RTV Oost: Hoe gevaarlijk kan een tekenbeet zijn? De partner van Sietske uit Deventer, Therese, kreeg de ziekte van Lyme

Voor informatie die te maken heeft met Lyme-Borreliose en/of co-infecties in artikelen en linkjes. Zoals youtube-video’s, websites, medische artikelen, blogs, artikelen over lyme en politiek, verouderd lyme-nieuws, etc.
Roxy

RTV Oost: Hoe gevaarlijk kan een tekenbeet zijn? De partner van Sietske uit Deventer, Therese, kreeg de ziekte van Lyme

Berichtdoor Roxy » Zo 11 Sep 2016, 13:51

RTV Oost
9 september 2016

Sietske Scholten uit Deventer schrijft boek over dood van vrouw door tekenbeet http://www.rtvoost.nl/verhalen/default. ... 1473498810
Hoe gevaarlijk kan een tekenbeet zijn? De partner van Sietske Scholten uit Deventer, Therese, kreeg de ziekte van Lyme na een tekenbeet. De ziekte leek te bedwingen met medicijnen. Maar gaandeweg werd Therese zó ziek, dat ze geen uitweg meer zag. Ze besloot een einde aan haar leven te maken. Sietske Scholten tekende dit verhaal op in een bijna autobiografische roman 'Beet', die zaterdag 10 september wordt gepresenteerd.

Toen ze elkaar leerden kennen, was Therese bepaald geen suïcidaal type, vertelt Sietske. "Ook al had ze toen al de ziekte van Lyme, ze was een vrolijke vrouw met pit. We hadden gelijk een klik." Therese had flink wat lichamelijke klachten en soms vreselijke pijn in haar middenrif. "Alsof er een band werd aangetrokken", aldus Sietske. Desondanks maakte het stel plannen voor de toekomst en kochten de vrouwen een huis.

Kindje verloren

Therese bleek ook de rots in de branding toen Sietske haar kindje (van een zaaddonor) verloor. Zij was het die Sietske door die moeilijke periode heen sleepte. Sietske: "Ze kon zó goed troosten, echt fantastisch." Het verdriet bracht het stel nog dichter bij elkaar. Sietske en Therese besloten samen moeder te worden. "Dat wilde ze zo graag, een echte moeder zijn."

Morfine

Sietske werd weer zwanger, maar tegelijkertijd ging het met Therese steeds slechter. Ze kreeg steeds meer pijn en kon de morfine die ze tegen die pijn kreeg steeds slechter verdragen. Sietske: "Ze liet dingen uit haar hand vallen, viel zelf steeds vaker, had vreselijke pijnen, lag veel op bed." Sietske stond er alleen voor en merkte dat Therese het langzaamaan ook geestelijk niet meer trok.

Zelfmoord

Therese liet steeds vaker merken het leven niet meer te zien zitten. Op een avond betrapte Sietske haar met medicijnen en ze wist gelijk: Therese wil zelfmoord plegen. "Ik was zó boos, was zwanger, had een jong kindje uit een vorige relatie; hoe kon ze ons dit aandoen? Ik had haar nodig, ze was mijn toekomst, we zouden samen moeder worden." Maar al snel maakte de woede plaats voor begrip. Sietske: "Ik begreep dat het voor Therese domweg niet meer ging. Ze had teveel pijn, kon niet die moeder zijn die ze zo graag had willen zijn. Het was op voor Therese."

Loslaten

De avond van de zelfmoord was eigenlijk al het afscheid van Therese, vertelt Sietske. "Ik heb haar niet veel later ook gezegd: ga maar, het is goed. Dat was wel het heftigste dat ik ooit mijn leven gedaan heb." Sietske merkte dat ze de gespannen situatie thuis ook niet meer trok en ging een tijdje bij haar ouders wonen. "Ik dacht niet dat Therese zelfmoord zou plegen. Ze had me beloofd het niet te doen." Niet veel later hoorde ze van de politie dat Therese in een hotelkamer een einde aan haar leven had gemaakt.

Boek 'Beet'

Sietske besluit in een roman haar ervaringen op te tekenen. "Omdat ik wil dat anderen weten hoe gevaarlijk een tekenbeet kan zijn en waar het toe kan leiden. Als het je overkomt, ga dan naar de huisarts. Ook als je geen rode kringen op de beetplek ziet. Lyme is zo verraderlijk."

