Erythema migrans nog zichtbaar na doxycycline kuur

Voor alle onderwerpen over de behandeling met antibiotica en/of andere reguliere geneesmiddelen.
Maudje1970

Erythema migrans nog zichtbaar na doxycycline kuur

Berichtdoor Maudje1970 » Ma 06 Jul 2020, 20:18

Op 5 juni jl. ontdekte ik een rode vlek op mijn been. Omdat ik al 2 x eerder een erythema migrans had ( en van de eerste, nu 5 jaar geleden, nog steeds last heb) was ik meteen alert en heb ik de plek gemarkeerd.

Hij groeide snel en werd dik, heet, rood. Na het weekend direct naar de huisarts gegaan. Deze constateerde wondroos, waarschijnlijk door een insectenbeet. Al snel bleek dat ik dubbel 'geluk' had, de rode plek veranderde in een kring met een lichte plek in het midden.

Ik bleef koorts houden ondanks de kuur die ik kreeg voor de wondroos ( waarschijnlijk achteraf cellulitis zelfs) en volgens de huisarts kon het daarom geen tekenbeet/lyme zijn. Gelukkig heeft hij het opgezocht en moest hij toegeven dat dit zeker wel kon. 10 dagen doxycycline gekregen.

De plek werd snel rustiger en ik voelde me een tijdje beter. Nu, een paar weken later, gaat het echter weer minder. Spiertrekkingen, pijn onder de voeten, aan mijn knie, erg moe, verhoging etc.

En, in tegenstelling tot de vorige 2 keer, is de kring nog steeds zichtbaar. Weliswaar vrij vaag en een beetje bruin/huidskleur, maar toch duidelijk zichtbaar. Ik kan helemaal nergens terugvinden of dit betekent dat de bacterie nog aktief is. de vorige 2 keer verdween de vlek al volledig tijdens de kuur.

Heel graag hoor ik of iemand hier weet of dit vaker voorkomt en zo ja wat het betekent of dat dit niet zo hoort?

Ik wil zeker terug naar de huisarts maar het is duidelijk dat hij er veel te weinig van weet dus ik wil graag een beetje voorbereid zijn ;).

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties! :)

RoelA

Re: Erythema migrans nog zichtbaar na doxycycline kuur

Berichtdoor RoelA » Ma 06 Jul 2020, 21:44

Ja dit komt vaker voor. 10 dagen doxy is wel het absolute minimum qua antibiotica kuur bij een gegarandeerde borrelia besmetting (zoals bij jou het geval is). Hoe langer je hebt gewacht of hoe slechter de staat van je immuunsysteem hoe groter de kans dat de 10 dagen niet afdoende is.

Klachten die na behandeling weer opleven zijn m.i. altijd het gevolg van een persisterende infectie. In jou geval gaat het zeker niet om wat restklachten die je maar moet accepteren. Behandel je nu niet verder dan zal de infectie zich verder verspreiden in je lichaam en klachten toenemen.

Hier bijvoorbeeld een recentelijk onderzoek dat aantoont dat zelfs langdurige antibiotica behandelingen niet altijd effectief zijn in het uitroeien van de bacterie:
https://lymevereniging.nl/2019/11/06/no ... erleven-2/

Sproetje

Re: Erythema migrans nog zichtbaar na doxycycline kuur

Berichtdoor Sproetje » Di 07 Jul 2020, 18:46

Misschien heb je hier iets aan:

Recurrent erythema migrans despite extended antibiotic treatment with minocycline in a patient with persisting Borrelia burgdorferi infection

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 229370043S

Terug naar “Reguliere Behandeling”