Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Roxy » Ma 14 Apr 2025, 15:49

Vervolg op; Bron viewtopic.php?f=31&t=2428&start=1210#p31134

Long Covid/Post-Covid-syndroom (PCS)
rtv utrecht
12 april 2025
Het leven van Semmy (27) staat stil door longcovid: 'Ik hoop dat ik ooit weer kleding kan ontwerpen'; Bron https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/387985 ... -ontwerpen
..Utrecht - Studente Semmy Willemsen (27) uit Utrecht heeft al ruim 2,5 jaar longcovid en zit veel thuis. Haar sociale leven en werk zijn helemaal stil komen te vallen. "Dit wens ik niemand toe, ik had mijn 27e heel anders voorgesteld."

"Ik weet niet of ik helemaal herstel. Maar ik weet zeker dat ik nooit meer de persoon word die ik was. Wat je meemaakt als je ziek bent dat draag je de rest van je leven met je mee. Ik denk dat iedereen die chronisch ziek is dat herkent", zegt Semmy Willemsen. Met een kop thee neemt ze plaats op haar bank in haar studentenkamer in het centrum van Utrecht.

Semmy is nu ruim 2,5 jaar longcovidpatiënt. Haar leven is sindsdien tot stilstand gekomen. "Ik werkte als kledingontwerper en dat vind ik nog steeds fantastisch leuk. Als ik dat ooit weer kan doen zou dat geweldig zijn, maar nu is het te zwaar." Uit een grote doos op haar eettafel haalt ze verschillende broeken en jasjes die zij jaren geleden maakte toen ze voor haar studie in Berlijn woonde. "Daar was ik zo gelukkig, ik kon daar helemaal mijzelf zijn", zegt ze met een lach. Haar kleding is geïnspireerd op de Berlijnse ravecultuur en de Nederlandse gabbercultuur legt ze uit. "Een ode aan Berlijn. En omdat mijn moeder een gabber was, óf is, want dat blijf je altijd".

In de ziektewet
Semmy is één van de vele honderdduizenden longcovidpatiënten in Nederland. Zij blijven na een coronabesmetting langdurig klachten houden zoals vermoeidheid en concentratieproblemen. "Voordat ik ziek werd deed ik heel veel, misschien te veel, maar op een goede manier", vertelt Semmy tijdens een wandeling in de buurt.

"Ik doe nu bijna niks meer, ik ben nu drie jaar met mijn masterstudie projectmanagement bezig. Ik vind het moeilijk om me te concentreren en moet lang bijkomen als ik iets leuks heb gedaan", legt ze uit onder de roze lentebloesem op een pleintje in de buurt. Semmy heeft lang geprobeerd mee te draaien met haar sociale leven, haar kledingwerk en haar bijbaan bij een maatschappelijke onderneming. Uiteindelijk is ze door haar ziekte thuis komen te zitten. "Mijn werk lag heel dichtbij mijn hart", zegt ze geëmotioneerd. "Maar ik ben over mijn grenzen heengegaan. Nu zit ik in de ziektewet."

Het verlies van haar oude leven voelt als een rouwproces legt ze uit. "De oude Semmy en mijn leven van toen zijn verdwenen. Ik ben boos op mijn lichaam dat dit mij overkomt, dit is niet hoe ik mijn 27e levensjaar had voorgesteld."

Leuke dingen doen
Ondanks de grote tegenslagen en haar lange ziekte blijft ze positief in het leven staan. "Aan de andere kant ben ik ook blij met mijn lichaam, want dat lichaam zorgt er wel voor dat ik nog kan leven en ik kan genieten van de kleine dingen in het leven. Zoals de lentezon en deze mooie boom met bloesem", zegt ze met een glimlach.

Ook dankzij haar huisgenoten heeft ze nog veel sociaal contact en een fijn leven. "We wonen met zes meiden, en ik had me geen beter huis kunnen wensen. Ze zijn zo geïnteresseerd en betrokken."

Wel lijkt de weg naar herstel langzaam na een fikse terugslag een jaar geleden. "Ik kan weer leuke dingen doen, maar ik moet wel energie sparen om dat te kunnen. Na dit interview ga ik de hele dag rusten, zodat ik morgen met vrienden op stap kan." Dit is een grote vooruitgang met een jaar geleden, toen ze de trap nog niet kon oplopen om te douchen.

'Stop de bezuinigingen'
Lang werd longcovid niet serieus genomen vertelt Semmy. "Het is van buiten niet te zien dat ik ziek ben, waardoor mensen mij niet vaak niet geloven. Ze zien mij alleen als het goed gaat, en dat is mentaal heel zwaar." Ook ziet ze dat de politiek nog altijd de ernst van het probleem niet inziet. De Tweede Kamer stemde in december nog tegen extra onderzoeksgeld naar longcovid. "Ze wuiven het gewoon weg, terwijl honderdduizenden Nederlanders ziek zijn. Waarom konden we wel een vaccin financieren maar geen onderzoek naar longcovid?", zegt ze zichtbaar geraakt.

Ze heeft een duidelijke boodschap aan politiek Den Haag. "Stop de bezuinigingen op de zorg. Er zijn zoveel mensen ziek, laat ons niet in de steek maar help ons. Niemand wil thuiszitten. Het is mijn grootste wens om een bijdrage te leven aan de samenleving, om weer een toekomst te hebben."..
..Deze zaterdag vindt de eerste longcovid-patiëntendag plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Deze dag is speciaal georganiseerd voor longcovid-patiënten en hun naasten. Tijdens informatiesessies delen experts de nieuwste inzichten en praktische tips over werk en school, het WMO-traject en de brede impact van longcovid op het sociale leven. Kijk voor meer informatie op longcovidnederland.nl; Bron https://longcovidnederland.com/ of postcovidnl.nl; Bron https://www.postcovidnl.nl/ ..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Terug naar “Gezondheid Algemeen”