Van elk verkocht boek gat dan ook 1 euro naar de Nederlandse Vereniging voor Lymepatiënten. Verder wil ze het taboe dat nog altijd op zelfmoord rust helpen doorbreken: "Zelfmoord is niemand aan te rekenen. Het is geen keuze. Therese had geen keus. Ik heb alle begrip voor haar en kan het alleen maar accepteren."
Uitzending RTV Oost
'Gast Sietske Scholten over haar boek 'Beet'' https://www.youtube.com/watch?v=nAIBb9lNlg4
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Carmen

Re: RTV Oost: Hoe gevaarlijk kan een tekenbeet zijn? De partner van Sietske uit Deventer, Therese, kreeg de ziekte van L

Berichtdoor Carmen » Ma 12 Sep 2016, 12:34

Bedankt voor het plaatsen, Roxy.
Ik ben er ontdaan van..... Ik herkende het verhaal. Ik heb een hele tijd geleden al eens gezocht op de link tussen depressie en Lyme.
Ik vond een verhaal uit 2013 op een depressieforum van -begrijp ik nu- deze vrouw. Ook op Lymenet heeft ze berichten geschreven, zag ik op een later moment.
Zelf bezoek ik het depressieforum regelmatig en ik vroeg me onlangs nog af, hoe het haar zou zijn vergaan.....
Therese kwam in haar berichten over als een enorm warme en betrokken vrouw. Ze uitte haar wanhoop en moeite met het moeten leven met Lyme.
Ik had herkenning bij haar verhaal. Het raakt me diep dat ze de keuze van suïcide heeft moeten maken....

Haar partner is in eerste instantie een blog begonnen waarin ze het verhaal deelde, zoals ze vertelt in het filmpje. Heb het gisterenavond helemaal gelezen. Erg verdrietig.
https://overlijdenliefdeenluiers.wordpr ... het-begin/

Roxy

Re: RTV Oost: Hoe gevaarlijk kan een tekenbeet zijn? De partner van Sietske uit Deventer, Therese, kreeg de ziekte van L

Berichtdoor Roxy » Ma 12 Sep 2016, 14:34

Hallo Carmen,
Dergelijke verhalen raken mij ook. Sommige mensen blijven je bij zoals Gerard http://www.lymeaangenaam.nl/tag/gerard-de-bruin/ , http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2032860 ... -opgemerkt mij bij blijft.
Het is diep triest dat de ziekte van Lyme zulke helse erge pijnen (geestelijke- en of lichamelijke) pijnen kan veroorzaken en dat er niets aan te doen is. Tenminste de meeste Lyme artsen kunnen/doen er niet veel mee.

Ik heb jaren (ruim 8 jaar) helse neuropatische-/zenuwpijnen geleden (24hrs in het hele lichaam/spieren) dat is ondraaglijk lijden. Je weet op een gegeven moment niet meer waar je het moet zoeken van de pijnen. Dat had ik niet nog een lange tijd vol kunnen houden.
Reguliere artsen en ME artsen konden niet veel voor mij doen en ik kreeg van hen de boodschap mee 'dat het er bij zou horen', 'dat er niets aan te doen was', 'dat je er maar mee moest leren leven' :?..

Ik heb erg geluk gehad. De uitgebreide natuurlijke-/complementaire behandelingen, ontgifting en APS therapie hebben er bij mij voor gezorgd dat daar grote verbetering in is gekomen. De helse neuropatische-/zenuwpijnen heb ik niet meer. Er is nog wel pijn over maar dat is leefbaar zeg maar.

Het goede nieuws is, dat bij de overgebleven pijn die ik nog heb in de loop van de tijd daar nog verdere verbetering in kan gaan komen met de behandelingen.
En het gebruik van medicinale wietolie 20% THC 5% CBD en 5% CBN/CBL viewtopic.php?f=17&t=45&start=530 kan daar ook nog goede verbetering in gaan geven.
Dat vraagt tijd en geduld blijven houden, maar ik houd hoop en goede moed!
Laatst gewijzigd door Roxy op Ma 12 Sep 2016, 17:58, 5 keer totaal gewijzigd.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 12 Sep 2016, 14:52

Hallo Carmen,
Carmen schreef:Ik heb een hele tijd geleden al eens gezocht op de link tussen depressie en Lyme.
De ziekte van Lyme is een multi-systeem ziekte. Het kan leiden tot o.a. neurologische (zenuwstelsel/hersenen), dermatologische (huid), reumatologische (spieren en gewrichten), cardiologische (hart), opthalmologische (ogen) en psychiatrische klachten bron: http://www.tekenbeetziekten.nl/symptomen/

Ik heb gelukkig geen psychiatrische klachten gekregen. Het lijkt mij erg zwaar en hel als Lyme patiënten daar wel mee te maken krijgen.

Ik denk dat huisartsen en Lyme artsen zeker ook te weinig kennis hebben van psychiatrische klachten waar de Borrelia (Lyme, neuroborreliose) de oorzaak van is.

