de Volkskrant..5.6. De conclusie van het voorgaande is dat de klacht gegrond is. Verweerder heeft gehandeld in strijd met de zorg die hij ingevolge artikel 47 lid 1 van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg jegens patiënte had behoren te betrachten. Oplegging van een andere dan de zwaarste maatregel zou niet passend en toereikend zijn. Op grond van de jarenlange en veelvuldige schending van de geldende professionele normen moet het oordeel luiden dat verweerder zichzelf het recht heeft benomen om zich langer tot lid van de beroepsgroep te mogen rekenen. Tot een ander oordeel heeft niet kunnen leiden de schriftelijke verklaring van de cardioloog D die een lans breekt voor verweerder als stichter van F en de mededeling van verweerder dat hij zich onder psychiatrische behandeling heeft gesteld. Voor clementie is ook daarom geen reden omdat verweerder in 2005 is berispt omdat hij zonder noodzaak en indicatie patiënten met antibiotica had behandeld. Niettemin is hij ook klaagster met zinloze therapieën blijven behandelen. De kans dat verweerder in herhaling valt dan wel bij de gewraakte handelwijze anderszins voortzet is aanwezig. Het belang van de bescherming van de individuele gezondheidszorg vordert daarom dat, met toepassing van artikel 48 lid 8 van de Wet BIG, de hierna te omschrijven voorlopige voorziening wordt getroffen..
4 juni 2022
Ze moest dit ook maar zien als therapie, zei hij; Bron https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fw ... nSMLJunT8A
De therapeut heeft opnieuw zwaar misbruik gemaakt van een kwetsbaar mens/patiënt.Na een verleden vol misbruik vond Yvonne bij haar therapeut Ruud een veilige haven. Dacht ze. Haar verhaal laat zien hoe ingewikkeld het kan zijn om seksueel wangedrag door zorgverleners tegen te gaan. ‘Ik ben niet uit op wraak. Ik wil dat deze man wordt gestopt.’
..Want als hij twee keer de fout in kan gaan, kan het ook een derde keer gebeuren.’.
..Het is een bekend verschijnsel onder mensen die op jonge leeftijd zijn misbruikt en hun traumatische ervaringen niet hebben verwerkt: bijna de helft van die groep, zo blijkt uit onderzoek, krijgt later opnieuw te maken met seksueel geweld. ‘Revictimisatie’ noemen deskundigen dat. Er zijn verschillende verklaringen voor het fenomeen, zegt klinisch psycholoog Iva Bicanic van het Centrum Seksueel Geweld. ‘Allereerst zijn deze mensen vaak emotioneel verdoofd. Dat komt doordat ze tijdens het misbruik in hun jeugd hun gevoel hebben uitgeschakeld, om zichzelf te beschermen, en door de posttraumatische stressstoornis die ze in veel gevallen aan hun ervaringen hebben overgehouden. Het effect van die verdoofdheid is dat hun radar voor gevaar minder goed werkt. Waar anderen bijvoorbeeld meteen aanvoelen dat ze beter niet naast een bepaald persoon in de bus kunnen gaan zitten, hebben zij dat niet. Daarnaast kan het gebeuren dat deze mensen verlammen als iemand, net als vroeger, te dichtbij komt. Verder is hun zelfbeeld vaak ernstig beschadigd, omdat ze als kind de verkeerde conclusies hebben getrokken over zichzelf. Ze dachten niet: mijn vader of de buurman is een klootzak. Maar: dit is mijn schuld, ik zal wel een heel slecht kind zijn. Daardoor zijn ze extra gevoelig geworden voor aandacht, ook als die komt van iemand met slechte bedoelingen. En als je opgroeit met het idee dat je alleen liefde of aandacht kunt krijgen via seks en je lichaam, ben je eerder geneigd om je daaraan over te geven.’..
..Dit soort incidenten lijkt niet los te kunnen worden gezien van hoe het tucht- en strafrecht voor artsen en behandelaars in Nederland wordt gehanteerd. Wie als zelfstandig zorgverlener tijdelijk of voorwaardelijk wordt geschorst wegens seksueel grensoverschrijdend gedrag, staat sowieso niets in de weg om zijn praktijk snel weer op te pakken. Wie na een (tijdelijke of voorwaardelijke) veroordeling bij een zorginstelling aan de slag wil, kan door een werkgever worden doorgelicht en geweigerd. ‘Wel zien we’, zegt IGJ-hoofdinspecteur Henk de Groot, ‘dat zorgaanbieders hier niet altijd zorgvuldig mee omgaan.’
Ook medici die uit hun vak zijn gezet, hebben de mogelijkheid om met patiënten te blijven werken, zolang ze zich maar geen ‘arts’ meer noemen, maar bijvoorbeeld ‘therapeut’, wat in Nederland een onbeschermde titel is. Een andere voorwaarde is dat de veroordeelden in kwestie geen risicovolle medische handelingen meer verrichten die wettelijk gezien alleen aan bevoegde zorgverleners zijn voorbehouden. Andere handelingen zijn nog wel toegestaan, ook als daarbij sprake is van fysiek contact met een patiënt.
