichen sclerosus komt 10 keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Op een vulvapoli heeft ongeveer een derde van de patiënten, lichen sclerosus.

De belangrijkste klacht bij de meeste patiënten is jeuk aan de geslachtsdelen, hierdoor worden vrouwen vaak ten onrechte behandeld voor een candida-infectie. Vaak zijn er ook seksuele klachten, zoals (Dyspareunie) pijn kort voor, tijdens en-of kort na de geslachtsgemeenschap of zelfs onmogelijkheid tot penetratie, komt regelmatig voor.

Bij onderzoek wordt lichen sclerosus gekenmerkt door een witte huid en bij vrouwen, met verlies van de vulvaire architectuur. De clitoris wordt vaak onder het voorhuidje ‘begraven’ . De binnenste schaamlippen verdwijnen vaak, verstrijken, of verkleven.

De schaamlippen kunnen aan de voorzijde ook samensmelten waardoor de ingang van de vagina nauwer wordt en de klachten van dyspareunie ontstaan, soms met inscheuren bij een poging tot penetratie. De huid kan dun maar soms ook verdikt zijn. Verder worden krabeffecten, onderhuidse bloedingen gezien. Vaak is het gebied rondom de anus ook aangedaan en ontstaat er een zogenaamd ‘ figure of eight’.

Bij mannen zijn witte, soms glanzende plekken te zien op de huid rondom de geslachtsdelen en de huid voelt strak aan. Soms zijn er bloeduitstortingen te zien (doordat de huid kwetsbaar is) en vaak is er ook jeuk. Soms is er pijn, deze pijn kan tevens bij het plassen of bij de ontlasting voorkomen.

De diagnose lichen sclerosus kan meestal worden gesteld op het klinische beeld (lichamelijk onderzoek) waarbij geen biopt nodig is.

Behandeling bestaat uit chronisch, levenslang, smeren met een sterkwerkende corticosteroïd (hormoon-) zalf, ondersteund met een invettende zalf.

Een verwijdings- of introïtusplastiek kan het probleem bij de penetratie oplossen. Soms is hierna nog aanvullende bekkenfysiotherapie nodig, meestal is er door de vaak pijnlijke penetratie een overactieve bekkenbodem ontstaan.

Jaybee

Re: Lichen Sclerosus en Lyme

Berichtdoor Jaybee » Di 31 Dec 2019, 14:17

De link tussen LS en Lyme bestaat zeker naar mijn mening. Dit is ook zo'n onderwerp dat relatief snel van tafel wordt geveegd binnen de reguliere geneeskunde. LS kan ook op andere plekken voorkomen buiten de genitale plekken.

Sites spreken elkaar tegen qua behandeling echter zou ik zelf heel erg oppassen met overmatig gebruik van die hormoonzalven. Ik hoor ook hele goede dingen over behandelen met (ozon)olijfolie. Dit genereert heel veel zuurstof waardoor de huid ook weer kan herstellen en soepeler wordt. Meerdere mensen waaronder vrouwen boeken daar vooruitgang mee las ik op diverse fora. (Spul kun je gewoon bestellen via BOL ofzo).

Persoonlijk zou ik kiezen voor een natuurlijke behandeling en tussendoor de huid goed invetten met bijvoorbeeld een vette babyzelf zoals Bepanthen. Als het echt niet anders gaat soms smeren met de hormoonzalf om het 'bij te houden'. Met name die klasse 4 producten zijn vrij heftig (maar kunnen dus wel behulpzaam zijn).

Levenslang smeren met hormoonzalf klinkt voor mij meer als levenslang de farmaceutische kas spekken.. Er zijn zeker ook andere wegen te bewandelen maar het is zeker een serieuze aandoening die niet onderschat moet worden.
https://quantumleap.is/

Je lichaam is een zeldzame Lamborghini, laat jezelf niet afschepen..

Eevvaa

Berichtdoor Eevvaa » Wo 06 Sep 2023, 08:58

Karin schreef:Ik denk niet dat het onder een co-infectie valt, maar dit leek mij het meest geschikte subforum voor mijn vrij eenvoudige vraag: zijn er meer mensen hier bekend met Lichen Sclerosus naast hun Lyme?

Natuurlijk heb ik op dit forum gezocht, en ik kwam de ziekte wel tegen, maar allemaal genoemd in artikelen over Lyme. Nu is het ook niet direct iets wat de meeste mensen graag aan de grote klok hangen, maar ik ben toch benieuwd, en natuurlijk ook of het verband houdt met Lyme, of dat het gewoon domme pech is.

