http://www.ethz/www.bokt.nl
Onderzoekers van de afdeling microbiologie van de Technische Hogeschool( Eidgenössische Technische Hochschule Zürich) Zurich in Zwitserland hebben een nieuw antibioticum in een paddenstoel gevonden. Deze paddenstoel " Struppigen Mist-Tintling " groeit op paardenmest.
De onderzoekers isoleerde het eiwit copsin uit deze paddenstoel. De werkzame stof Copsin dood bacteriën en heeft daardoor dezelfde werking als de klassieke antibiotica met de uitzondering dat Copsin een eiwit is.
Copsin hecht zich aan LipidII (een bouwstof voor de celwand van een bacterie). Hierdoor kan de bacterie geen nieuwe celwand meer maken en sterft af. Naast een medische functie zou Copsin ook gebruikt kunnen worden in de levensmiddelenindustrie. Copsin doodt namelijk Listeria, dat zijn bacteriën die verantwoordelijk zijn voor levensmiddelenvergiftiging. Deze bacterie vindt je veelal bij levensmiddelen die tijdens de productie geen warmtebehandeling ondergaan zoals gedroogd vlees en kaas.
De ETH-Zurich heeft de werkstof Copsin al als patent aangemeld. -------- Wie weet is dit wel ooit de uitkomst voor Lyme, ik vond het boeiend genoeg om hier te plaatsen.
Nieuw antibioticum ontdekt in paddestoel.
-
Re: Nieuw antibioticum ontdekt in paddestoel.
Hoi Anoniem,
Wel jammer dat borrelia dan weer net in een celwandloze vorm kan veranderen.
Als ik het stukje lees, ben ik bang dat vooral alleen de voedselindustrie er baat bij zal hebben.
De voedingsverpakkings industrie

Wel jammer dat borrelia dan weer net in een celwandloze vorm kan veranderen.
Als ik het stukje lees, ben ik bang dat vooral alleen de voedselindustrie er baat bij zal hebben.
De voedingsverpakkings industrie

-
Wie weet wat er ooit uit komt..
Je weet nooit hoe een koe een haas vangt, maar het is wel weer iets met antibioticum.
Je weet nooit hoe een koe een haas vangt, maar het is wel weer iets met antibioticum.

Anoniem1992, ik kan me voorstellen dat je het een boeiend artikel vindt, bedankt voor je intentie om bij te dragen. Ik zag dit onderwerp van jou staan in de categorie “Nieuws, Actualiteiten en Acties”. Ik lees tekst die niet over Lyme-borreliose gaat, dit valt niet binnen de categorie-omschrijving, dat maakt dat ik het onderwerp heb verplaatst, nu naar de nieuwe categorie “Artikelen en linkjes”.
Leia, moderator
Terug naar “Artikelen en Linkjes”