Is dit een EM?

NiCoda

Is dit een EM?

Berichtdoor NiCoda » Zo 04 Jun 2017, 22:29

Ja, simpele vraag eigenlijk. Sinds vandaag zit er een vreemde plek op m'n bovenarm. Geen jeuk, geen pijn en geen verdikking. Maar toch, als hier een teek zou hebben gezeten moet ik die toch gezien hebben?
Afbeelding
Maar gewoon een beet van een ander insect kan ook denk ik?

Wat zouden jullie in dit geval aanraden? Behalve de randen aftekenen en in de gaten houden uiteraard. Ik moet zeggen dat m'n geschiedenis wat apart is, en medebepalend voor het feit dat ik enerzijds liever niet te snel naar een arts ren, maar ook wel weer wat panisch ben voor lyme. Een paar jaar geleden ben ik bij een lyme expert terecht gekomen nadat ik al +5 jaar een ziektebeeld had dat erg overeen komt met lyme. Er is toen uitgebreid getest (innatoss) en die was negatief, de diagnose is nu ME/CVS. Dus hoe dan ook is m'n lichaam al niet topfit en vrees ik best wel voor de combinatie ME + lyme, als dat zo zou zijn.

Sproetje

Re: Is dit een EM?

Berichtdoor Sproetje » Ma 05 Jun 2017, 16:11

Hallo Nicoda,

Even over je vraag:

NiCoda schreef:Ja, simpele vraag eigenlijk. Sinds vandaag zit er een vreemde plek op m'n bovenarm. Geen jeuk, geen pijn en geen verdikking. Maar toch, als hier een teek zou hebben gezeten moet ik die toch gezien hebben?

Je hoeft geen teek gezien te hebben, die kan er al af zijn gevallen, misschien tijdens het slapen of misschien tijdens aan en uitkleden.
Want ik vind het echt op een EM lijken, en je moet zsm naar de huisarts om dit te laten zien.
De meeste huisartsen herkennen een EM vrij goed.

Als je huisarts ab gaat voorschrijven, vraag dan meteen om de langere kuur van 4 weken.

Hier nog 2 voorbeelden van verschillende soorten klassieke EM's

https://www.huidarts.com/huidaandoening ... -van-lyme/
Laatst gewijzigd door Sproetje op Ma 05 Jun 2017, 16:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 05 Jun 2017, 16:23

Hallo NiCoda,
Lees goed de informatie van Stichting Tekenbeetziekten http://www.tekenbeetziekten.nl/de-diagnose/ , http://www.tekenbeetziekten.nl/symptomen/ en topic viewtopic.php?f=32&t=998
Je hoeft geen teek of nimf te hebben gezien en je kunt het ook gewoon hebben gemist een nimpf is erg klein ca. 1mm en wordt gauw over het hoofd gezien http://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek/
De beet van een teek is over het algemeen niet pijnlijk en wordt daardoor vaak niet opgemerkt.

Waarschijnlijk zijn de nimfen het belangrijkst voor het overbrengen van ziekten op de mens. De nimf heeft al een keer bloed gezogen en kan daardoor besmet zijn met de ziekteverwekker. Daarbij komt dat de nimf erg klein is (ca. 1 mm), waardoor hij gemakkelijk over het hoofd wordt gezien.
Goed dat je oplettend bent. Laat het goed uitzoeken. Hoe eerder je er bij bent -in geval van Lyme- des te eerder je een behandeling kunt starten en de kans op herstel mogelijk kan zijn.
NiCoda schreef:Wat zouden jullie in dit geval aanraden? Behalve de randen aftekenen en in de gaten houden uiteraard. Ik moet zeggen dat m'n geschiedenis wat apart is, en medebepalend voor het feit dat ik enerzijds liever niet te snel naar een arts ren, maar ook wel weer wat panisch ben voor lyme. Een paar jaar geleden ben ik bij een lyme expert terecht gekomen nadat ik al +5 jaar een ziektebeeld had dat erg overeen komt met lyme. Er is toen uitgebreid getest (innatoss) en die was negatief, de diagnose is nu ME/CVS. Dus hoe dan ook is m'n lichaam al niet topfit en vrees ik best wel voor de combinatie ME + lyme, als dat zo zou zijn.
Mag ik nog een vraag stellen over de diagnose ME? bij welke arts is de diagnose ME gesteld?
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

abx

Berichtdoor abx » Ma 05 Jun 2017, 20:42

NiCoda,

Ik kan vanaf hier niet oordelen of dit een EM is, al lijkt het er wel op. Verder wil ik ook niet oordelen over jouw ME/CVS diagnose en weet ik ook niet of jij daar zelf achter staat(?) Maar mogelijk....