‘Als een zorgverlener zijn vak niet langer kan uitoefenen omdat diens inschrijving in het BIG-register is doorgehaald wegens seksueel grensoverschrijdend gedrag, dan zal die maatregel tot op zekere hoogte bescherming bieden aan slachtoffers’, zegt letselschadeadvocaat Bojan Dekker van Beer Advocaten. ‘Maar als een gynaecoloog als therapeut een doorstart maakt in het ongereguleerde circuit, heeft het tuchtcollege helemaal geen vat meer op zo iemand. Dan moet het strafrecht uitkomst bieden. De vraag is: wat doet de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd na een tuchtrechtelijke veroordeling om te voorkomen dat een behandelaar zijn praktijk voortzet en opnieuw slachtoffers maakt?’
IGJ-hoofdinspecteur Henk de Groot zegt niet te weten hoe vaak bestrafte zorgverleners zich weer met patiëntenzorg gaan bezighouden: ‘Dat houden wij niet bij.’ Ook heeft de inspectie er geen zicht op hoeveel van die veroordeelden weer in oude fouten vervallen. Hun werkwijze wordt niet actief gecontroleerd. ‘Als we er een melding over krijgen, zullen we er zeker onderzoek naar doen’, aldus De Groot. Daar voegt hij wel aan toe dat het lastig is voor de inspectie om sancties op te leggen aan zorgverleners die al uit hun beroep zijn ontheven, zoals Ruud. Maar: ‘Als we vaststellen dat er sprake is geweest van seksueel grensoverschrijdend gedrag, kan er aangifte worden gedaan bij de politie.’..
Vonnis 11 januari 2011 Regionaal Tuchtcollege Amsterdam - ECLI:NL:TGZRAMS:2011:YG0828 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg Amsterdam 2009/326; Bron https://tuchtrecht.overheid.nl/zoeken/r ... 011_YG0828..Strafbaar?
Volgens Richard Korver, strafrechtadvocaat en voorzitter van het Landelijk Advocatennetwerk Gewelds- en Zedenslachtoffers (LANGZS), heeft Ruud strafbare feiten begaan bij Yvonne. ‘Er lijkt mij in elk geval sprake van belaging’, zegt hij. ‘Ook kan betoogd worden dat er sprake is van verkrachting dan wel het seksueel binnendringen van een persoon die door een psychische stoornis niet of onvolkomen in staat was haar wil te bepalen, kenbaar te maken of weerstand te bieden. Daarnaast kan gedacht worden aan ontucht in de hoedanigheid van arts.’..
..Verantwoording
Dit artikel is gebaseerd op onder meer drie lange gesprekken met Yvonne, één lang gesprek met Ruud en ruim 25 duizend whatsappberichten, e-mails, chatberichten en dagboekfragmenten. Ook heeft de Volkskrant gesproken met een aantal oud-collega’s en voormalige patiënten van Ruud, de voorzitters van twee belangenorganisaties voor CVS/ME-patiënten, twee deskundigen op het gebied van seksueel grensoverschrijdend gedrag, twee behandelaars van zedendelinquenten, twee slachtofferadvocaten en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd..
RTL4
26 februari 2013
RTL 4 neemt veroordeelde artsen opnieuw op de korrel; Bron https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/rtl- ... de-korrel/
Elk contact met vrouwelijke patiënten wordt niet vermeden en daarmee zijn de tuchtrecht regels en het Vonnis jarenlang overtreden...Zorgverlener 7, gynaecoloog
‘Had een seksuele affaire met een patiënt. Nam de vrijpartijen op met de webcam in zijn praktijk. De webcam is volgens de tuchtrechter gevaarlijk voor de privacy van patiënten. Daarnaast zou hij zich hebben verrijkt en foutieve medicatie hebben uitgeschreven. Werkt als alternatief genezer in zijn praktijk. De oud-gynaecoloog behandelt hier mensen die lijden aan het chronisch vermoeidheidssyndroom.’
Het gaat hier om Ruud Vermeulen die begin januari 2011 uit het BIG-register is geschrapt. Hij heeft een praktijkruimte in Amsterdam. Aan die praktijk is momenteel geen arts meer verbonden.
Zijn reactie aan de redactie van RTL Nieuws: ‘Ik heb een ernstige fout begaan door in te gaan op de avances van een patiënte. Dit had ik niet moeten doen. Tegenwoordig help ik mensen die in de kliniek een inspanningstest moeten afleggen. Verder begeleid ik mensen op afstand, maar verder vermijd ik elk contact.’..
..Hij houdt ook intakegesprekken met nieuwe patiënten van het centrum, geeft hun advies over medicatie en voeding en onderwerpt hen aan cardiologische testen op een hometrainer, waarbij hij elektroden op hun bovenlijf plakt..
..Vonnis 11 januari 2011: 'De kans dat verweerder in herhaling valt dan wel bij de gewraakte handelwijze anderszins voortzet is aanwezig'..