Pas op voor tekenbeten: 'Het gaat de hele winter door'

Voor nieuws, actualiteiten en acties specifiek over Lyme-Borreliose.
Sproetje

Pas op voor tekenbeten: 'Het gaat de hele winter door'

Berichtdoor Sproetje » Wo 24 Feb 2016, 20:50

ANP
02-02-16

http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/nationa ... ar-BBp1k9c

Teken langer actief

Door de hoge temperaturen zijn de teken langer actief. "Het gaat de hele winter door", zegt Van Vliet. "Teken horen nu in rust te zijn, maar door het weer is een deel van de populatie al actief."

Zorgwekkende situatie

Van Vliet spreekt van een zorgwekkende situatie. "Er is een enorme toename van het aantal gevallen van de ziekte van Lyme. In 1994 waren er nog 6.000 geregistreerde gevallen, nu zijn het er 25.000 tot 30.000 per jaar."

Ernstige variant

Van alle teken draagt zo'n twintig procent de Borrelia-bacterie. Twee procent van de mensen die gebeten worden, krijgt de ziekte van Lyme. Dat lijkt misschien weinig, maar het gaat dus om tienduizenden gevallen per jaar.

Sproetje

Re: Pas op voor tekenbeten: 'Het gaat de hele winter door'

Berichtdoor Sproetje » Do 25 Feb 2016, 17:56

Als je doorklikt in de link uit de eerste post, zie je deze:

Wat moet je doen bij een tekenbeet, en zes andere nuttige vragen:

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... e-vragen-0

Arnold van Vliet noemt daar 6 punten waar je op moet letten en bij punt 4 noemt hij:

4. Wat is de ziekte van Lyme?
De ziekte van Lyme is een infectieziekte die door de Borrelia bacterie wordt veroorzaakt en uitsluitend door een tekenbeet in het lichaam kan terechtkomen. Na drie dagen tot twee maanden kan er een rode ring of blauwachtige vlek op de huid rond de tekenbeet ontstaan.

Dat gebeurt echter niet altijd: ook zonder het verschijnen van de rode ring of vlek kunt u de ziekte van Lyme hebben opgelopen.

Nu ben ikzelf er een voorbeeld van dat mijn EM direct na het verwijderen van de teek door mijn huisarts ontstond.
Hoewel nog niet erg groot, maar wel duidelijk al een kleine EM.
Ik kreeg geen antibioticum en zou na 3 dagen pas weer terug mogen komen wanneer de EM groot genoeg was. (lees ook CBO en RIVM)
Mijn huisarts hield zich netjes aan de opgestelde regels, waardoor ik nu chronisch ziek ben.

Nu vraag ik me af waarom Arnold van Vliet zo stellig het publiek via de media inlicht dat er pas over een periode van 3 dagen na een tekenbeet een EM kan ontstaan.
Waar haalt hij die conclusie vandaan?
Ik vind dat hij de Nederlandse bevolking met die uitspraak te kort doet, en om de tuin leidt.

Daar buiten om zijn er voldoende onderzoeken die aantonen dat Borrelia binnen 24 uur al wordt overgedragen:
viewtopic.php?f=6&t=710

En:

http://www.borreliose.nl/index.php?opti ... &Itemid=67

Onderzoek bij muizen heeft aangetoond dat de Borrelia bacterie al binnen 12 uur in de hersenen is

Misschien dat Arnold van Vliet dat eens kan doorgeven aan de media?

Terug naar “Nieuws, Actualiteiten en Acties”