IS DIT DE KANS VAN JE LEVEN!!!!

Ik heb zelf teveel ME/CVS fopdiagnoses gezien, die later (seronegative)Lyme bleken te zijn. Als dit een EM is/wordt dan wordt dit erkend als bewijs voor Lyme en mits voldoende behandeld en iets mazzel zou je maar zo eventueel ook van je "vermeende" "ME/CVS" af kunnen komen. Maar nogmaals het is niet aan mij om hierover te oordelen ik wilde alleen dat je deze denklijn in je overwegingen meeneemt.

succes.

NiCoda

Berichtdoor NiCoda » Di 06 Jun 2017, 00:03

Roxy schreef:Hallo NiCoda,
Lees goed de informatie van Stichting Tekenbeetziekten http://www.tekenbeetziekten.nl/de-diagnose/ , http://www.tekenbeetziekten.nl/symptomen/ en topic viewtopic.php?f=32&t=998
Je hoeft geen teek of nimf te hebben gezien en je kunt het ook gewoon hebben gemist een nimpf is erg klein ca. 1mm en wordt gauw over het hoofd gezien http://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek/
De beet van een teek is over het algemeen niet pijnlijk en wordt daardoor vaak niet opgemerkt.

Waarschijnlijk zijn de nimfen het belangrijkst voor het overbrengen van ziekten op de mens. De nimf heeft al een keer bloed gezogen en kan daardoor besmet zijn met de ziekteverwekker. Daarbij komt dat de nimf erg klein is (ca. 1 mm), waardoor hij gemakkelijk over het hoofd wordt gezien.
Goed dat je oplettend bent. Laat het goed uitzoeken. Hoe eerder je er bij bent -in geval van Lyme- des te eerder je een behandeling kunt starten en de kans op herstel mogelijk kan zijn.
NiCoda schreef:Wat zouden jullie in dit geval aanraden? Behalve de randen aftekenen en in de gaten houden uiteraard. Ik moet zeggen dat m'n geschiedenis wat apart is, en medebepalend voor het feit dat ik enerzijds liever niet te snel naar een arts ren, maar ook wel weer wat panisch ben voor lyme. Een paar jaar geleden ben ik bij een lyme expert terecht gekomen nadat ik al +5 jaar een ziektebeeld had dat erg overeen komt met lyme. Er is toen uitgebreid getest (innatoss) en die was negatief, de diagnose is nu ME/CVS. Dus hoe dan ook is m'n lichaam al niet topfit en vrees ik best wel voor de combinatie ME + lyme, als dat zo zou zijn.
Mag ik nog een vraag stellen over de diagnose ME? bij welke arts is de diagnose ME gesteld?

Dat mag zeker. De diagnose ME is een jaar of 5-6 geleden gesteld in Lelystad, bij het vermoeidheidscentrum.

Stom trouwens, de kring is vandaag bijna volledig weg. Dan ga ik toch weer twijfelen..

NiCoda

Berichtdoor NiCoda » Di 06 Jun 2017, 00:10

abx schreef:NiCoda,

Ik kan vanaf hier niet oordelen of dit een EM is, al lijkt het er wel op. Verder wil ik ook niet oordelen over jouw ME/CVS diagnose en weet ik ook niet of jij daar zelf achter staat(?) Maar mogelijk....

IS DIT DE KANS VAN JE LEVEN!!!!

Ik heb zelf teveel ME/CVS fopdiagnoses gezien, die later (seronegative)Lyme bleken te zijn. Als dit een EM is/wordt dan wordt dit erkend als bewijs voor Lyme en mits voldoende behandeld en iets mazzel zou je maar zo eventueel ook van je "vermeende" "ME/CVS" af kunnen komen. Maar nogmaals het is niet aan mij om hierover te oordelen ik wilde alleen dat je deze denklijn in je overwegingen meeneemt.

succes.