Erwin Compagne (ex-Lyme patiënt) 'Atypische paniekaanvallen kunnen een uiting zijn van chronische borreliose' https://erwinkompanje.wordpress.com/201 ... orreliose/

Artikel in Medisch Contact (2009) Erwin Compagne ‘Yes, ik heb lyme!’ https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... b-lyme.htm

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 12 Sep 2016, 16:19

Informatie Nederlandse Vereniging voor Lymepatiënten http://www.lymevereniging.nl/
citaat:
Chronische neuroborreliose
In de latere fase van de ziekte kunnen chronische ziekteverschijnselen van het centrale en perifere zenuwstelsel (chronische neuroborreliose) op de voorgrond staan. In het bijzonder een subacute/ chronische hersenaandoening, "encefalopathie" genaamd. Over het aantal gevallen van chronische neuroborreliose bestaat onder deskundigen geen overeenstemming. Er zijn aanwijzingen dat deze vorm van de ziekte vaak gemist wordt. De diagnostiek van "encefalopathie" is vaak moeilijk omdat het verloop sluipend is en de symptomen pas bij een goede anamnese en gedegen onderzoek aan het licht komen.

De klachten die bij de hersenaandoening "Lyme-encefalopathie" relatief vaak gezien worden zijn: stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, geheugenproblemen, verminderde concentratie, problemen met woordvinding, (ernstige) hoofdpijn, overgevoeligheid voor zintuiglijke prikkels (licht, geluid) en slaapstoornissen.

Psychiatrische beelden die door "Lyme-encefalopathie" kunnen worden veroorzaakt of geïmiteerd omvatten: persoonlijkheidsveranderingen, dementie, ADHD, angststoornissen, stemmingsstoornissen en psychotische stoornissen.

Vaak worden tevens symptomen van een polyneuropathie w.o. neurogene pijn gerapporteerd.
Ik vraag mij persoonlijk wel eens af, is dit voldoende bekend bij Lyme artsen, huisartsen, neurologen, internisten, psychologen, psychiaters en GGZ instanties?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 16 Sep 2016, 17:15

Sietske: Mijn partner kon niet meer verder leven met haar Lyme-klachten https://vrouw.nl/video/reportages/36527 ... e_klachten
Sietske Scholten verloor twee jaar geleden haar partner indirect aan de ziekte van Lyme; Therese (41) werd 11 jaar geleden door een tekenbeet chronisch ziek en pleegde vanwege de zware pijnklachten uiteindelijk zelfmoord. Sietske bleef achter met haar zoontje Romeo en hun gezamenlijke dochtertje Roos (destijds 5 maanden). Haar verdriet schreef ze van zich af in haar boek Beet, dat deze maand uitkwam.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 03 Okt 2016, 15:41

Sietske schrijfster van het boek Beet: 'Eerste drie hoofdstukken van mijn roman Beet lezen? Je vindt ze hier' http://www.blogroman.nl/wp-content/uplo ... _hk1-3.pdf

Beet Ebook http://www.blogroman.nl/product/ebookbeet/
Beknopte inhoud:
Als de baby sterft in Marjoleins buik, sleept Elise haar door de inktzwarte rouw. Het verdiept hun intense liefde. De ziekte van Lyme waar Elise al jaren tegen vecht, verdwijnt naar de achtergrond. Met het aandienen van een nieuwe zwangerschap lijkt het geluk eindelijk aan hun kant te staan. Maar terwijl Marjoleins buik groeit, slaat bij Elise de Lyme opnieuw toe en blijkt de zwaarste strijd nog niet te zijn gestreden.

Sietske Scholten is een Nederlandse schrijfster die bekend staat om haar meeslepende verhalen die zij tot nu toe vormgaf in haar literaire thrillers. Met de roman 'Beet' doorbreekt ze haar genre en raakt ze de thema's waar ze twee jaar eerder in haar privéleven mee worstelde.

'De vlotte schrijfstijl van Sietske Scholten trekt de lezer mee in een ontroerende romance, waarin de personages de grenzen ontdekken van hun liefdesrelatie en uiteindelijk met het leven zelf.'

Ik tel mijn zegeningen als Lyme patiënt! zouden meer mensen soms moeten proberen te doen..
De brokstukken oprapen, jezelf oprichten en met wat er over is er het beste van zien te maken. Goede moed en hoop blijven houden en door blijven vechten. De regie/het roer in eigen handen nemen en houden.
Afbeelding en daar waar mogelijk is eventueel mee helpen en mee strijden voor de goede zaak.

Terug naar “Artikelen en Linkjes”