Tot mijn huisarts het noemde had ik er ook nog nooit van gehoord, dus hier een uitleg van de website van de Stichting Lichen Sclerosus:

Lichen sclerosus in het kort uitgelegd

Lichen sclerosus is een chronische, met ontstekingen gepaard gaande, niet-infectieuze ziekte van de huid, die overal op de huid kan voorkomen, met als voorkeur de geslachtsdelen en het gebied rond de anus.

De oorzaak van lichen sclerosus is onbekend, er wordt nu vanuit gegaan dat het een auto-immuunziekte is. Lichen sclerosus komt 10 keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Op een vulvapoli heeft ongeveer een derde van de patiënten, lichen sclerosus.

De belangrijkste klacht bij de meeste patiënten is jeuk aan de geslachtsdelen, hierdoor worden vrouwen vaak ten onrechte behandeld voor een candida-infectie. Vaak zijn er ook seksuele klachten, zoals (Dyspareunie) pijn kort voor, tijdens en-of kort na de geslachtsgemeenschap of zelfs onmogelijkheid tot penetratie, komt regelmatig voor.

Bij onderzoek wordt lichen sclerosus gekenmerkt door een witte huid en bij vrouwen, met verlies van de vulvaire architectuur. De clitoris wordt vaak onder het voorhuidje ‘begraven’ . De binnenste schaamlippen verdwijnen vaak, verstrijken, of verkleven.

De schaamlippen kunnen aan de voorzijde ook samensmelten waardoor de ingang van de vagina nauwer wordt en de klachten van dyspareunie ontstaan, soms met inscheuren bij een poging tot penetratie. De huid kan dun maar soms ook verdikt zijn. Verder worden krabeffecten, onderhuidse bloedingen gezien. Vaak is het gebied rondom de anus ook aangedaan en ontstaat er een zogenaamd ‘ figure of eight’.

Bij mannen zijn witte, soms glanzende plekken te zien op de huid rondom de geslachtsdelen en de huid voelt strak aan. Soms zijn er bloeduitstortingen te zien (doordat de huid kwetsbaar is) en vaak is er ook jeuk. Soms is er pijn, deze pijn kan tevens bij het plassen of bij de ontlasting voorkomen.

De diagnose lichen sclerosus kan meestal worden gesteld op het klinische beeld (lichamelijk onderzoek) waarbij geen biopt nodig is.

Behandeling bestaat uit chronisch, levenslang, smeren met een sterkwerkende corticosteroïd (hormoon-) zalf, ondersteund met een invettende zalf.

Een verwijdings- of introïtusplastiek kan het probleem bij de penetratie oplossen. Soms is hierna nog aanvullende bekkenfysiotherapie nodig, meestal is er door de vaak pijnlijke penetratie een overactieve bekkenbodem ontstaan.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Wo 06 Sep 2023, 09:51

@Karin en anderen,

Dank voor het onder de aandacht brengen want ik heb dat.

Zalf werkte niet goed waardoor een operatie nodig was.

Clinical Pathologic Correlations of Lyme Disease Get access

Paul H. Duray

Published: 01 September 1989
Chronic Lymedisease is also associated with multiple and seemingly unrelated cutaneous manifestations such as acrodermatitis chronica atrophicans, sclerodermoid-like reactions, lichen sclerosus et atrophicus, subcuticular fibrous nodules, eosinophilic fasciitis-like lesions of the extremities, and, possibly, granuloma annulare.

Bron: academic.oup.com. lees meer

Granuloma Annulare and Morphea: Correlation with Borrelia burgdorferi Infections and Chlamydia-related Bacteria

Authors
Lauri Tolkki 1, Kati Hokynar, Seppo Meri, Jaana Panelius, Mirja Puolakkainen, Annamari Ranki

Bron: Pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, lees meer

Lichen sclerosus

Soms verandert lichen sclerosus in een vorm van huidkanker (plaveiselcelcarcinoom). Het is bekend dat dit kan gebeuren bij volwassenen aan de geslachtsdelen en/of rond het poepgat.

Bron: erfelijkheid, lees meer
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Wo 06 Sep 2023, 12:02

Dermatological and Genital Manifestations of Lyme Disease Including Morgellons Disease

Middelveen MJ , Haggblad JS, Lewis J, Robichaud GA , Martinez RM, Shah JS , Du Cruz I , Fesler MC, Stricker RB
Borrelia infection is associated with a full spectrum of skin lesions and disorders including erythema migrans (EM) rash, acrodermatitis chronica atrophicans, Borrelia lymphocytoma, eosinophilic fasciitis, benign lymphocytic infiltration (Jessner-Kanof syndrome), granuloma annulare, erythema multiforme, urticarial vasculitis, infantile papular acrodermatitis (Gianotti-Crosti syndrome), morphea, lichen sclerosus et atrophicus, sclerodermatous lesions, cutaneous B-cell lymphoma, erosive genital lichenoid ulceration, and panniculitis.15–17 These skin manifestations of LD are reminiscent of secondary syphilis, which is associated with a spectrum of skin pathology including macular, papular, follicular, lichenoid, vesicular or pseudovesicular, psoriasiform, corymbiform, annular, pustular, rupial, frambesiform, pigmentary, and condylomata lata lesions.14 MD lesions can likewise demonstrate wide variation in gross morphological features that resemble those of LD-associated and syphilitic lesions.14

