Lyme/em of niet?

Voor alle onderwerpen over de behandeling met antibiotica en/of andere reguliere geneesmiddelen.
RRvm

Lyme/em of niet?

Berichtdoor RRvm » Di 03 Nov 2020, 16:51

Hallo, ik ben Ron. Heb zo’n 7 weken geleden wellicht een tekenbeet opgelopen. Kan het me niet goed herinneren of er nou iets zat of niet. Volgende is het geval. Was een weekend in de biesbosch geweest en had op zondag bij moeders een plek op mijn pols, volgens mij een dikkere iets jeukende plek. Dus ik dacht; daas. Gebeurd wel vaker daar op de camping. Echter 2 dagen later toen ik op vakantie was viel me toch een lichte vorm van een EM op, zie bijlagen. Ik had die week ook last van mijn pols en kon niet mountainbiken de eerste dagen. Dus in de week direct na de beet. Later ging het wel weer. Verder niet meer aan gedacht na de vakantie en vorige weel toch maar eens naar de huisarts die direct zei dat is idd een tekenbeet en me 20 dgn doxycycline 2x daags gegeven heeft. Merkte wel dat ik er iets vermoeider van werd maar slik sinds kort ascorbine zuur naast vitamine d, soms magnesium en multi. Dit alles na een burnout vanjaren geleden. Voel me daar prima en vol energie bij. Merk wel dat mn verkoudheids dingen die ik heel mijn leven al heb wel iets meer de kop opsteken met de AB. Vandaar dat ik graag mijn vitamines slik om het imuumsysteem op peil te houden. Huisarts heeft ook bloed laten prikken op lyme vorige week en die was negatief. Verder kwa symptomen kan ik alleen zeggen dat ik ietsje verkouden geweest ben maar dat kan ook gewoon van een ander buiten weekend geweest zijn. Verder was ik vorige week wel depri, maar ook dat kan met andere dingen te maken hebben. En 1x een trillend handje gehad in een bepaald houding wat ik anders nog nooit heb gehad. Dit was vorige week. Verder een wazig oog maar dat speelt ook al van voor de beet.

Mijn vragen:
1. is dit idd EM van een tekenbeet? Of kan een daas of iets dit veroorzaken?

2. Hoe denken jullie over vitamine gebruik ivm misschien toch lyme hebben?

3. 6 weken zat er tussen de beet en start AB. Is 20 dgn genoeg? Of voor de zekerheid toch langer doen? Ivm met de eventuele symptomen.

Alvast bedankt! Ron
Bijlagen
D91C23AA-7C01-432A-925D-7DC31A725415.png
D91C23AA-7C01-432A-925D-7DC31A725415.png (1.01 MiB) 5351 keer bekeken
8A58A413-5623-46A1-B8B5-3DE65AD2D288.png
8A58A413-5623-46A1-B8B5-3DE65AD2D288.png (1.09 MiB) 5351 keer bekeken

RRvm

Re: Lyme/em of niet?

Berichtdoor RRvm » Zo 08 Nov 2020, 15:25

Niemand?

RoelA

Berichtdoor RoelA » Zo 08 Nov 2020, 18:12

vooruit dan maar ;)

1. Ja dit lijkt zeker op een klassieke EM. Dus een duidelijke indicatie van een borrelia infectie.

2. Vitaminegebruik niets mis mee, maar het kan handig zijn om eerst een beeld te hebben van eventuele tekorten. Het lastige is om een goed beeld te krijgen met de huidige diagnostische middelen die ons ter beschikking staan. Er is niet alleen zoiets als te veel of te weinig van een bepaalde vitamine of mineraal te hebben. Het gaat er ook om of het in de juiste vorm aanwezig is (zoals bijv geoxideerd of gereduceerd) en of het op alle plekken in het lichaam goed verdeeld wordt (vitaminen en mineralen worden door transportproteinen in het lichaam actief getransporteerd en daar wil ook nog wel eens wat mis mee gaan).

3. Of 20 dagen voldoende is kan niemand van te voren zeggen helaas. Standaard protocollen blijken vaak niet afdoende te zijn. Een hoop hangt af van je immuunsysteem. Voor mij was 3 jaar antibiotica niet voldoende en ik begon al 2 weken na de tekenbeet.
Doorbehandelen tot klachtenvrij en dan nog wat langer is mogelijk een goede aanpak (aldus ILADS richtlijnen) maar ook dan kan later terugval ontstaan waarbij een herhaling van behandeling noodzakelijk is.

Hoop dat dit helpt, al zal het misschien juist nog wel tot meer vragen leiden.

TheoA

Berichtdoor TheoA » Ma 09 Nov 2020, 12:00

RoelA schreef:1. Ja dit lijkt zeker op een klassieke EM. Dus een duidelijke indicatie van een borrelia infectie.

Ik vraag het me af. Een tekenbeet jeukt niet en geeft geen verdikking.
Zelf ben ik eens door een hoornaar (soort grote wesp) gestoken en dat gaf min of meer hetzelfde beeld als op de foto.

Voor Ron: geadviseerd wordt om pas een lymetest te doen als je minimaal 6 weken antibiotica-vrij bent.
Ik krijg uit jouw verhaal de indruk dat dit bij jou niet het geval was.

RRvm

Berichtdoor RRvm » Ma 09 Nov 2020, 22:54

Bedankt voor de reacties!

3 jaar antibiotica?? :shock: moet er niet aan denken.. Maar ga liever wat langer door dan eventueel te vroeg stoppen. Wat is dan 'wat langer' na klachtenvrij? 1 week? 3 weken? maanden?
Heb niet echt klachten gehad op een paar kleine dingen na. Ook niet echt gemerkt dat dingen erger werden. Ja vermoeidheid. Sporten gaat even niet maar dat komt meer door de doxy zelf denk ik.
De EM was ook na een dag of 4 weer weg ineens.. Weet niet of een lyme EM dat ook doet? Las dat die vooral weken kan blijven zitten en groter word totdat met medicatie gestart word?
Kan me verder niet herinneren dat ik door iets gestoken ben. Wesp of hoornaar voel je wel. Moet straks idd nog een keer bloedprikken, dus na week of 8/9. Maar die test is ook niet 100% betrouwbaar dus wat dan om zeker te zijn?

Terug naar “Reguliere Behandeling”