Gupta Amygdala Retraining Programme

Daisy

Re: Gupta Amygdala Retraining Programme

Berichtdoor Daisy » Vr 01 Jul 2016, 15:58

Dit topic is al wat ouder maar ik ga hier even op in.
Het Gupta Amygdala Retraining Programma is bij mij ook vaak langs gekomen. Ik heb gelezen over de amygdala die verstoord is geraakt.
Dit is bij mij wél door de Lyme gekomen. De stress die ik daardoor kreeg (vooral de jaren dat ik niet wist wat ik nou mankeerde) is een eigen leven gaan leiden. Daardoor kwam ik in een vicieuze cirkel terecht. Zoals Gupta uitlegt: Een getraumatiseerd brein die overal en alles als stress ervaart. De verkeersborden staan verkeerd.
Dus dit moet weer heringericht worden, dat kan alleen maar als je weet hóe je dat moet doen.

Nou is mijn vraag: Is de Gupta Amygdala retraining ook in het Nederlands te verkrijgen? Mijn Engels is niet goed genoeg om het te kunnen volgen.
Maar de training waar Roxy het over had (gratis en voor niets) ga ik eerst eens bekijken. Misschien behaal ik daar ook wat vooruitgang mee.
Mijn Lyme is nu stabiel, niet meer actief maar de stress is er nog steeds en erger aan het worden. Ik kan haast geen onverwachte geluiden meer aan. Als er meerdere mensen of geluiden zijn heb ik daar geen filter op. Ik hoor alles doorelkaar en kan me niet meer concentreren. Wordt letterlijk ziek van geluiden.

Dus grote kans dat die Amygdala verstoord is.
ik ben blij met dit topic! Had het nog niet gelezen...... ;)

Daisy
Luister naar je lichaam.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 01 Jul 2016, 18:59

Hoi Daisy,
Daisy schreef:Dit topic is al wat ouder maar ik ga hier even op in.
Het Gupta Amygdala Retraining Programma is bij mij ook vaak langs gekomen. Ik heb gelezen over de amygdala die verstoord is geraakt.
Dit is bij mij wél door de Lyme gekomen. De stress die ik daardoor kreeg (vooral de jaren dat ik niet wist wat ik nou mankeerde) is een eigen leven gaan leiden. Daardoor kwam ik in een vicieuze cirkel terecht. Zoals Gupta uitlegt: Een getraumatiseerd brein die overal en alles als stress ervaart. De verkeersborden staan verkeerd.
Dus dit moet weer heringericht worden, dat kan alleen maar als je weet hóe je dat moet doen.

Nou is mijn vraag: Is de Gupta Amygdala retraining ook in het Nederlands te verkrijgen? Mijn Engels is niet goed genoeg om het te kunnen volgen.
Maar de training waar Roxy het over had (gratis en voor niets) ga ik eerst eens bekijken. Misschien behaal ik daar ook wat vooruitgang mee.
Mijn Lyme is nu stabiel, niet meer actief maar de stress is er nog steeds en erger aan het worden. Ik kan haast geen onverwachte geluiden meer aan. Als er meerdere mensen of geluiden zijn heb ik daar geen filter op. Ik hoor alles doorelkaar en kan me niet meer concentreren. Wordt letterlijk ziek van geluiden.

Dus grote kans dat die Amygdala verstoord is.
ik ben blij met dit topic! Had het nog niet gelezen...... ;)
De hersenen https://www.hersenstichting.nl/alles-ov ... n/anatomie , waar oa de Amygdala zit, kun je ontspannen met ontspannings-/meditatie muziek.
Wetenschappelijk bewijs Prof. Dr. Pierre Capel Biochemicus/Immunoloog hoogleraar experimentele immunologie http://meditationtogo.nl/publicaties/

Je moet jezelf daar wel enige tijd voor gaan geven en gunnen denk daarbij aan een aantal weken/maanden. Als je de muziek een aantal keren per week of het liefste elke dag kunt luisteren zal het op den duur een goed effect gaan geven.

