Hoe ondersteunen de moderators bij het forumgebruik?

Lees hier de spelregels voor het forumgebruik en de mededelingen van de beheerder/moderators.
Leia
Moderator
Berichten: 377
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 20:01

Hoe ondersteunen de moderators bij het forumgebruik?

Berichtdoor Leia » Za 28 Mar 2015, 21:21

Hoe ondersteunen de moderators bij het forumgebruik?
en hoe helpen de forumgebruikers de moderators?

Dit document biedt toelichting over wat de moderators doen en wat het doel hiervan is. Over wat je zelf kan doen als je tekst in een bericht van een mede-forumlid als ongepast ervaart, over het melden van berichten en over hoe de moderators reageren.

Daarnaast wordt toelichting gegeven over welke stappen de moderators doorlopen voordat zij de beslissing nemen om een forumlid tijdelijk of permanent de toegang tot het forum te ontnemen (een ban opleggen).

Ook kan het doorlezen of raadplegen van dit document je helpen om te weten wat je van de moderators mag verwachten en het helpt de moderators om objectief en zorgvuldig te modereren.

1.) Wat is het doel van modereren?
2.) Contact met de moderators
3.) Wat doen de moderators?
4.) Hoe te reageren wanneer je een bericht van een mede-forumlid als ongepast ervaart?
5.) Een bericht melden aan de moderators
a.) Hoe een bericht melden?
b.) Welke berichten melden?
6.) Hoe reageren de moderators?
7.) Een tijdelijke of permanente ban
8.) Tot slot


1. Wat is het doel van modereren?

  • Het bieden van een veilig en steunend forum, waarbinnen de leden met een respectvolle toon met elkaar communiceren.

  • Een forum waarin de berichten binnen de doelstellingen en spelregels blijven, door het zo objectief mogelijk onderhouden van het forum en zo nodig zorgvuldige actie te ondernemen.

  • Een stromend forum voor dagelijks gebruik door het voorkomen en oplossen van problemen rond de werking van het forum en het helpen bij vragen hierover.

  • Moderators nemen niet actief deel in de gesprekken en mengen zich niet inhoudelijk in de gesprekken.

2. Contact met de moderators
De moderators dragen zorg voor de dagelijkse werking van het forum en zijn bereikbaar bij problemen en voor vragen, opmerkingen, wensen, ideeën of tips die over het forum gaan (niet voor medische vragen).

Je kan op 3 manieren contact opnemen: a.) door een bericht te plaatsen bij 'Feedback', b.) door een bericht te melden met de meldknop, of c.) door het sturen van een email. Klik hier voor de contactpagina.


3. Wat doen de moderators?
De moderators lezen de berichten op het forum en gebruiken de doelstellingen en spelregels om objectief en zorgvuldig te modereren. De taken van de moderators omvatten onder andere:

- Helpen bij de technische ondersteuning van het forum.
- Maatregelen nemen ter voorkoming van spam en het verwijderen van spam.
- Verplaatsen, samenvoegen of splitsen van onderwerpen.
- Een forumlid verzoeken tot het wijzigen van een bericht van hem/haar.
- Forumleden verzoeken om een discussie op een andere toon voort te zetten.
- Het wijzigen of verwijderen van berichten.
- Een verzoek doen om terug on-topic te gaan.
- Spellingcontrole van de titels of veranderen van de titels van onderwerpen.
- Intrekking van de mogelijkheid van een lid om privé-berichten (pb) te versturen.
- Onderwerpen op slot doen.
- Een gebruiker een waarschuwing geven die kan leiden tot een ban.
- Een gebruiker een tijdelijke of permanente ban geven, voor het hele forum of voor bepaalde delen van het forum.

Mocht een bericht door een moderator gewijzigd, verwijderd, verplaatst, samengevoegd of gesplitst worden, dan wordt/worden de betreffende bericht-plaatser(s) door een moderator hiervan op de hoogte gesteld.

