vitamine d

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
wombat

vitamine d

Berichtdoor wombat » Do 11 Mei 2017, 10:37

Ik slik sinds januari dagelijks vitamine D. Toen er bloed werd geprikt om de vitamine d te bekijken, bleek dit zwaar deficient, quasi 0.
Toegegeven : ik ben niet veel buiten geweest en die paar keer dat ik buiten was, reisde er nog een besmette teek mee.
Maar hoe kan ik na 3 maanden slikken nog vit D te kort hebben.

Eus

Re: vitamine d

Berichtdoor Eus » Do 11 Mei 2017, 10:39

Hoeveel slik je?

Ik was zwaar deficiënt, ben begonnen met 4000 IE per dag en het duurde 5 jaren (!) eer ik boven de 100 kwam. Nu slik ik 2000 IE per dag en vorige week gaf de meting 101 aan. Nu even de zomer afwachten en kijken wat dat doet.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 11 Mei 2017, 11:16

Hallo wombat,

Ik gebruik 5000IE per dag op recept onder controle van een internist. Het heeft bij mij een paar jaar geduurd na de gevonden vitamine D deficiëntie/tekort in 2010 bij de internist voordat de waarde met medicatie tussen de 80-100 kon komen.
Met minder of zonder medicatie daalt de waarde weer dat is getest. Naar buiten gaan en in de zon zitten heeft bij mij geen effect op het stijgen van de vitamine D waarde. Ik zal levenslang medicatie moeten gaan gebruiken.
De internist houdt de nieuwste richtlijn aan van een waarde tussen de 100-150. Met de behandeling schommelt de waarde bij mij tussen de 100-130.

Klachten vitamine D tekort https://www.gezondheidsnet.nl/vitamines ... e-d-tekort
Interessante site van praktiserend reumatoloog R.V van Maxima Medisch Centrum Eindhoven over vitamine D http://www.vitaminedtekort.nl/wordpress/gevolgen/
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

wombat

Berichtdoor wombat » Vr 12 Mei 2017, 13:16

Met een waarde van 2 zit ik in de categorie "zwaar deficiënt". Vorige zomer was ik beter en dan heb ik veel gefietst, mijn waarde was toen :onvoldoende. Ik slik 800iu of 20mcg ; ik weet niet of dat hetzelfde is als waarde ie.

Ik heb onbekende problemen gehad met de schildklier: zwelling en pijn van de rechter schildklier. Onder de schildklier een soms verschijnende onderhuidse zwelling, niet compatibel met goiter. Schildkliertesten zijn steeds normaal.

@Roxy, ben jij bij de internist enkel in behandeling voor vit. D tekort ? Mijn huisarts verwijst niet snel.

Josie

Berichtdoor Josie » Vr 12 Mei 2017, 15:48

Het komt bij lymepatiënten vaker voor dat de actieve vitamine D (1,25 OH) heel hoog is en de niet-actieve vorm (25 OH) juist heel laag. Wat je bijslikt wordt dan heel snel omgezet in de actieve vorm.

Dit kan een verklaring zijn voor een niet-stijgende waarde ondanks het bijslikken. Een huisarts meet doorgaans alleen de niet-actieve waarde.

Een te hoge actieve vitamine D is een marker voor ontstekingen en wordt ook gezien bij een aantal auto-immuunziekten.
Het is altijd raadzaam om beide waardes te bepalen.

Als de ontstekingen minder worden, kan de waarde weer normaliseren: de actieve waarde daalt en de niet-actieve stijgt.

Josie

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 12 Mei 2017, 17:03

Hallo wombat,
wombat schreef:Met een waarde van 2 zit ik in de categorie "zwaar deficiënt". Vorige zomer was ik beter en dan heb ik veel gefietst, mijn waarde was toen :onvoldoende. Ik slik 800iu of 20mcg ; ik weet niet of dat hetzelfde is als waarde ie.

Ik heb onbekende problemen gehad met de schildklier: zwelling en pijn van de rechter schildklier. Onder de schildklier een soms verschijnende onderhuidse zwelling, niet compatibel met goiter. Schildkliertesten zijn steeds normaal.

