Hoi,
Hebben Lyme patiënten constant klachten of ook periodes waarin het lijkt alsof ze genezen zijn? Zo ja, hoe lang duren die klachtenvrije periodes?
Vraag mbt klachten Lyme patiënten
Re: Vraag mbt klachten Lyme patiënten
Dat zal verschillen van persoon tot persoon. De een heeft klachtenvrije periodes, de ander niet.
Persoonlijk heb ik sinds de aanvang van mijn ziekte nog nooit een klachtenvrije dag gehad.
Goede dagen en slechte dagen is hoe de meeste lymepatienten het verloop beschrijven. En voor velen zijn goede dagen alsnog slechter dan een slechte dag voor een gezond persoon.
Persoonlijk heb ik sinds de aanvang van mijn ziekte nog nooit een klachtenvrije dag gehad.
Goede dagen en slechte dagen is hoe de meeste lymepatienten het verloop beschrijven. En voor velen zijn goede dagen alsnog slechter dan een slechte dag voor een gezond persoon.
RoelA schreef:Dat zal verschillen van persoon tot persoon. De een heeft klachtenvrije periodes, de ander niet.
Hoi Roel,
Dank voor je reactie.
Dus echte goeie dagen zijn er niet zoals gezonde mensen en anderen hebben wel echt klachtenvrije periodes?
ja dat is een beetje de strekking van het verhaal.
Er ontstaan grote verschillen in het verloop van de ziekte door diverse factoren. Effectiviteit van het immuunsysteem is een belangrijke, maar ook de borrelia variant. Net als van covid zijn er van borrelia een hoop varianten bekend. De ene variant is agressiever dan de ander. Sommige varianten veroorzaken bijv meer neurologische klachten, de ander meer huidklachten of orgaanschade en weer een ander periodische koortsaanvallen. Sommige patienten zijn geïnfecteerd met maar 1 variant, anderen kunnen een mix hebben van diverse varianten.
Vanwaar overigens je interesse in deze materie?
Er ontstaan grote verschillen in het verloop van de ziekte door diverse factoren. Effectiviteit van het immuunsysteem is een belangrijke, maar ook de borrelia variant. Net als van covid zijn er van borrelia een hoop varianten bekend. De ene variant is agressiever dan de ander. Sommige varianten veroorzaken bijv meer neurologische klachten, de ander meer huidklachten of orgaanschade en weer een ander periodische koortsaanvallen. Sommige patienten zijn geïnfecteerd met maar 1 variant, anderen kunnen een mix hebben van diverse varianten.
RoelA schreef:ja dat is een beetje de strekking van het verhaal.
Dank voor je antwoord.
Je kan mijn topic lezen genaamd 'Teek knieholte lang geleden.' Dat is reden dat ik mij aangemeld heb.
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”