Borrelia burgdorferi persist in het spijsverteringskanaal van kinderen en jongeren met de ziekte van Lyme

Wetenschappelijke onderwerpen over Lyme-Borreliose, zoals wetenschappelijke medische publicaties en artikelen die worden ondersteund door dergelijke publicaties. Bij twijfel kies 'Artikelen en Linkjes'.
Sproetje

Borrelia burgdorferi persist in het spijsverteringskanaal van kinderen en jongeren met de ziekte van Lyme

Berichtdoor Sproetje » Ma 22 Feb 2016, 16:42

Borrelia Burgdorferi Persists in the Gastrointestinal Tract of Children and Adolescents with Lyme Disease

Door: Martin D. Fried, Dorothy Pietrucha, Gaye Madigan, and Aswine Bal

http://www.healthydays.info/borrelia-bu ... sease.html

ABSTRACT
This study documents the persistence of B burgdorferi DNA in the gastrointestinal tract of pediatric patients who have already been treated with antibiotics for Lyme disease. Ten consecutive patients between the ages of 9 and 13 years presented with an erythema migrans (EM) rash, a positive western blot for Lyme disease, chronic abdominal pain, heartburn, or bright red blood in the stool. Endoscopy assessed the gastrointestinal (GI) mucosa for inflammation and biopsies were examined for B burgdorferi using a Dieterle stain and with polymerase chain reaction (PCR) to the outer surface protein A (Osp A) of B burgdorferi. As controls, 10 consecutive patients with chronic abdominal pain were also tested by GI biopsies and PCR. B burgdorferi persisted in the GI tract in all 10 patients with Lyme disease as shown by Dieterle stain of biopsies and with PCR. None of the control subjects' biopsies were PCR positive for B burgdorferi. Chronic gastritis, chronic duodenitis, and chronic colitis were found in Lyme disease patients and associated with the detection of B burgdorferi DNA in the GI tract despite prior antibiotic treatments. We have concluded that the DNA of B burgdorferi persisted in patients with Lyme disease even after antibiotic treatment.
........
According to Oksi, the treatment of Lyme borreliosis with appropriate antibiotics for even more than 3 months may not always eradicate the spirochete .....

Het is geloof ik een onderzoek uit 2002

Josie

Re: Borrelia burgdorferi persist in het spijsverteringskanaal van kinderen en jongeren met de ziekte van Lyme

Berichtdoor Josie » Vr 26 Feb 2016, 09:25

WTF

Ik heb zelf ook een chronische maagontsteking, en een deel van slokdarm en duodenum naar dunne darm. Dit is vastgesteld met een duodenoscopie. Het (mogelijke) verband met Lyme-borreliose wordt door mijn huisarts en MDL-arts totaal niet erkend.

Maar ik ben dan ook ouder dan de mensen in die studie... :?

Josie

Sproetje

Re: Borrelia burgdorferi persist in het spijsverteringskanaal van kinderen en jongeren met de ziekte van Lyme

Berichtdoor Sproetje » Za 27 Feb 2016, 16:21

Hoi Josie,

Ik val ook buiten de leeftijdsgroep van de onderzochte kinderen.
Maar heb het laatste half jaar enorme darmklachten gekregen.
Zo erg als de laatste tijd heb ik het nog niet gehad, iedere dag buikpijn en in de avond is het oorlog in mijn buik.

Ik zat te denken dat misschien een aantal spirocheten zich in mijn darmen hebben opgehouden na mijn behandeling...
Maar het zou ook makkelijk een ontsteking kunnen zijn.
Helemaal in het begin heb ik wel darmontsteking gehad daar is toen een darmonderzoek gedaan met colonoscopie

Gelukkig is mijn maag nog in orde.

Josie schreef:Het (mogelijke) verband met Lyme-borreliose wordt door mijn huisarts en MDL-arts totaal niet erkend.

Ik kon er ook niet veel onderzoeken over vinden.

Josie

Berichtdoor Josie » Vr 04 Mar 2016, 18:12

Sproetje, misschien helpt Pepti-guard (bismuth) bij jou ook? Ik ga daar binnenkort weer een kuurtje van doen. Zie ook mijn eerdere uitzoekwerk daarnaar: viewtopic.php?f=27&t=155

Heb je de klachten al opnieuw laten onderzoeken? Mijn lyme-arts zegt dat maag- en darmklachten typisch zijn voor de ziekte van Lyme.

