Vrijen jullie alleen met condoom, of...?

Karin

Vrijen jullie alleen met condoom, of...?

Berichtdoor Karin » Zo 03 Jan 2016, 16:24

Ik heb al heel wat af gegoogled over het al dan niet seksueel overdraagbaar zijn van de borrelia-bacterie. Maar al met al moet ik concluderen dat er geen eenduidig antwoord is. Ja, er zijn blijkbaar wat vooraanstaande onderzoekers die aannemen dat het overdraagbaar is. Maar er is blijkbaar ook nog nooit echt goed onderzoek naar gedaan.

Mijn eigen arts kon er ook niet echt antwoord op geven.

Praktisch bekeken denk ik dan: en nu? Ga ik nooit meer onveilig met iemand vrijen?
Dus ik ben benieuwd: vrijen jullie alleen nog maar met condoom?

Karin

Re: Vrijen jullie alleen met condoom, of...?

Berichtdoor Karin » Vr 15 Jan 2016, 17:43

Wauw... wat een reacties...

Te intiem?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 16 Jan 2016, 14:23

@Karin,
Karin schreef:Wauw... wat een reacties...

Te intiem?
Dat vind ik niet zo heel raar hoor :) dat er geen reacties komen op jouw vraag.
Dat kan allerlei redenen ;) hebben: te intiem?, te privé?, of te pijnlijk?, of dat mensen gewoonweg niet weten wat te doen omdat er in Nederland weinig tot niets over bekend is?
Lyme artsen (regulier- en niet regulier) in Nederland of het RIVM hoor je er niet over. Sommige buitenlandse Lyme artsen zeggen wel aanwijzingen te hebben.

En er zijn Lyme patiënten die elders vertellen dat zij en hun partner en kind(eren) de ziekte van Lyme hebben en dat er overdracht is geweest van moeder op kind/baby.

Fija heeft de ziekte van Lyme: “Het maakt me eenzaam” http://www.libelle.nl/mensen/interviews ... e-van-lyme
citaat:
Al snel zei hij tegen mij: ‘Als jij de klachten al zo lang hebt, is de kans aanwezig dat je kinderen het ook hebben’. Volgens mijn arts kan Lyme worden overgedragen van moeder op kind tijdens de zwangerschap. En ja, ik was al zo moe vóór ik kinderen kreeg. Uit de tests bleek inderdaad dat mijn beide dochters het ook hebben. Wat eerst nog alleen mijn probleem was, is nu het probleem van ons allemaal.”

**verwijderd
Dus ja hoe het precies zit en wat mensen zouden moeten doen? Ik denk dat het antwoord daarop lastig blijft en mensen kunnen daar enkel zelf keuzes in maken.
Laatst gewijzigd door Roxy op Za 01 Apr 2017, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Karin

Berichtdoor Karin » Za 16 Jan 2016, 19:30

Absoluut, maar ik ben dus benieuwd wat de keuzes zijn die de Lyme-patienten (en hun partners) alhier maken.

Toen ik ergens las het het seksueel overdraagbaar zou kunnen zijn, heb ik mijn toenmalige vriend dat gelijk verteld, en de keuze aan hem gelaten. Hij besloot het zonder condoom te blijven doen.
Bij eventuele volgende seksuele partners zal ik het ook eerst vertellen, en het besluit aan de ander laten.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Za 16 Jan 2016, 22:03

Misschien een poll starten?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 17 Jan 2016, 13:14

Hoi Karin,
Karin schreef:Toen ik ergens las het het seksueel overdraagbaar zou kunnen zijn, heb ik mijn toenmalige vriend dat gelijk verteld, en de keuze aan hem gelaten. Hij besloot het zonder condoom te blijven doen.
Bij eventuele volgende seksuele partners zal ik het ook eerst vertellen, en het besluit aan de ander laten.
Het besluit bij de ander laten kan een optie zijn. Maar vind je het voor jezelf niet een risico dat de partner/vriend die je kunt besmetten jou dan weer opnieuw terug kan besmetten als je zonder condoom vrijt?
En je weer ziek (of nog zieker, wat vaak gebeurt bij nieuwe-/herbesmettingen) kunt worden en opnieuw zware lange AB behandelingen moet gaan volgen?
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 17 Jan 2016, 15:07

Er zijn nog niet voldoende wetenschappelijke onderzoeken om nu al goed aan te tonen dat Borrelia seksueel overdraagbaar is.
Het zijn tot nu toe nog voorbarige conclusies.
Uit die paar onderzoeken kun je nog niet zo veel zeggen.
Wel kun je zeggen dat het goed mogelijk is.
Zoals je kunt lezen in het topic:

viewtopic.php?f=6&t=212

Hoi Karin,

Karin schreef:Absoluut, maar ik ben dus benieuwd wat de keuzes zijn die de Lyme-patienten (en hun partners) alhier maken.

Dat begin ik nu eigenlijk ook wel te worden.
Ik vind het een goede vraag.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 17 Jan 2016, 15:18

De Belgische Lyme arts DM heeft op Wereld ME dag 2014 een korte lezing gehouden waarbij best interessante informatie is gegeven.
'DM vertelde in 2014 dat hij toen bij de vrouwelijke Lyme patiënten testte met uitstrijkje, bij mensen die de ziekte zeker hebben (door andere testen bevestigd) werd er in 100% van de gevallen Borellia in het uitstrijkje gevonden. Bij de mannelijke Lyme patiënten werd in het sperma voor 50% de Borellia gevonden.

DM vermeldde dat Lyme behalve door tekenbeten ook via de moeder aan het ongeboren kind kan worden doorgegeven, via bloedtransfusies en via sexueel contact, dat hij het als een SOA beschouwt. Hij zou het liefst diverse voorlichtingen en voorzorgsmaatregelen zien. Onder andere de teek zelf bestrijden, omdat het aantal toe neemt.
' http://www.me-cvsvereniging.nl/wereld-me-dag-2014

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 17 Jan 2016, 15:21

Dag Roxy,

Heb je daar wetenschappelijke onderzoeken over?
Je kunt natuurlijk wel van alles roepen, maar de vraag van Karin is niet echt zo'n slechte vraag toch?
Laatst gewijzigd door Sproetje op Zo 17 Jan 2016, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 17 Jan 2016, 15:23

Hoi Karin,
Je kunt als je wilt hier een Poll aanmaken viewforum.php?f=15
Ik vind het ook een goede vraag.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”