Ik heb vandaag ;) nog een voorbeeld van toegankelijke en makkelijk luisterbare ontspannings-/meditatie muziek van Vyanah in het 'muziek topic' gezet viewtopic.php?f=21&p=10550#p10550
Ik weet niet of je bekend en bent gewend om ontspannings-/meditatie muziek te luisteren?
Veel succes als je er mee gaan beginnen! Het kan je zeker gaan helpen.

Ik ben zelf niet zo'n fan van de Gupta Amygdale Retraining. Ik weet hoe het ongeveer in zijn werk gaat en dat spreekt mij persoonlijk niet aan.
Als het voor andere mensen kan helpen is dat natuurlijk goed.
Het is geloof ik niet in het Nederlands verkrijgbaar.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

jayz

Berichtdoor jayz » Vr 01 Jul 2016, 23:43

Dat moet ik onthouden vd ontspannende muziek!
Goeie tip!

Ik hoorde vd week van iemand die burnout klachten had die de cursus van anderleven / Alexander concept had en die ook flink opgeknapt was. Dit komt volgens mij vrijwel overeen met de gupta training

Daisy

Berichtdoor Daisy » Ma 24 Okt 2016, 19:17

YESSSSS ... Ik ben begonnen met de Gupta retraining.
Ik was er vorig jaar al in geïnteresseerd, maar het was me te duur. En ik was er in die tijd nog niet aan toe. Er gebeurde nog zoveel in mijn leven.
Ik zag dat ik in juli er ook al op had gereageerd, het bleef me gewoon aanspreken, omdat ik er veel over had gelezen en het hele verhaal over de amygdala (een klein orgaan in de hersenen die je waarschuwt voor gevaar) die 'van het padje af is geraakt' op mij van toepassing is. Ik begrijp de uitleg ervan ook helemaal.
Nu, een paar maanden later ben ik er wél aan toe.
En ik heb de cursus nu in mijn bezit.
Ben er druk mee aan de slag gegaan en het boeit me enorm!
Even nog ter verduidelijking: Het is beslist géén cognitieve gedragstherapie. Misschien heeft het wat overlappingen maar is milder omdat je het ook zelf kan bepalen hoever je zelf kunt gaan. Sommige dingen kan je overslaan. En daarbij heb je het zelf in de hand je bent als het ware je eigen therapeut.
Ja het bevalt me uitstekend tot nu toe, het is gewoon heel erg interessant hoe ons brein werkt. Dus is het ook een stukje verrijking van kennis over neurologie. ;) Welke informatie geef je de hersenen? Je kan je denkpatroon ook resetten. Je kunt het anders laten reageren maar je moet weten hoe je dat moet doen, en daar is deze cursus voor.

Ik merk bij mijzelf al wat resultaat omdat ik weet waar ik op moet letten, en ik ben nog niet eens zo heel lang bezig. Ik snap gewoon wat er bij mij is misgegaan.
En ik ben er op tijd bij, want het ging deze zomer van kwaad tot erger er móest iets gaan veranderen. Lees het vorige stukje maar van mij, wat ik in juli heb geschreven. viewtopic.php?f=29&t=981&hilit=Gupta&start=10
Ik ben blij!!! :D

Daisy
Luister naar je lichaam.

Josie

Berichtdoor Josie » Ma 24 Okt 2016, 21:13

Gupta is naar mijn mening absoluut wél cognitieve gedragstherapie, en naar mijn mening zeer ongeschikt en ongepast voor een lymepatiënt. Dit hele topic is voer voor SOLK...

Josie

Daisy

Berichtdoor Daisy » Di 25 Okt 2016, 15:29

Jammer Josie dat jij er zo overdenkt. Maar hier schrijven wij allemaal over onze eigen ervaringen.
Ikzelf heb hier baat bij.
Je kunt niet oordelen over iets waar je niet eens zelf ervaring mee hebt.

