Mijn ilads-arts heeft mij een protocol voorgeschreven met voornamelijk biocidin-producten. Een vrij duur protocol, maar het probleem is dat ik er bijzonder weinig van merkte. Hij stuurde mij door naar iemand anders waar hij mee samenwerkt, die vond dat ik Artemisia Annua, stephania, sarsaparilla en eleutherococcus erbij moest gebruiken en alleen de lipide vorm van biocidin.
De artemisia leek (negatief) effect te hebben (negatief = verergering van alles), maar ook weer van de rest merkte ik niet veel. Toen ben ik zelf gaan experimenteren met cat's claw en resveratrol en kaardenbol maar daar lijk ik enorme buikkramp van te krijgen.
Na 2 pillen 500 mg. resveratrol verteerde ik geen voedsel meer. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. Ik ben toen even opgehouden met de nieuwe pillen en terug gegaan naar het protocol wat ik kon verdragen, maar omdat ik daar niet veel resultaat van merk, ben ik daar ook niet gelukkig mee.
Ik ben op zoek gegaan in de literatuur naar aanwijzingen en vond dit interessante artikel (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4971593/) waar ook weer allerlei kruiden instaan:
Kaardenbol werkt alleen als het een lipide oplossing is en had weinig resultaat in de onderzoeken in alcohol-extract vorm;
Grapefruit seed extract werkt vrij goed ook tegen de cystevorm en biofilm;
Cat's claw werkt vooral goed in combinatie met banderol;
Stevia rebaudiana werkt erg goed tegen alle vormen van borrelia en biofilm;
Nog meer kruiden en micronutrienten worden besproken.
Verder kwam ik in artikelen tegen dat houttuynia voor bartonella goed zou zijn;
Ik kan niet vinden wat het verschil is tussen Uncaria Tomentosa en Uncaria Rhynchophylla;
En wordt Scuttelaria baicalensis de ene keer sterk aangeraden en de andere keer juist helemaal niet.
Wat hierbij niet staat is het ontgiften en de ondersteuning, maar dat zit juist wel enigszins goed naar mijn idee. Daar heb ik ook een rij middelen voor staan, maar die hebben ook duidelijk effect (minder nachtmerries bijvoorbeeld, heel opvallend).
Ik voel me dus nogal verward en ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb vrij veel last van neuroborreliose.
Enig idee wat de beste weg is?
Of weet iemand een echt goede tester op wat voor manier dan ook in Zuid-Holland?
welke kruiden?
Re: welke kruiden?
jane10021 schreef:Ik ben op zoek gegaan in de literatuur naar aanwijzingen en vond dit interessante artikel (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4971593/) waar ook weer allerlei kruiden instaan:
Bedankt voor het plaatsen van die interessante studie Jane!
Erg overzichtelijk zo.

We moeten er wel rekening mee houden dat het om in vitro onderzoek gaat en dat zegt helaas vaak nog weinig over hoe de kruiden in het lichaam werken.
Wat niet meegenomen is in de studie zijn kruiden die effect kunnen hebben tegen quorum sensing.
Ik las elders dat knoflook en eleutherococcus daarbij zouden kunnen helpen.
Wat jij omschrijft herken ik wel... middeltjes doen niks of te weinig, geven bijwerkingen of averechtse reacties, of zijn gewoon te duur...
Je reactie op artemisia zou wel een herx kunnen zijn. Ik heb daar zelf in het verleden ook wel behoorlijk op gereageerd en wil het binnenkort nog weer eens herstarten.
jane10021 schreef:Ik voel me dus nogal verward en ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb vrij veel last van neuroborreliose.
Enig idee wat de beste weg is?
Of weet iemand een echt goede tester op wat voor manier dan ook in Zuid-Holland?
Ik denk dat helaas niemand weet wat echt dé beste weg is bij aanhoudende klachten.
In mijn ogen doen ze vaak maar wat... artsen en patiënten, in de hoop er grip op te krijgen en verbeteringen te krijgen.... en soms lukt dat en soms niet.
Mijn eigen weg erin is gewoon maar steeds blijven uitproberen...
De beste tester ben je zelf. (wees op je hoede voor dure kwakzalverij-apparaten)
Met name bij kruiden kan je het beste steeds maar 1 middeltje tegelijk uitproberen en kijken hoe dat gaat. Soms is het gemakkelijker om dit zelf te doen i.p.v. klakkeloos meteen in te nemen wat een arts of therapeut aan middeltjes aanraadt.
