AD
18 september 2025
Hugo de Jonge in gesprek met bedreiger: ‘Jan is een mooi en moedig mens’; Bron https://www.ad.nl/binnenland/hugo-de-jo ... ~ac7b7eff/
Sommige Lyme patiënten verliezen zichzelf helaas ook in complottheorieën. Lees en leer meer; Bron viewtopic.php?f=38&t=2751&start=30#p31181 en Bron; viewtopic.php?f=38&t=2751&start=30#p31182 En ‘Mijn tribe begrijpt mij’; Bron viewtopic.php?f=38&t=2751&start=60#p31552 en Bron; viewtopic.php?f=38&t=2751&start=70#p31553..Oud-zorgminister Hugo de Jonge heeft een indringend gesprek gehad met een man die hem en zijn gezin ernstig bedreigde tijdens de coronacrisis. De Jonge was geraakt door een publieke spijtbetuiging van de man in een televisieprogramma van Raven van Dorst. ‘Hij deed dat op zo’n oprechte en ontwapenende manier dat ik de behoefte voelde om hem te ontmoeten’, schrijft De Jonge op Instagram.
Jan - alias ‘Janzondermasker’ - betuigde in het BNNVara-programma Parels voor de Zwijnen van Raven van Dorst spijt over de bedreigingen aan De Jonge en zijn gezin tijdens de coronacrisis; Bron https://www.ad.nl/drenthe/twee-jaar-cel ... ~aea07438/
De Emmenaar plaatste in september 2021 op Facebook het adres van de toenmalige minister van Volksgezondheid met de boodschap dat hij naar hem onderweg was. Ook schreef hij op de Facebook-pagina van de politicus: ‘Hugo de Jonge, kogel door je kop en een bom op de Tweede Kamer. Alles opgelost’. Hij vond dat De Jonge angst zaaide en kon zich niet vinden in het coronabeleid.
Heel gezin pijn gedaan
Binnen een uur na de Facebook-post werd Jan opgepakt. Hij was al vaker veroordeeld, onder meer voor bedreigingen. Meerdere pogingen om hem in een instelling te behandelen, liepen op niets uit omdat hij vanwege agressie werd weggestuurd.
De toen 32-jarige Jan moest voor de bedreiging van De Jonge de cel in en kreeg een speciale behandeling voor draaideurcriminelen met psychische problemen. „Dat kostte twee jaar gevangenis, met behandeling”, vertelde hij in het tv-programma aan Raven van Dorst. „En een heel gezin dat pijn gedaan werd, dat beveiligd werd.’’
De Jonge, nu Commissaris van de Koning in Zeeland, zag de ontboezeming van Jan op televisie en wilde zijn voormalige bedreiger ontmoeten. Onder het genot van een Zeeuwse bolus en een kop koffie werd dat een openhartig gesprek in de Abdij van Middelburg, schrijft De Jonge op Instagram.
Jan vertelde de oud-minister hoe eenzaam hij was in de coronaperiode, hoe hij zich op sociale media liet meeslepen en verstrikt raakte in allerlei complottheorieën. Maar ook hoe moeilijk zijn jeugd was, met mishandelingen door zijn stiefvader, en alle tegenslagen in zijn leven, waaronder een alcohol- en drugsverslaving.
‘Nadat hij vastzat kreeg hij eindelijk de behandeling om het trauma uit zijn jonge jaren te verwerken en kwam hij tot het inzicht hoezeer hij een grens heeft overschreden en wat de impact was geweest van zijn handelen’, aldus De Jonge. ‘Hij had daar oprecht spijt van en wilde daarom zijn excuses aanbieden.’
‘Geloof in eigen waarheid’
Jan vertelde zowel in het tv-programma als tegen De Jonge dat het zijn missie nu is om anderen te waarschuwen voor de gevaren van sociale media en complottheorieën. „Mijn boodschap is dan ook: blijf in jezelf geloven, in je eigen waarheid. En laat je niet meeslepen door alles wat op de socials staat. Blijf bij jezelf”, zei hij in Parels voor de Zwijnen.
De Jonge schrijft op Instagram dat de bedreiging van Jan en anderen en de jarenlange zware beveiligingsmaatregelen ‘heftig’ waren. ‘Steeds meer politici worden ernstig bedreigd. Uiteindelijk is dat een bedreiging van onze democratische rechtsstaat’, schrijft De Jonge.
‘Juist daarom vind ik de stap die Jan zet zo groots. Het vergt moed en karakter om oprecht berouw te hebben en dat uit te spreken. Helend was het. Jan laat zien dat je een moeilijke periode kunt overkomen. Jan is een mooi en moedig mens.’.