A typische EM?

Maciejka

A typische EM?

Berichtdoor Maciejka » Do 25 Jun 2020, 13:31

Ik ben nieuw hier en heel benieuwd naar jullie ervaringen. Omdat ik het gevoel heb door de huisarts op een dwaalspoor te zijn gezet heb ik een foto bijgevoegd met de vraag is dit mogelijk een atypisch EM?
Teek heeft langer dan 8 uur gezeten. Vermoedelijk nog in nymfe fase ivm geringe grootte. Plek is pijnlijk hobbelig en jeukt. De plek zit er nu 10 dagen en is onveranderd. De huisarts ziet de kenmerkende ring niet dus roept huidirritatie. Heb wel een kuur doxycycline van 10 dagen gekregen 200mg pd.
Ik stel jullie mening zeer op prijs.
20200625_125213.jpg
20200625_125213.jpg (7.1 MiB) 4216 keer bekeken

Henriëtte

Re: A typische EM?

Berichtdoor Henriëtte » Do 25 Jun 2020, 14:10

Goedemiddag Maciejka, welkom op het forum.

Hieronder een link met foto's e.m.

https://www.tekenradar.nl/ziekte-van-ly ... ma-migrans[noeminfo]

Henriëtte

Maciejka

Berichtdoor Maciejka » Do 25 Jun 2020, 14:26

Beste Henriëtte

Bedankt voor je reactie.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Vr 26 Jun 2020, 08:48

Mijn tekenbeet groeide ook alleen uit tot een kleine rode vlek van ca 2-3cm groot. Nooit een volwaardige EM geworden. Toch was dat het begin van mijn lyme ziekte.
Een echte EM ontstaat dus lang niet altijd.

De aanwezigheid van een EM na tekenbeet is 100% bewijs voor een borrelia besmetting.
Echter, de afwezigheid van een EM na tekenbeet is geen bewijs voor de afwezigheid van een borrelia besmetting.

Dus als de plek op de foto inderdaad de plek was waar je door de teek bent gebeten, dan is er een reële kans op besmetting.
Feit dat de plek er nu 10 dagen na de beet nog steeds zit geeft aan dat de kans op een allergische reactie op de tekenbeet vrij klein is.

Maciejka

Berichtdoor Maciejka » Vr 26 Jun 2020, 13:35

Bedank RoelA

Dat idee dat dit geen volwaardige EM was heb ik ook namelijk. Heb jij wel een ab kuur gekregen of helemaal niets waardoor de lyme is ontstaan?

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 26 Jun 2020, 13:38

Sorry dat ik even tussendoor kom, maar hou er rekening mee dat het verdwijnen van een EM niet betekent dat borrelia ook is verdwenen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC263113/

RoelA

Berichtdoor RoelA » Vr 26 Jun 2020, 17:07

In eerste instantie toen ik er mee naar de huisarts ging kreeg ik geen antibiotica. Het was dezelfde dag dat ik de teek ontdekte in mijn lies. Ik voelde me al raar die dag (niet mezelf) en ging voor de zekerheid naar de huisarts (terwijl ik normaliter echt nooit naar een arts ga, dus dit was al opmerkelijk). Maar goed, ik moest het eerst aanzien en kijken of er meer klachten gingen ontwikkelen. Wel... dat heeft anderhalve week geduurd, toen werd ik plots ernstig ziek met direct neurologische verschijnselen, misselijkheid, vermoeidheid en nog een reeks andere symptomen. Dus toen direct weer terug naar de huisarts en alsnog na veel aandringen antibiotica gekregen. Helaas heeft dit niet mogen baten en is het bij mij toch chronisch geworden, ondanks herhaaldelijke kuren. Als ik wellicht direct antibiotica had gekregen toen ik de eerste keer naar de huisarts ging, dan was dit misschien nooit gebeurd. Maar ja, dat weet je natuurlijk niet. Overigens spelen er bij mij meer zaken naast lyme op het gebied van het immuunsysteem, wat verklaart waarom ik al na anderhalve week ernstige symptomen ontwikkelde.

Ik hoop in ieder geval voor je dat het met deze doxykuur is afgedaan.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”