Vitamine B: De pro's en con's

Voor informatie die te maken heeft met Lyme-Borreliose en/of co-infecties in artikelen en linkjes. Zoals youtube-video’s, websites, medische artikelen, blogs, artikelen over lyme en politiek, verouderd lyme-nieuws, etc.
Sproetje

Vitamine B: De pro's en con's

Berichtdoor Sproetje » Za 24 Jan 2015, 22:01

Informatie over verschillende B vitamines:

http://www.warenwelenwee.nl/supplementen_vitamineB.html

Bij het ontstaan van longkanker blijkt de combinatie Vitamine B6, Foliumzuur en Methionine het aantal gevallen met 2/3 terug te dringen ! (Brennan, 2010)
Het enorme belang van deze vitamines moge daarmee duidelijk zijn... en van natuurlijke producten, omdat deze combinaties daarin zitten.
Grote overschotten worden niet opgenomen.
[.....]
Vitamine B1 (Thiacine) is belangrijk voor de eiwitafbraak en de lever, en vangt het schadelijke Vrije IJzer weg in de hersenen (zie hersenaantastingen).
Het zit vooral veel in volkorenmeel en zilvervliesrijst (ook in peulvruchten, noten en dierlijke producten) - WITBROODETERS hebben snel een tekort ! Grote overdoses leiden juist tot leveraantasting !
[.....]
Vitamine B12 tekort veroorzaakt BLOEDARMOEDE
[....]

NMDA

Re: Vitamine B: De pro's en con's

Berichtdoor NMDA » Zo 25 Jan 2015, 11:00

Nu we het toch over Vitamine B1/Thiamine hebben vielen mijn eigen waardes nogal op eerlijk gezegd een tijd terug. De referentiewaarden liggen bij Vitamine B1 tussen de 90 en 160 nmol/L. Mijn waarde was zo'n vijf maanden geleden namelijk 194 nmol/L dus flink boven de normaalwaardes. En een oudere meting uit 2007 door een neuroloog destijds gaf ook al een te hoge waarde aan namelijk: 172 nmol/L.

Bij de 192 meting heb ik enkele maanden eerder wel eens Multivitamine B gebruikt maar nooit echt veel dus dat kan het hoge aantal maar deels verklaren en bij de meting van 2007 was 100% zeker geen sprake van vitamine supplementatie. En ook de meest voorname voedselbronnen van Vitamine B1 gebruikte ik destijds niet excessief en bij de laatste meting gebruikte ik de meest voorname bronnen niet eens in mijn dieet. Dus voor een of andere reden maakt mijn lichaam erg veel B1 aan. In principe zijn hoge B1 waardes niet slecht voor je gezondheid aangezien je excessief Vitamine B1 via je urine uitscheidt. De meest voorname functie van van B1 voor zover ik het heb kunnen ontwaren is de aanmaakt van ATP/energievoorziening van je lichaam en zenuwbescherming.

Ben ik de enigste hier met zulke hoge B1 waardes of is dit bij een van jullie ook het geval of hebben jullie soms erg lage B1 waardes?

Ook mijn Vitamine B6 was aan de hoge kant 5 maanden geleden namelijk 171 nmol/L. bij normaalwaardes van 35 en 110 nmol/L. Dus dit is ook boven de normaalwaarde. Mogelijke Vitamine B6 supplementatie kan dit hoge nummer maar deels verklaren lijkt me. Te hoge Vitamine B6 waarden geven trouwens neurologische klachten dus je moet altijd erg opletten hiermee dus ook met Multivitaminen die B6 bevatten. Het is erg onverstandig om B6 te supplementeren als je niet weet wat je recente B6 waarde is.

Verhoogd:Een vitamine B6 waarde hoger dan 250 nmol/L kan wijzen op een overdosering waardoor schade aan de zenuwen in de armen en benen kunnen ontstaan. Bron. Uwbloedserieus

Maar gelukkig zit ik nog onder die 250 marge maar toch mijn waarde is te hoog. Is dit bij andere forumleden ook zo het geval?

Eus

Berichtdoor Eus » Zo 25 Jan 2015, 11:21

Ik hoor heel vaak over hoge B6 bij Lyme-patiënten, oorzaak onbekend. Vergeet niet dat B6 aan veel producten toegevoegd wordt; vruchtensap, frisdrank, energydrankjes etc.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 25 Jan 2015, 11:25

@NMDA,
NMDA schreef:Mogelijke Vitamine B6 supplementatie kan dit hoge nummer maar deels verklaren lijkt me. Te hoge Vitamine B6 waarden geven trouwens neurologische klachten dus je moet altijd erg opletten hiermee dus ook met Multivitaminen die B6 bevatten. Het is erg onverstandig om B6 te supplementeren als je niet weet wat je recente B6 waarde is.

