Hi!
Ik ben na bijna een jaar weer terug gegaan naar de huisarts, nadat ik vorig jaar ben behandeld met 10 dagen Doxy na een positieve bloedtest. Waarom ik pas kort geleden weer terug ben gegaan doet er niet zoveel toe, maar ik ben door mijn huisarts toch maar doorgestuurd naar de neuroloog, die afgelopen donderdag een lumbaalpunctie heeft uitgevoerd (waarna ik 4 dagen niks anders meer kon dan plat liggen ivm helse helse postpunctionele hoofdpijn). Vandaag terug gebeld, de bacterie is niet te zien in m'n hersenvocht, maar is wel nog volop aanwezig in m'n bloed. Dat is nu opgestuurd naar een ander ziekenhuis en daar wordt bepaald wat de verdere behandeling nu zal zijn.
Zijn er mensen hier die zoiets vergelijkbaars hebben gehad? Hoe is dat uiteindelijk verder gegaan?
Bacterie na een jaar niet in liquor, wel nog steeds in bloed
-
Re: Bacterie na een jaar niet in liquor, wel nog steeds in bloed
Kaylee welkom op het forum.
Henriëtte
Lymevereniging
31 juli 2016 ·
Moet ik een Lumbaalpunctie laten doen?
Voor de testen die gebruikt worden voor het hersenvocht, waarvoor de patiënt een lumbaalpunctie moet ondergaan, de zogenaamde "liquorserologie", worden in principe dezelfde testen gebruikt als voor het bloedonderzoek. Bij deze testen spelen dezelfde problemen als bij bloedtesten. Deze testen worden vaak gebruikt om de diagnose neuroborreliose vast te stellen. Neuroborreliose is een vorm van Lyme-Borreliose waarbij het zenuwstelsel is aangetast. Een aantal deskundigen zijn op basis van wetenschappelijke gegevens van mening dat deze testen, net als de bloedtesten, onvoldoende betrouwbaar zijn en niet kunnen worden gebruikt om de diagnose neuroborreliose uit te sluiten. Er is namelijk een reële kans op een vals-negatieve uitslag aanwezig. In een latere fase van de ziekte kan de serologie van hersenvocht tot wel 40% van de gevallen vals-negatief zijn. Soms is er dan nog wel een verhoogd eiwitgehalte of verhoogd aantal cellen te vinden. Bij een deel van patiënten met bewezen neuroborreliose wordt in het hersenvocht echter geen enkele afwijking gevonden, zo blijkt uit diverse wetenschappelijke publicaties.
Deskundigen zijn het erover eens dat een lumbaalpuntie negatief kan zijn bij patienten met perifere zenuwaandoeningen, zoals bijv. (chronische) neuropathie.
Op basis van een negatieve test en ander onderzoek in het hersenvocht, kan een actieve infectie dus niet worden uitgesloten.
Henriëtte
Terug naar “Reguliere Behandeling”