Tinidazol en Metronidazol helpen me er ook goed bij. Wat zowel tegen de cystes van de borrelia is als tegen parasieten.
Ook van Fluconazol (tegen candida) voelen mijn maag- en darmen bij iedere kuur wat beter.
Toxine-binders kunnen ook goed helpen voor maag- en darmklachten.
Van probiotica merk ik zelf geen verbeteringen maar bij veel andere mensen helpt dat ook. :)

Josie

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 04 Mar 2016, 19:30

Hoi Josie,

Ik denk dat bismut meer iets is voor maag ontsteking?
Mijn huisarts wilde mij in de zomer van 2014 laten onderzoeken op die bactierie: Helicobacter pylori, omdat ik toen ineens ook zoveel afviel.
Dan moest ik zo'n slangetje via de mond naar de maag laten doen, dat wilde ik niet, ik wist zeker dat ik niks aan mijn maag had.
Zoiets kun je wel voelen of je daar een ontsteking hebt of niet.

De darmen van mij zijn wel eens ontstoken geweest.
Ik heb laatst een heel uitgebreid onderzoek gehad om de hele onderbuik/streek te bekijken met egoscopie, of er iets zit wat niet goed is, want mijn ontlasting was toen ook weer witachtig, misschien verstopte galwegen?
Maar was niets gevonden.

Ik neem pro biotica op advies van de behandelaar.
En dan toxine binders

David1977

Berichtdoor David1977 » Vr 04 Mar 2016, 21:33

Ook even reageren.
Ik heb al twee jaar buik en maagklachten.
Daar is bij mij alles mee begonnen na slaapklachten en vermoeidheid.
Niks van de voorgeschreven middelen heeft daar ooit verandering in kunnen brengen.
Coloscopie en gastroscopie en echo's konden niks vinden.
Ik loop al twee jaar met een opgeblazen buik rond. Ik ben zonder overdrijven precies 5 maanden zwanger.

Josie

Berichtdoor Josie » Za 05 Mar 2016, 11:30

Sproetje schreef:Ik denk dat bismut meer iets is voor maag ontsteking?

Als het goed is helpt het ook om de borrelia uit de darmen te halen. :)
Brorson en Brorson hebben dat in een studie aangetoond. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12051564
When B. burgdorferi is responsible for gastrointestinal symptoms, bismuth compounds may be candidates for eradication of the bacterium from the gastrointestinal tract.

David1977 schreef:Ik loop al twee jaar met een opgeblazen buik rond. Ik ben zonder overdrijven precies 5 maanden zwanger.

David, ik had dat ook jarenlang aan het begin van mijn ziekzijn, gelukkig nu niet meer. Heb je al probiotica geprobeerd?
Waar het bij mij destijds binnen 1 dag van verdween was alkatabs (natriumbicarbonaat) en spijsverteringsenzymen bij iedere maaltijd gaan nemen. En stoppen met het eten van gluten, koemelkproducten en suiker.
Dit pakte het symptoom aan, waar ik heel blij mee was, maar de oorzaak was daarmee nog niet verdwenen. Pas na langdurig antibiotica, antiparasitaire middelen en anti-candidamiddelen gaat het nu echt steeds beter met mijn darmen. Maar ook dat is voor iedereen verschillend.
De kunst wordt vervolgens dat ik daar weer op het juiste moment mee stop om de darmwand en flora weer op te bouwen… ;)

David1977 schreef:Coloscopie en gastroscopie en echo's konden niks vinden.

Heb je zelf je dossier ingezien?
Bij mij is een duodenoscopie gedaan daarvan zei de huisarts dat er niets was uitgekomen. Na opvragen van het dossier bleek dat er o.a. een actieve chronische maagontsteking uit was gekomen. :o De reactie van mijn huisarts: "Ooh daar heb ik overheen gelezen." :o Mijn huisarts heeft dit vaker gedaan. Ze gelooft dat het doorgeven van afwijkende onderzoeksuitslagen alleen maar bevestigend werkt voor mijn in haar ogen ‘denken-dat-ik-ziek-ben’, omdat Lyme-borreliose toch wel met een paar weekjes over moet zijn...

Het leven als chronische lyme-patiënt is bikkelhard.
Het enige dat dan helpt is zelf actie ondernemen en er bovenop blijven zitten!