@Roxy, ben jij bij de internist enkel in behandeling voor vit. D tekort ? Mijn huisarts verwijst niet snel.
Bij de internist ben ik voor de behandeling en controle van vitamine D deficiëntie, cholesterol problematiek, vitamine B12 problematiek en Foliumzuur, niet goed werkende schildklier en carnitine deficiëntie.

Mag ik je een vraag stellen over de schildklier? Wat wordt er precies getest? https://www.schildklier.nl/schildklier/ ... donderzoek
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

wombat

Berichtdoor wombat » Za 13 Mei 2017, 11:51

Hallo Roxy,

Er worden standaardbloedtesten gedaan, helaas kan ik het niet juist formuleren. De resultaten zitten in een verhuisdoos.(ik ga verhuizen over enkele weken) Mijn huisarts is zeer lymevriendelijk maar is superzuinig om onderzoeken aan te vragen. Verwijzen doet hij amper.
Ik heb ook een cholesterolproblematiek, al voor lyme, dat behandel ik met questran, maar tijdens ab een pauze. Mijn foliumzuur was vroeger te hoog, sinds lyme verlaagd.

Ik vraag mij af of één en ander samenhangt.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Wo 26 Jul 2017, 16:40

Ik las ergens (toevallig) dat Vitamine D3 invloed zou hebben op een onderdeel van de NK cellen, in de aanmaak daarvan.
Kan het onderzoek nu nergens meer terug vinden, het ging over de ziekte van Grohn
Maar nu las ik ook weer precies iets anders, interessant dan wel weer dat in het onderstaande onderzoek staat dat D3 de monocyten vermeerderd::

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4363084/

Surprisingly, despite conditions that have been optimized for NK cell development, the addition of 1,25(OH)2D3 led to rapid commitment of hematopoietic progenitor cells to the myeloid lineage with significant monocyte development.

Hier iets over D3 dat wel over borrelia gaat:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC201106/

Independent functional blockade of CD14 or TLR2 failed to inhibit B. burgdorferi-mediated uPAR induction. 1,25-Dihydroxyvitamin D3 differentiation of MM6 cells increased CD14 expression 12-fold but did not augment B. burgdorferi-mediated uPAR expression. Peritoneal exudate macrophages (PEM) from CD14- or TLR2-deficient mice were not defective in B. burgdorferi-mediated synthesis of uPAR mRNA and protein.

En deze, over th1 mbt D3:

https://www.researchgate.net/profile/Cl ... ctions.pdf

1,25-(OH)2-D3inhibits Th1,-induced antibody responses in vivo

Ik vroeg me af: zouden sommigen misschien de D3 dumpen om op die manier in de th1 te blijven?
Net zoals dat je lichaam ijzer dumpt tijdens ontstekingen, om hoge koorts te vermijden.
En zou het geven van supplementen dan juist goed of fout zijn?

hope

Berichtdoor hope » Wo 27 Sep 2017, 10:07

Ik mag geen vitamine d bijslikken om die reden.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 04 Dec 2017, 21:34

Josie schreef:Als de ontstekingen minder worden, kan de waarde weer normaliseren: de actieve waarde daalt en de niet-actieve stijgt.

Begin Januari dit jaar 2 maal daags 5000 iu D3 voorgeschreven gekregen, 1 maand lang, want 10 was wel heel erg laag.
Ben zelf eerlijk gezegd al na 14 dagen ermee gestopt.
Nu in Nov. weer opnieuw de actieve waarde laten meten, heb ook antibioticum steeds gehad en heb het nog steeds.

De waardes zijn nu ondanks het niet bij gebruiken van D3 sinds Febr. weer binnen de grens: 121
Referentiewaarde: 50 tot 150

In mijn geval kan het kloppen.
Hoewel mijn leukocyten nog wel steeds net iets hoger zijn dan de ref. waarden, zou je ook kunnen denken dat de th1 overstuur is geweest

Terug naar “Gezondheid Algemeen”