Dit gebeurt d.m.v. een reactie in het onderwerp, een kleine mededeling onderin het betreffende bericht of middels een privé bericht of email aan de bericht-plaatser met de reden van de wijziging.


4. Hoe te reageren wanneer je een bericht van een mede-forumlid als ongepast ervaart?
Een bericht dat je als ongepast ervaart kan inhoud bevatten die, wellicht door emotie of frustratie, ongelukkig is geformuleerd.

Kies als je wilt reageren, voor een neutrale weerlegging, met informatie en argumentatie gefocust op de inhoud, niet op de persoon zelf gericht. Een vraag om verduidelijking kan ook een zinvolle reactie zijn. Zie spelregel 5, hier.

Het kan voorkomen dat woorden in een bericht je raken en bij jou aanleiding geven tot heftige gevoelens. Als je dit bij jezelf herkent en je merkt dat je niet neutraal kunt reageren, laat dan een eventuele reactie op het bericht over aan de moderators.

Meld een dergelijk bericht bij de moderators, zodat de moderators opmerkzaam zijn, de tijd hebben om de uitwisseling te volgen en zo nodig sturing kunnen geven.


5. Een bericht melden aan de moderators
a.) Hoe een bericht melden?
Klik op de button met uitroepteken, die staat rechtsboven in ieder bericht (als je ingelogd bent). Er verschijnt dan een berichtenvenster waarin je de reden van de melding kan toelichten.

b). Welke berichten melden?
Meld berichten waarvan jij de indruk hebt dat er inhoud in staat die in strijd is met de doelstellingen en spelregels van dit forum, zie hier.

Dit geldt in het bijzonder voor berichten met ongepast taalgebruik (spelregel 5c), berichten waarin iemands privacy in het gedrang is (spelregel 1b), berichten met reclame om commercieel belang (spelregel 7), berichten met tekst over alternatieve behandeling in de categorie voor reguliere behandeling (spelregel 3a en 4b) en berichten waarin een naam van een behandelaar wordt vermeld (spelregel 1c).

Een uitzondering waarbij de naam van een behandelaar wel wordt vermeld is wanneer deze als bronvermelding dient bij een publicatie, interview, youtube-video, etc., klik hier voor toelichting.

Als je een patroon van gedrag wilt melden dat betrekking heeft op meerdere berichten, meldt dan een typisch voorbeeld van een bericht en schrijf er bij wat je bezorgd maakt over het patroon van het gedrag van het betreffende lid.

Moderators gaan zorgvuldig en zo objectief mogelijk met ieder gemeld bericht om. Over het algemeen geldt: als je twijfelt -> melden. Het komt voor dat de moderators een bericht (nog) niet gezien hebben en het bericht ook nog niet door een ander lid gemeld is.


6. Hoe reageren de moderators?
De moderators lezen het (gemelde) bericht en als er inhoud in staat die duidelijk niet binnen de doelstellingen en spelregels van het Lymeforum past, reageren zij door het bericht te wijzigen of te verwijderen.

Vervolgens lichten zij de bericht-plaatser hierover in. Dit is om de doelstellingen en spelregels van het Lymeforum bij diegene onder de aandacht te brengen en om toe te lichten op wat voor manier de inhoud van het bericht niet paste. En daarnaast geven zij eventueel suggesties over hoe het wel kan.

Wanneer de moderators inhoud in een (gemeld) bericht lezen die geen directe aanleiding geeft tot modereren of als er een onderliggend probleem is dat tijd vraagt om zich eerst in te verdiepen om tot een zorgvuldige afweging te komen, dan zullen ze dit eerst bespreken binnen het forumteam en gezamenlijk beslissen over de te ondernemen actie.

Vaak zullen de moderators een reactie plaatsen in het betreffende onderwerp of contact opnemen met de bericht-plaatser om de doelstellingen en spelregels van het Lymeforum onder de aandacht te brengen en te vragen zorg te dragen om de inhoud en formulering hierbinnen te laten passen.