Josie

David1977

Berichtdoor David1977 » Za 05 Mar 2016, 12:58

Nee ik heb zelfs niets kunnen inzien maar deze onderzoeken waren wel lang voor ik op het idee kwam dat het wel eens lyme zou kunnen zijn.

Die probiotica en tabletten heb ik nog niet geprobeerd eigenlijk.
Ik merk wel dat er ondertussen veel dingen zijn die ik niet meer kan eten.
Voor dat het op is kan ik het al op een lopen zetten naar het toilet.
het lijken wel allergische reacties.
Iets waar ik eerder nooit! Last van had.

Andere dingen waar mijn buikpijn meteen van verergerde kan ik ondertussen gewoon terug eten.

Heel bizar allemaal.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Za 05 Mar 2016, 16:24

Josie schreef:Waar het bij mij destijds binnen 1 dag van verdween was alkatabs (natriumbicarbonaat)

natruimbicarbonaat is gewoon zuiveringszout.
Ga er maar eens op googelen wat dat nu precies is.
Mijn moeder en opa waren beide maagpatiënten, en hebben langere tijd dat spul met regelmaat ingenomen.
Zij waren niet beter na 1 dag dat te gebruiken.
Als je geen maagpatiënt bent dan word je het vanzelf als je dat regelmatig inneemt.

Rennies wat men nu nog steeds verkoopt is ook gewoon slecht te noemen om te gebruiken bij maagproblemen.
Dit is echt zo'n product dat eventjes tijdelijk helpt, maar nooit het probleem zelf oplost.
Er zijn mensen die het eten als snoepjes.
Het markeert het probleem.
http://www.kennislink.nl/publicaties/ho ... -generatie

De maag is nu eenmaal een zure toestand, en dat moet ook zo blijven, het zuur van de maag doodt bacteriën, de maag mag helemaal niet basis worden.
http://www.thuisexperimenteren.nl/scien ... agzuur.htm

.......
De maag is het wijdste deel van het spijsverteringskanaal. Twee openingen, de maagmond of cardia en het maagportier of pylorus zorgen voor de verbinding resp. met de de slokdarm en de darmen. De maag is inwendig bekleed met een maagslijmvlies, waarin zich bekervormige cellen bevinden die slijm afscheiden, en bovendien vinder we er de maagsapklieren die het maagsap vormen. Dit bevat drie enzymen die van grote betekenis zijn voor de spijsvertering: pepsine, lipase en "lebferment" (kathepsine) en verder zoutzuur, water en zouten.

Maagzuur stimuleert de vertering van bepaalde voedselbestanddelen en maagzuur doodt bacteriën. Normaliter veroorzaakt dit zuur geen problemen.

In Nederland wordt jaarlijks 700 miljoen gulden uitgegeven aan maagzuurbeperkende stoffen. Ze hebben tot doel brandend maagzuur te voorkomen of te neutraliseren. Regelmatig komen er nieuwe producten bij die of bij de drogist of bij de apotheker te krijgen zijn.

De bacterie Helicobacter pylori is de laatste jaren regelmatig in het nieuws omdat deze bacterie betrokken is bij het ontstaan van maagzweren. Een maagzweer is een beschadiging van de binnenkant van de maagwand.Tot in de jaren tachtig was bijna iedereen ervan overtuigd dat een maagzweer werd veroorzaakt door een overmatige productie van maagzuur, die in veel gevallen het gevolg zou zijn van stress.
..........

Als je wat wilt doen aan de bekleding (het maagslijmvlies) van de maag kun je beter 6 slokjes afgetrokken kalmoes wortel (de wortels 1 nacht in water laten staan) op een dag drinken ( 2 kleine slokjes voor iedere maaltijd en even au-bain-de-marie opwarmen)

De probiotica die ik gebruik voor mijn darmen zijn Pearls van Elite (5 keer potentie) en ik wissel het af met Phital probiotica plus.

Maar ik vind ook dat er geen peil op te trekken valt wanneer mijn darmproblemen nu precies ontstaan.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Za 05 Mar 2016, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Josie

Berichtdoor Josie » Za 05 Mar 2016, 16:46

Sproetje die kanttekening over natriumbicarbonaat gaat niet op bij alkatabs. Die hebben namelijk een maagzuur-resistent laagje waardoor het natriumbicarbonaat pas vrijkomt als de tablet de maag al gepasseerd is. :)

Josie

Terug naar “Wetenschap”