Bron: dovepress, lees meer
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 06 Sep 2023, 17:00

@VerlorengezondheidM, heeft de dermatoloog/uroloog een oorzaak kunnen vinden voor LS? Is er een biopt genomen en is er weefsel op kweek gezet om MD in-/uit te kunnen sluiten als genoemd in het artikel (Case-report); Bron https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8110212/ ? En heeft de dermatoloog/uroloog een eventueel verband kunnen leggen met de ziekte van Lyme in combinatie met positieve uitslagen van Borrelia testen? Of heeft de dermatoloog/uroloog een eventueel verband kunnen leggen met CT?; Bron viewtopic.php?f=30&t=2160&start=10#p22932
Bron https://www.erfelijkheid.nl/ziektes/lichen-sclerosus ..Wat is de oorzaak van deze ziekte[/u]?
Dat is nog niet duidelijk. Waarschijnlijk is lichen sclerosus een auto-immuunziekte; Bron https://www.erfelijkheid.nl/ziektes/auto-immuunziektes We weten niet precies hoe de aandoening ontstaat. Waarschijnlijk hebben mensen met de aandoening wel een erfelijke aanleg om de ziekte te krijgen..

..Is deze ziekte erfelijk?
Waarschijnlijk spelen verschillende zaken een rol bij het ontstaan van lichen sclerosus en is het een multifactoriële ziekte; Bron https://www.erfelijkheid.nl/erfelijk/mu ... overerving ..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 06 Sep 2023, 17:55

@Eevvaa, je hebt de post van @Karin herhaald. Ben je misschien vergeten er een reactie op te geven of er een vraag over te stellen?
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 06 Sep 2023, 22:42

@VerlorengezondheidM, richtlijn Lymeziekte; Bron https://www.rivm.nl/tekenbeten-en-lyme en Bron https://www.rivm.nl/documenten/cbo-rich ... -juli-2013
..Onbehandeld gaat het inflammatoire stadium over in een atrofische fase waarbij de huid elasticiteit verliest en sigaretten-papierdun wordt (Asbrink 1988). De overgang vindt geleidelijk plaats en inflammatoire laesies kunnen voorkomen naast atrofische. Bij eerste presentatie hebben 5-20% van de patiënten atrofische laesies. Bij ± 3% komen sclerotische veranderingen voor die niet zijn te onderscheiden van morphea (gelokaliseerde sclerodermie) en lichen sclerosus (Aberer 1991, Asbrink 1984)..

..Lichen sclerosus
Het verband tussen lymeziekte en lichen sclerosus is tot nu toe ook niet aangetoond. Een aantal groepen in Duitsland, Oostenrijk en Turkije konden in een kleine patiëntengroep (n=6, 19 en 12) d.m.v. PCR (flagellin) in 50-100 % van lichen sclerosus patiënten Borrelia-DNA aantonen (Schempp 1993, Aberer 1999, Ozkan 2000). Bij gebruik van andere PCR-primers (23S, 16S en OspA) kon slechts sporadisch Borrelia-DNA worden aangetoond in laesies van lichen sclerosus patiënten (Fujiwara 1997, Alonso-Llamazares 1997, Eisendle 2008, Ranki 1994, Zollinger 2010).

In een studie van Eisendle et al. konden in 38 van 60 patiënten (63%) met lichen sclerosus Borrelia worden aangetoond met de hierboven genoemde “focus-floating microscopy” methode (Eisendle 2008). In een andere studie, waarbij sera van 30 mannen met genitale lichen sclerosus werden getest op de aanwezigheid van antilichamen tegen Borrelia burgdorferi s.l., kon zowel in de ELISA als met behulp van Western blot geen enkel verband worden gelegd tussen de aanwezigheid van antilichamen tegen Borrelia Burgdorferi s.l. en genitale lichen sclerosus (Edmonds 2009)..

..Conclusie
Er zijn geen studies van goede kwaliteit die eenduidig een causaal verband tussen Borrelia burgdorferi s.l. en de ziektebeelden morphea, lichen sclerosus en granuloma annulare hebben aangetoond..

Terug naar “Co-infecties”