In beide gevallen onderzoeken de moderators ook de rest van het onderwerp waarin het bericht stond. Ze kijken naar de situatie, relevante geschiedenis en of er meer berichten staan die in strijd zijn met de spelregels en of er berichten staan die quotes van het verwijderde bericht bevatten, deze zullen ze ook wijzigen of verwijderen.

De moderators zijn degenen die de beslissing nemen over wat nog wel en niet wordt toegelaten op dit forum en over welke actie wordt ondernomen.

De intentie van de moderators is om bij een melding contact op te nemen met degene die de melding deed, als blijk van erkenning en dankbaarheid voor het melden en om diegene te informeren over wat de moderators er mee gedaan hebben.

Soms is dit voor hen niet haalbaar, bijv. als veel leden het bericht gemeld hebben of als ze hun actie niet kunnen toelichten vanwege gevoelige of vertrouwelijke informatie van anderen.


7. Een tijdelijke of permanente ban
Het tijdelijk of permanent ontnemen van de toegang tot het forum (een ban opleggen) is een laatste middel, dat met terughoudendheid wordt ingezet. Het betreffende forumlid krijgt de gelegenheid om het plaatsen en formuleren van zijn/haar bericht(en) aan te passen, voordat een ban wordt overwogen.

Moderators communiceren met het forumlid dat zich niet aan de spelregels houdt, om de doelstellingen en spelregels toe te lichten. Ze doen suggesties en geven de gelegenheid om alsnog binnen de doelstellingen en spelregels van het forum te communiceren.

Als het een moderator niet lukt om het betreffende forumlid tot een andere manier van communiceren te bewegen, dan zal een andere moderator een poging doen.

Alleen wanneer alle moderators het er mee eens zijn dat de communicatie van het betreffende forumlid geen aanleiding geeft zich binnen de doelstellingen en spelregels te bewegen wordt een ban overwogen.

Tijdens dit proces krijgt het betreffende forumlid een waarschuwing. Een forumlid wordt maximaal 2 keer gewaarschuwd in een periode van drie maanden. Als er noodzaak is tot een 3de waarschuwing, dan zal een tijdelijke ban worden opgelegd voor een periode van 7 dagen tot 1 maand.

Wanneer een lid reageert op een moderator met een op de persoon gericht bericht dan volgt een (extra) waarschuwing.

Wanneer een bericht totaal buiten de doelstellingen en spelregels van het forum valt zullen de moderators meteen (zonder waarschuwing) een ban opleggen, ter bescherming van het forum en de individuele leden. In de tussentijd wordt privé contact met het betreffende lid opgenomen. Na contact kan de ban weer worden opgeheven.


8. Tot slot
De moderators ervaren steun en hulp bij het onderhouden van het forum wanneer forumleden berichten bij hen melden waarvan zij de indruk hebben dat er inhoud in staat die niet binnen de doelstellingen en spelregels valt.

Het kan onverhoopt voorkomen dat het de moderators niet lukt om zo snel actie te ondernemen als zij zouden wensen bij een bericht dat aanleiding geeft tot moderatie. De moderators vragen om erkenning voor het feit dat zij dit werk vrijwillig doen, in hun vrije tijd, naast hun eigen persoonlijke omstandigheden, naast een baan, een gezin en/of naast het zelf lyme-patiënt zijn.

De moderators kunnen zich voorstellen dat de ongerustheid toeneemt als je wacht op een reactie van hen. Mocht je binnen 3 dagen geen reactie zien, schroom niet om nog even bij hen onder de aandacht te brengen dat je een reactie afwacht.

De moderators ervaren erkenning en dankbaarheid voor hun zorg, tijd en energie, wanneer zij lezen dat de forumleden berichten plaatsen die binnen de doelstellingen en spelregels van het Lymeforum passen. Ze halen plezier en voldoening uit het zien van uitwisseling tussen lyme-patiënten, die elkaar helpen en steunen.




versie 28 mrt. 2015

De moderators:
Leia, Moderator
Marco, Beheerder & Moderator

Leia, moderator

Terug naar “Mededelingen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten