Tijdens antibiotica kuur

Voor alle onderwerpen over de behandeling met antibiotica en/of andere reguliere geneesmiddelen.
Sproetje

Re: Tijdens antibiotica kuur

Berichtdoor Sproetje » Ma 04 Dec 2017, 16:32

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat doxy uit zowel de CBO alsook de ILADS richtlijnen geschrapt mag worden.
Hoe vaak lees je dat mensen met tekenbeet en lymeklachten of zelfs na EM doxy krijgen voorgeschreven en dan toch alsnog ziek worden?

Ik kreeg doxy drie en een half jaar na besmette tekenbeet, maar heb nooit iets gemerkt van vooruitgang tijdens die kuur.
Terwijl na 7 jaar ik eens claritromycine kreeg en meteen verbeterde.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 04 Dec 2017, 22:10

Sproetje bij mij werkt(e) het precies eender.
Zou de achterliggende gedachte en verwachting bij Doxy misschien zijn dat het immuunsysteem de bacterie verder opruimt?
We lezen hier regelmatig dat mensen na een Doxy kuur klachten blijven houden.
Zelf merk ik ook verbetering bij de combinatie Claritrom. & Plaquenil.

Henriëtte

TheoA

Berichtdoor TheoA » Di 05 Dec 2017, 18:54

Sproetje schreef:Om heel eerlijk te zijn denk ik dat doxy uit zowel de CBO alsook de ILADS richtlijnen geschrapt mag worden.
Hoe vaak lees je dat mensen met tekenbeet en lymeklachten of zelfs na EM doxy krijgen voorgeschreven en dan toch alsnog ziek worden?

Ik kreeg doxy drie en een half jaar na besmette tekenbeet, maar heb nooit iets gemerkt van vooruitgang tijdens die kuur.
Terwijl na 7 jaar ik eens claritromycine kreeg en meteen verbeterde.

Natuurlijk, 10.000en misschien wel 100.000en mensen hebben baat gehad bij doxycycline na een EM.
Maar omdat het bij ene sproetje niet werkt, moet het maar geschrapt worden.

edit door de moderator: beledigende zin verwijderd; uitschelden van een mede forumlid is niet toegestaan!

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 05 Dec 2017, 19:18

Ja, je hebt gelijk wat betreft al die mensen die er wel baat bij hebben gehad.
Maar er zijn ook mensen die er geen baat bij hebben gehad.

Maar begrijp jij misschien waarom doxy zo vaak wordt voorgeschreven bij lyme?

Hoe zou het zijn wanneer er bv een andere antibioticum als eerste lijns voorgeschreven zou worden, zouden dan die mensen die wel baat hebben bij doxy bv GEEN baat hebben bij een andere eerste lijns antibioticum?

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 05 Dec 2017, 21:38

Mensen die na een recente infectie behandeld zijn met Doxy en herstellen melden zich jammer genoeg niet op dit forum.
Dat Doxy bij sommige patiënten met persisterende klachten niet het gewenste resultaat oplevert vind ik toch vermeldingswaardig.

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Wo 06 Dec 2017, 10:45

Nieuwe behandelrichtlijn tekenbeet en E.M. NHG 24-05-2017

Geen serologisch onderzoek

Twee tot drie procent van de tekenbeten leidt tot de ziekte van Lyme. Serologisch onderzoek wordt niet geadviseerd om erythema migrans vast te stellen. Dit geldt ook voor het uitsluiten van de ziekte van Lyme bij een tekenbeet zonder ziekteverschijnselen. Een negatieve testuitslag bij een patiënt met erythema migrans of tekenbeet sluit een infectie namelijk niet uit. Een positieve testuitslag is evenmin bewijzend voor een actuele infectie, omdat die ook kan wijzen op een eerder doorgemaakte infectie. Een erythema migrans wordt klinisch vastgesteld bij een zich uitbreidend erytheem groter dan 5 cm, maar deze grens is van minder belang dan de uitbreiding.
Beleid bij een tekenbeet

De kans op overdracht van de ziekte van Lyme bij een tekenbeet die minder dan 24 uur op de huid heeft gezeten is dusdanig laag dat de voordelen van antibioticumprofylaxe niet opwegen tegen de nadelen. Het advies is af te wachten en te letten op het ontstaan van ziekteverschijnselen.

De kans op overdracht neemt toe wanneer de teek meer dan 24 uur op de huid heeft gezeten. De huisarts kan er dan voor kiezen in overleg met de patiënt af te wachten of antibioticumprofylaxe voor te schrijven. Antibioticumprofylaxe is alleen effectief wanneer de patiënt binnen 72 uur na het verwijderen van de teek antibioticum krijgt.

https://www.nhg.org/actueel/nieuws/nieu ... ma-migrans

Waarom zou iemand niet reeds ziek kunnen zijn van een eerder doorgemaakte infectie?
Het advies is om af te wachten totdat ziekteverschijnselen ontstaan?
Antibiotica is alleen effectief binnen 72 uur na een tekenbeet?
Voor mijn gevoel staan deze regels in de behandelrichtlijn recht tegenover elkaar.