Ik merk dat ik door zelf goed mijn reacties in de gaten te houden zelf vertrouwen hou in mijn eigen lichaam.
Voor neuroborreliose heb ik voor wat betreft de radiculaire pijn (syndroom van Bannwarth) het meeste gehad aan ceftriaxon i.c.m. azitromycine en lange tijd minocycline en een poos tinidazol.
Maar dit heeft geen verbeteringen in brainfog gegeven, ik heb nog steeds maar zo ongeveer 1 middagje per week dat ik wat helderder kan nadenken.
Ik neem op dit moment alleen cordyceps en jap. knotweed aan kruiden en daarbij nog monolaurine. Ik gebruik dit met antibiotica. Heb een tijdje salvia miltiorrhyza gebruikt (een kruid dat Buhner aanraadt speciaal voor neuroborreliose) maar heb daar geen baat bij gemerkt.
Missschien heb je wat aan de MSIDS map van Horowitz?
Succes en hou vol!
Josie
Re: welke kruiden?
Jouw tip, Josie, om met 1 middel tegelijk te beginnen is wel een goede. Ik heb de neiging om meteen in het diepe te springen, dat is niet zo'n goede tactiek met deze problematiek.
Dit weekeinde doorgebracht met het uitpluizen van de 2e druk van Buhner, en een lijstje gemaakt van wat ik wil proberen. En dan inderdaad, 1 voor 1 toevoegen en minstens een week proberen voor ik verder ga.
Ik ken Horowitz nog niet en ben niet bekend met zijn MSIDS map. Ik heb er het e.e.a. over opgezocht en zijn boek besteld. De titel sprak me ook wel erg aan: waarom wordt ik niet beter? Als ik denk aan alles wat ik heb geprobeerd....en de enorme teleurstelling elke keer als je leest wat zo'n therapie/behandeling voor andere mensen doet en bij mij helemaal niets.
Ik gebruik geen antibiotica vanwege darmproblemen. Daarvoor ging ik eigenlijk naar een alternatieve arts. Ik hoopte dat als mijn darmen in orde zouden zijn, de rest ook opknappen. Dat is misschien nog steeds wel zo, of gedeeltelijk, maar de arts dacht aan Lyme en dat bleek ook in elk geval mee te spelen.
Maar als ik aan de antibiotica ga, wordt die problematiek nog erger. Ik kan helemaal geen probiotica verdragen, dus ik kan de gevolgen van antibiotica niet goed tegengaan. Misschien dat als ik een tijdje bezig ben met Lymebestrijding, mijn darmen zodanig verbeteren dat ik wel probiotica kan verdragen. En dan misschien alsnog antibiotica kan proberen.
Bedankt voor het meedenken!
jane
Dit weekeinde doorgebracht met het uitpluizen van de 2e druk van Buhner, en een lijstje gemaakt van wat ik wil proberen. En dan inderdaad, 1 voor 1 toevoegen en minstens een week proberen voor ik verder ga.
Ik ken Horowitz nog niet en ben niet bekend met zijn MSIDS map. Ik heb er het e.e.a. over opgezocht en zijn boek besteld. De titel sprak me ook wel erg aan: waarom wordt ik niet beter? Als ik denk aan alles wat ik heb geprobeerd....en de enorme teleurstelling elke keer als je leest wat zo'n therapie/behandeling voor andere mensen doet en bij mij helemaal niets.
Ik gebruik geen antibiotica vanwege darmproblemen. Daarvoor ging ik eigenlijk naar een alternatieve arts. Ik hoopte dat als mijn darmen in orde zouden zijn, de rest ook opknappen. Dat is misschien nog steeds wel zo, of gedeeltelijk, maar de arts dacht aan Lyme en dat bleek ook in elk geval mee te spelen.
Maar als ik aan de antibiotica ga, wordt die problematiek nog erger. Ik kan helemaal geen probiotica verdragen, dus ik kan de gevolgen van antibiotica niet goed tegengaan. Misschien dat als ik een tijdje bezig ben met Lymebestrijding, mijn darmen zodanig verbeteren dat ik wel probiotica kan verdragen. En dan misschien alsnog antibiotica kan proberen.
Bedankt voor het meedenken!
jane
Terug naar “Kruiden en kruidenprotocollen”