Laat een ieder dit zelf beslissen. Daar is dit topic ook voor: ervaringen hiermee? Ja ik heb er ervaring mee. ;)
Het is géén cognitieve gedragstherapie!
Daisy
Luister naar je lichaam.

Josie

Berichtdoor Josie » Di 25 Okt 2016, 15:30

Daisy, ik heb het programma gevolgd voordat ik wist dat ik lyme had.
Ik heb al die spullen hier nog liggen, voor wie het over wil kopen. :D
Al raad ik het niet aan. ;)

En sorry Daisy dat ik mijn mening wat bot bracht. :?

Daisy

Berichtdoor Daisy » Wo 26 Okt 2016, 09:15

Hallo Josie
Ik had gisteren een nare dag, kwam thuis van een kort bezoekje en kreeg een migraine aanval.
probeerde op mijn bed toch even te kijken hier. Ja en ik ben juist erg blij dat ikzelf wat aan mijn conditie kan doen met deze hertraining waarvan dit heel goed op mijn situatie van toepassing is.
Want ik ben vrij van de bacterie, maar mijn hersens weten dat blijkbaar nog niet en reageert verkeerd.
Dat is eigenlijk in het kort gezegd wat er met de Gupta training gebeurd.
En ik beweer ook niet dat dit iets is voor de Lymepatiënten zelf, maar meer zoals het topic van Karin en haar vraag hierop begon, of er ervaringen mee zijn.
Ik denk dus ook dat je pas hiermee kunt beginnen als je aan de betere hand bent. En of het iets is wat bij je past. Maar dat is bij alles zo ook de keuze die je voor verschillende behandelingen kunt maken. Daarom is dit forum zo fijn want het heeft mij goed geholpen een keuze te maken die bij mij past.
Je staat toch min of meer er alleen voor als je arts niet mee wil werken. Ik kreeg n.l. een 1 dags kuurtje antibiotica toen ik voor de 2e maal door een teek werd gebeten, daar moest ik het mee doen. Verdere medewerking was niet mogelijk van mijn huisarts.
Dan wordt je al snel zelfredzaam hoor!
Maar bedankt voor je berichtje! ;)

Ik stuur je nog een PB tje.

Daisy
Luister naar je lichaam.

Karin

Berichtdoor Karin » Za 10 Dec 2016, 21:37

Ik ben heel benieuwd hoe het programma tot nu toe bevalt Daisy. Dus als je daar wat over delen wilt, dan zal ik het graag lezen. :)

Daisy

Berichtdoor Daisy » Za 10 Dec 2016, 21:50

Hallo Karin

Ik wil heel graag dit delen, maar om het voor mijzelf overzichtelijk te maken heb ik dit op mijn eigen topic 'persoonlijke verhalen' geschreven onder: DAISY

Ik zal gauw weer een update plaatsen.
Het is echt een training waar je achter moet staan. Het kan best een confrontatie met jezelf opleveren.
Maar ik heb er wel wat aan. Ik hou wel van die confrontaties. Het houd je een spiegel voor, je bekijkt jezelf vanuit een ander gezichtspunt. Ik weet nu wat ik moet doen om terugvallen te voorkomen. En dat is wat ik nodig heb. De ziekte heeft me in een bepaalde hoek gedreven, en daar moet ik nu zien uit te komen.
Ik hoef hiervoor niet naar een psycholoog, kan de training in mijn eigen tijd doen, zelfs vanuit mijn bed, want beddagjes heb ik nog steeds.
Door deze cursus ben ik mijn eigen psycholoog geworden. ;)

Maar nogmaals wil ik erop aandringen dat deze training je niet van de Lyme afhelpt, maar het kan je wel helpen met je ziekte om te gaan. Die keuze krijg je aangereikt.

Daisy
Luister naar je lichaam.

Terug naar “Overige”