Verhoogd:Een vitamine B6 waarde hoger dan 250 nmol/L kan wijzen op een overdosering waardoor schade aan de zenuwen in de armen en benen kunnen ontstaan. Bron. Uwbloedserieus
Goede informatie!
Neuroloog van Gelderse Vallei Ziekenhuis 'Vitamine B6 intoxicatie' http://www.geldersevallei.nl/_uploads/f ... icatie.pdf

In supplementen als vitamine B Balans zit een hoge dosering vitamine B6. Vitamine B6** 50 mg ** Langdurig dagelijks gebruik van deze hoeveelheid vitamine B6 kan bij gevoelige personen, milde tintelingen of gevoelloosheid veroorzaken https://www.bloem.net/vitaminebbalans?f ... %20complex

Ik kreeg het voorgeschreven door een internist (NB). Ik ging daar flink de bietenbrug mee op en kreeg neurologische klachten en de vitamine B6 waarde bleek na onderzoek bij een andere internist torenhoog te zijn. De neuroloog en de internist waren op zijn zachtst gezegd not amused.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 25 Jan 2015, 16:57

Eus schreef:Ik hoor heel vaak over hoge B6 bij Lyme-patiënten, oorzaak onbekend. Vergeet niet dat B6 aan veel producten toegevoegd wordt; vruchtensap, frisdrank, energydrankjes etc.

Ja, er zijn voedingsmiddelen die extra B's erdoor doen:

Waterstofchloride – Als je iets ziet dat waterstofchloride bevat, zoals Pyridoxine Hydrochloride of Thiaminedichloorhydraat, dan heb je te maken met de chemische vormen van vitamine B die producenten toevoegen om een hogere dagelijkse aanbevolen hoeveelheid aan vitamines te kunnen claimen. Echter, dit zijn synthetische, chemische vormen van vitamines, geen echte vitamines uit voeding of planten, die vrijwel nutteloos zijn en zelfs slecht voor je kunnen zijn.

Dat hoopt zich dan op in je lichaam.

En dan is er een teveel aan thiaminedichloorhydraat ( thiamine = vitamine B1)
Soms wordt de B1 ook wel chemisch toegevoegd onder de naam: Thiamine Mononitraat

Maar ook wordt er pyridoxine hydrochloride aan bepaald voedsel toegevoegd (pyridoxine hydrochloride = B6)

Deze zijn dus niet goed afbreekbaar door het lichaam
En zijn geen gewone in water oplosbare B vitamines.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 26 Jan 2015, 17:39

Lijstje te vermijden voedings toevoegingen :

http://goedgezond.info/2014/08/voedings ... n-nadelen/

Synthetische vitaminen om te vermijden:

•Vitamine A: Acetaat and Palmitaat
•Vitamine B1 (Thiamine): Thiamine Mononitraat, Thiamine Hydrochloride
•Vitamine B2 (Riboflavin): Riboflavine
•Pantotheen zuur: Calcium D-Pantothenaat
•Vitamine B6 (Pyridoxine): Pyridoxine Hydrochloride
•Vitamin B12: Cobalamine
•PABA (Para-aminobenzoic Acid): Aminobenzoic zuur
•Foliumzuur: pteroylglutamic acid (PGA)
•Choline: choline chloride, choline bitartraat
•Biotine: d-Biotine
•Vitamine C (Ascorbine zuur): ascorbine zuur
•Vitamine D: irradiated ergosteral, calciferol
•Vitamin E: dl-alfa tocoferol, dl-alfa tocoferol acetaat of succinaat

Heel toevallig staat er ook cobalamine bij.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Ma 26 Jan 2015, 19:01

Waarom doen jullie zo negatief over de vitamines, vraag ik me af?
Sinds in Lyme heb ben ik juist meer vitamines gaan gebruiken en die hebben me voor een heleboel nare verschijnselen die je kunt krijgen door een tekort behoedt.
Juist met een chronische ziekte moet je erg oppassen niet te weinig vitamines binnen te krijgen. Vooral ik met mijn borrelia die voornamelijk in mijn hoofd zit zijn deze vitamines onontbeerlijk! Ik voel me na een lange tijd deze vitamines te hebben ingenomen ( het duurt een tijd eer je het verschil merkt omdat het gelijdelijkaan gaat ) veel beter en heb van bepaalde symptomen geen last meer.
Alleen vergeet je al snel waar je voordat je de vitamines innam last van had. Maar gelukkig had ik dit opgeschreven, en veel kunnen wegstrepen.

Ik zal op het volgende bericht eens schrijven wat de B vitamines doen. Beginnend bij Vit B1.

Eén ding is zéker: Je hebt eerder last van een tekort dan een teveel!

Daisy
Luister naar je lichaam.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Ma 26 Jan 2015, 19:11

Vitamine B1, of thiamine, is een in water oplosbare vitamine, wat betekend dat de stof niet in het lichaam wordt opgeslagen.
Thiamine behoort tot de vitaminen van het B-complex en is nodig voor het zenuwstelsel.
Vitamine B1 zorgt voor een gevoel van zelfvertrouwen, een gevoel van: ik mag er zijn. Het zorgt voor een zekere geestelijke veerkracht en flexibiliteit.
Thiamine wordt gemakkelijk afgebroken door lucht, water, cafeïne, alcohol, oestrogeen en toevoegingen aan voedsel.
Om optimale hoeveelheden van deze belangrijke vitamine binnen te krijgen, moet u vers en onbewerkt voedsel eten.

Bijzonderheden:
- Vitamine B1 is in de bekende hoeveelheden niet schadelijk en is een van de veiligste vitaminen. - Voedsel dat met thiamine verrijkt zou zijn, bevat waarschijnlijk minder dan de normale hoeveelheden, doordat er tijdens de bewerking meestal meer thiamine verloren gaat dan de toegevoegde heoveelheid.
- De B-vitaminen zijn synergistisch, wat betekent dat ze samenwerken. Neem vitamine B1, B2 en B6 in grofweg dezelfde hoeveelheden in.
- Een tekort aan foliumzuur en het eten van onder andere grote hoeveelheden rauwe vis, zwarte bessen en rodekool verhinderen de thiaminestofwisseling.
- Roken, alcohol, de anticonceptiepil en het eten van veel suiker verhoogt de behoefte aan thiamine.

Symptomen bij een tekort :
- Vermoeidheid
- Spierslapte
- Verlies van eetlust
- Prikkelbaarheid
- Depressiviteit
- Slecht geheugen
- Tintelend gevoel in de tenen en op de voetzolen
- Spijsverteringsklachten
- Misselijkheid
- Beriberi

Therapeutisch gebruik :
- Beperkt de gevolgen van alcoholgebruik
- Stimuleert de groei
- Kan helpen bij de behandeling van bloedarmoede
- Verbetert de geestelijke flexibiliteit
- Helpt bij de behandeling van een herpes infectie
- In te zetten bij postoperatieve pijnen, epilepsie en aangezichtspijn

Vitamine B1 komt algemeen in de voeding voor.
Goede bronnen zijn gist, volkoren producten, haver, graankiemen, varkensvlees, erwten en bonen.

Wie heeft behoefte aan vitamine B1 supplementen :
Over het algemeen hebben mensen die alcohol, cafeïne, aspirines en tabak gebruiken een grotere behoefte aan thiamine.
Ook wie veel snoept, is gebaat bij een vitamine B1 supplement.
Dit komt omdat het gebruik van suikers de behoefte aan thiamine vergroot.

Bron: WIKIPEDIA
Luister naar je lichaam.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 26 Jan 2015, 19:12

Daisy schreef:Waarom doen jullie zo negatief over de vitamines, vraag ik me af?

Het is helemaal niet negatief.

Er staat toch de pro's en con's?
Dus de voors en de tegens?
Het is een neutrale link, als je het gaat lezen zul je het vanzelf zien.
Bovendien begint de qoute met een positieve inleiding.

Daisy schreef:Eén ding is zéker: Je hebt eerder last van een tekort dan een teveel!

Dat ligt genuanceerd.

Er is veel om rekening mee te houden.

De tegens mogen ook genoemd worden toch :?:
Laatst gewijzigd door Sproetje op Ma 26 Jan 2015, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 26 Jan 2015, 19:16

Verder staan er in de link van de inleiding allemaal goed onderbouwde stukjes met wetenschappelijke artikelen
Laatst gewijzigd door Sproetje op Ma 26 Jan 2015, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Artikelen en Linkjes”