Henriëtte

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Wo 06 Dec 2017, 17:56

Vind het lastig, want zoveel goede onderzoeken zijn er niet over het gebruik van doxy na een EM en wat de percentages zijn van volledig herstel of half herstel of totaal geen herstel.
Er wordt altijd gerefereerd naar een onderzoek dat zegt dat 10 tot 20% van deze mensen de aanbeveling eerste lijns ab (doxy of amoxicilline) hebben gevolgd na EM niet zijn verbeterd.
Maar dat is maar 1 onderzoek.

Er is nog een recenter onderzoek dat spreekt over 30%

Daaruit kun je nog niet aflezen hoeveel dat er exact zouden zijn.

Vraag me altijd af hoe het zou zijn wanneer er bv iets anders wordt voorgeschreven na een EM

In Europa zijn er 2 landen die het anders doen:

https://www.aldf.com/pdf/ECCMID_Poster_4.22.10.pdf

There are only minor differences in antibiotic treatment recommendations, with two Scandinavian countries favouring the use of high dose penicillin V over amoxicillin as firstchoice B-lactam agent for erythema migrans, and slightly shorter treatment courses.

Doxycycline is widely recommended for treatment of all stages of Lyme borreliosis other than late neuroborreliosis.

Ceftriaxone is the antibiotic most widely recommended for parenteral use.

The most recently prepared guidelines have stronger recommendations for the use of doxycycline in neuroborreliosis without encephalitic or myelitic features, following publication in 2008 of a Norwegian double-blind randomised controlled trial which showed non-inferiority of oral doxycycline 200mg daily versus intravenous ceftriaxone 2g daily for 14 days. (Ljostad U et al. Lancet Neurology 2008;7:690-95)

No evidence-based European or North American guideline recommends prolonged or multiple courses of antibiotics for persistent symptoms following previously treated Lyme disease.

Hoe zouden de percentages liggen bij de 2 Scandinavische landen?
Is dat ooit onderzocht?

Denemarken:
Penicillin V 1.5MIU tid or Doxycycline 200mg stat then 100mg daily or Cefuroxime axetil 500mg bd (10 days)

Zweden:
Penicillin V 1g tid or Doxycycline 100mg bd (10 days)

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Wo 06 Dec 2017, 19:00

Claritromycine doodt dacht ik ook niet, geloof dat die ook bacteriostatic werkt, maar die gaat wel intracellulair.

bacteriostatic:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bacteriostatic_agent

Er wordt gezegd dat het in hogere dosis misschien wel doodt.

Van penicilline weten we dat het bacteriën doodt, maar Vancomycine doet dat ook, vraag me af waarom dat nooit voorgeschreven wordt.
https://study.com/academy/lesson/inhibi ... drugs.html

---------------------------------------------

Het onderzoek: Ljostad U et al. Lancet Neurology 2008;7:690-95
waar EUCALB aan refereert gaat niet over de vergelijkingen mbt doxy versus ceftriaxon behandelingen van tekenbeten met EM.
Dit is wat ze zeggen:

http://www.thelancet.com/journals/laneur/article/PIIS1474-4422(08)70119-4/fulltext

Use of intravenous penicillin and ceftriaxone to treat Lyme neuroborreliosis is well documented, although oral doxycycline could be a cost-effective alternative.
[.....]
From April, 2004, to October, 2007, we recruited consecutive adult patients from nine hospitals in southern Norway into a non-inferiority trial. Inclusion criteria were neurological symptoms suggestive of Lyme neuroborreliosis
[.....]
intrathecal production of specific Borrelia burgdorferi antibodies; or acrodermatitis chronicum atrophicans.

Het is niet uit het onderzoek te herleiden of het over recente besmettingen gaat (dus meteen na EM) of over de chronische vorm.

Leia
Moderator

Berichtdoor Leia » Za 09 Dec 2017, 21:08

Beste leden,
Zouden jullie voor de overzichtelijkheid het onderwerp ON-topic (Tijdens antibiotica kuur) willen vervolgen?

Leia, moderator

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 19 Mar 2018, 10:43

Werking en bijwerkingen van antibiotica bij bacteriële infecties

Hoe lang werken antibiotica nog na?

De antibiotica zijn niet direct na het stoppen van de kuur uit je lichaam verdwenen. Hoe lang antibiotica nog nawerken, verschilt per antibioticum. Het kan soms tot vijf dagen na de laatste pil in je lichaam blijven. Ondanks dat de klachten snel zullen verdwijnen, zal je de antibiotica gedurende een paar dagen moeten gebruiken. Een antibioticakuur wordt zelden voor minder dan vijf dagen voorgeschreven. Als de behandeling te vroeg stopt vlamt de infectie mogelijk weer op. Het verschilt per antibioticum hoe lang het lichaam erover doet om het te verbruiken. Daarom is er geen vaste regel hoe lang het antibioticum nog in je lichaam blijft. Vaak staat in de bijsluiter van het antibioticum hoe lang de halfwaardetijd is. Dat geeft aan hoe lang het duurt voor de helft van de antibiotica uit het lichaam verdwenen is.

https://www.ziekenhuis.nl/dossiers/werk ... /item29425

Henriëtte

Terug naar “Reguliere Behandeling”