Dank voor het meedenken. Op zich ben ik wel redelijk overtuigd dat het niet al die tijd lyme is geweest. De diagnose ME werd gesteld na 2 negatieve ELISA tests. Later hoorde ik dat dit wel een heel onbetrouwbare testmethode is en heb ik contact gezocht met een lyme arts die toevallig hier heel vlakbij zit (Dr. M.). Hij heeft m'n verhaal aangehoord en vond het ook klinken als lyme, waarop er een test is aangevraagd bij Innatoss. We waren beide heel verrast toen die test echt volledig negatief aan gaf. Die liet geen twijfel mogelijk, gewoon absoluut geen aanwijzing voor lyme.

Wel heb ik altijd gezegd dat als ik bovenop de ME ook lyme krijg, dit wel echt desastreus gaat zijn..De ME is momenteel redelijk stabiel en ik kan zelfs een paar uurtjes weer werken. Als hier nog lyme bovenop komt weet ik niet of dit niveau ooit weer ga bereiken. Vandaar dat ik enerzijds heel alert ben en liever het zekere voor het onzekere neem. Maar toch, als het waarschijnlijk een muggenbeet is, is het ook zo overdreven om daar over te bellen.

- edit door de moderator: naam behandelaar gewijzigd in eerste letter achternaam volgens forumspelregels viewtopic.php?f=2&t=271 -

RoelA

Berichtdoor RoelA » Di 06 Jun 2017, 08:47

NiCoda schreef:Stom trouwens, de kring is vandaag bijna volledig weg. Dan ga ik toch weer twijfelen..

Dit is typisch bij een EM die door de Borrelia bacterie wordt veroorzaakt. De bullseye groeit vanuit het centrum, de plaats van de beet (dit is feitelijk de ondehuidse migratie van de bacterie en de reactie van het immuunsysteem erop). Na een aantal dagen verdwijnt de bullseye doordat of het immuunsysteem de bacterie overwonnen heeft, of het immuunsysteem lokaal nu dusdanig onderdrukt wordt door de bacterie dat het geen ontstekingsreactie meer laat zien.

De foto die je laat zien is in mijn ogen een klassieke EM, dus de kans op een Borrelia infectie is groot!

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 06 Jun 2017, 12:47

Hallo NiCoda,
NiCoda schreef:Dat mag zeker. De diagnose ME is een jaar of 5-6 geleden gesteld in Lelystad, bij het vermoeidheidscentrum.

Stom trouwens, de kring is vandaag bijna volledig weg. Dan ga ik toch weer twijfelen..
Een EM (=bewijs voor Lyme) kan wegtrekken en terugkeren als ook op een andere plaats dan de teken-/nimfen beet terug komen op het lichaam. Het verdwijnen van de EM zegt niets over het verdwijnen van de bacterie in het lichaam, zie bron informatie van de Stichting Tekenbeetziekten http://www.tekenbeetziekten.nl/symptomen/
Blijf je lichaam de komende tijd dan ook goed controleren.

Het is aan te raden om zo gauw mogelijk nieuw onderzoek te laten doen. Via de arts Dr M en of je kunt ook zelf contact opnemen met Innatoss voor overleg https://www.innatoss.com/nl/ testen https://www.innatoss.com/nl/winkel/
De diagnose ME is bij mij in het verleden gesteld in Lelystad en Amsterdam.
Veel sterkte gewenst.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

NiCoda

Berichtdoor NiCoda » Di 06 Jun 2017, 22:04

Dank allemaal voor de input! Ik heb vandaag gebeld met de assistente van Dr. M en hij gaat me morgen even terug bellen erover :)

NiCoda

Berichtdoor NiCoda » Wo 07 Jun 2017, 16:43

Nou, vandaag telefonisch contact gehad met Dr. M en de foto doorgemaild. Volgens hem toch ook wel een klassieke EM en kan er dus vanuit gaat dat ik lyme heb :roll: Omdat er geen teek is gezien, is het niet 100% zeker. We hebben wel contact gehad met Innatoss die een onderzoek doen om hopelijk een test te kunnen ontwikkelen. Ze hebben me gebeld en gaan nog in overleg of ze m'n bloed en urine kunnen gebruiken voor het onderzoek. Het twijfelpunt is uiteraard dat er geen tekenbeet gezien is, maar als er akkoord komt van de voorzitter van Innatoss willen ze toch m'n bloed graag gebruiken. Morgen dus bloedprikken en urine afstaan en direct daarna beginnen met antibiotica.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”