Motherf***ers wat een kleine beestjes!

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past.
RoelA

Motherf***ers wat een kleine beestjes!

Berichtdoor RoelA » Vr 31 Mei 2019, 17:27

Wel het tekenseizoen is in volle gang.
En sinds dat ik lyme heb lijkt het wel alsof er een bullseye boven mijn hoofd hangt. Dit is de derde teek die ik aantref. Ditmaal na een stukje MTBen in het bos bij Gieten. Dan zit ik notabene op een fiets...

Maar dit keer was ik hem voor! :twisted:
Ik voelde wat kriebelen op mijn arm en ja hoor. Donders wat zijn dat miniscule beestjes. Uiteraard heb ik eerst een uur onder de douche gestaan, daarna een grondige inspectie en mijn kleren op de brandstapel gegooid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou graag willen zeggen dat hij een waardige dood is gestorven, maar nee, ik heb hem gemarteld, gepijnigd en al zijn ingewanden uitgesmeerd over mijn bureau...

Al moet je je natuurlijk afvragen wat het ergste is wat je kan overkomen...? Lyme heb je toch al, dus moeten we nog wel bang zijn voor deze beestjes?
Wat is jullie ervaring? Zijn jullie vaker gebeten sinds je lyme diagnose?

Roxy

Re: Motherf***ers wat een kleine beestjes!

Berichtdoor Roxy » Vr 31 Mei 2019, 18:55

@RoelA,
RoelA schreef:Zijn jullie vaker gebeten sinds je lyme diagnose?
Sinds de Lyme diagnose ben ik opnieuw gebeten door teken en een nimf zonder en met het verschijnen van een EM. In de afgelopen paar jaar is dat niet gebeurd en ik hoop dat dat zo blijft. Een re-infectie kan zorgen voor opnieuw de ziekte van Lyme krijgen en of het ontstaan van nieuwe klachten of het verergeren van klachten.

Stichting Biowetenschappen en Maatschappij (BWM) informatie 15 april 2019; Bron https://www.biomaatschappij.nl/lyme-behandelen/
Als er eerst verbetering of genezing is opgetreden en er later opnieuw tekenen van de ziekte van Lyme optreden, bijvoorbeeld een nieuw erythema migrans of een Lyme-artritis, kan dat ook zijn veroorzaakt door een nieuwe infectie door een nieuwe tekenbeet. Een eerdere besmetting geeft bij de ziekte van Lyme namelijk geen bescherming tegen nieuwe infecties. Bij zo’n re-infectie door een nieuwe tekenbeet kan er op dezelfde manier behandeld worden als bij de eerste infectie.
Het is ook belangrijk om goed op te blijven letten op de nimfen een nimf is erg klein ongeveer 1 mm; Bron https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek/
Waarschijnlijk zijn de nimfen het belangrijkst voor het overbrengen van ziekten op de mens. De nimf heeft al een keer bloed gezogen en kan daardoor besmet zijn met de ziekteverwekker. Daarbij komt dat de nimf erg klein is (ca. 1 mm), waardoor hij gemakkelijk over het hoofd wordt gezien.
Goed dat een nieuwe infectie/re-infectie door een nieuwe tekenbeet wordt genoemd door de Stichting Biowetenschappen en Maatschappij in de Week van de Teek.
Het is jammer dat bij de Lymevereniging of de Stichting Tekenbeetziekten de mogelijkheid van een nieuwe infectie/re-infecties te weinig wordt genoemd door middel van het geven van goede informatie en voorlichting.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Moon

Berichtdoor Moon » Zo 14 Jul 2019, 18:35

Yup, ikke!
Ondanks voorzorgende maatregelen, en goed de honden en mjzelf controleren.
Ik was er inmiddels achter dat ik meerdere herinfecties heb opgelopen doordat er teken overlopen van de honden op mij.
Op zwartharige honden zie je mn deze kleine nimfjes nogal eens over het hoofd.
Vorigjaar voor de hittegolf, leek het wel een tekengolf...9 keer een teek gehad waarvan er zeker 4 besmet.
Grootste EM vorig jaar bij mij was 40 cm.
En dat in een gebied dat volledig omgewoeld word door de everzwijnen.

Augustus daarop een acute spierziekte tgv hepatitis E.
Nu ook copd en longemfyseem, vorig jaar prima longfunctietest, en x-thorax, nu dus flink de klos.
Uiteraard zijn de laatst 2 genoemde mijn eigen schuld, ik rook.
Maar wel typisch dat er er zo snel acheraan komt.

Dit jaar te ziek om met de honden te lopen, en toch meerdere teken te grazen die dachten een bloedmaaltje bij mij te komen halen.
Volgens mij nog niet gebeten dit jaar, en dit klop ik graag even af.

Moontje.

Jaybee

Berichtdoor Jaybee » Ma 15 Jul 2019, 14:38

Het is zeker mogelijk denk ik.

Heb dat zelf ook al eens meegemaakt met onze kat. Die kwam binnen met een teek op z'n kop en toen ik de tekenkaart had gepakt had de teek het al op een lopen gezet (Terwijl deze eerst vast zat). Ik vind het jammer voor onze lieve kater maar deze laten we dus niet meer binnen.. Neem liever het zekere voor het onzekere en buiten dat ben ik tegenwoordig ook allergisch voor kattenharen.
https://quantumleap.is/

Je lichaam is een zeldzame Lamborghini, laat jezelf niet afschepen..

Terug naar “Lyme Café”