Verschil Methyl-B12- en huisarts-B12-injecties?

Karin

Verschil Methyl-B12- en huisarts-B12-injecties?

Berichtdoor Karin » Za 10 Dec 2016, 21:30

Sinds een aantal weken zet ik 2 x per week een injectie met Methyl-B12. Ik lijk daar baat bij te hebben, en daar maak ik in gedachten vreugdedansjes om.
Maar deze injecties worden niet vergoed door de zorgverzekeraar. Het is blijkbaar een ander soort B12-injectie dan die je bij de huisarts kan krijgen, die wel vergoed wordt. Mijn arts zei o.a. dat de Methyl-B12 sterker is.

Nu vraag ik me af, wat is het verschil? Is dat alleen qua sterkte, of is het meer dan dat? Want als ik van de huisarts-B12 bijvoorbeeld 2 spuiten per keer zou moeten zetten, i.p.v. nu 1 x, maar het wel vergoed krijg, dan zou ik dat graag doen. Maar wellicht is er meer verschil?

Iemand die hier meer over weet?

Josie

Re: Verschil Methyl-B12- en huisarts-B12-injecties?

Berichtdoor Josie » Di 13 Dec 2016, 10:18

Hoi Karin,
Die van de huisarts is dacht ik de hydroxo-b12. Deze moet door je lichaam nog omgezet worden in de actieve vormen, methyl-b12 en adenosyl-b12. Dat lukt niet bij iedereen even goed.
Dat kan volgens mij ook niet altijd opgevangen worden door dan maar vaker of meer te injecteren met inactieve vormen.

Je schrijft dat je baat voelt bij de methyl-b12, dan zou ik als het even kan daar op dit moment nog bij blijven. :)

Hoeveel betaal je voor de methyl-b12? Misschien kan het goedkoper?
Krijg je de methyl-b12 ook niet vergoed als de huisarts die zou voorschrijven?

De kosten van dergelijke middelen op voorschrift van een arts (niet een therapeut) die je niet vergoed krijgt van de zorgverzekering kan je opgeven bij de belastingdienst als specifieke zorgkosten.

Ik heb zelf meer baat bij hydroxo-b12 neusdruppels dan bij methyl-b12 injecties. Het heeft bij mij heel lang geduurd om dat te ontdekken. Het verschilt per persoon.

Josie

Karin

Berichtdoor Karin » Di 13 Dec 2016, 11:21

Ah, dat is duidelijk. Bedankt Josie. :-)

Ik kreeg de eerste paar spuiten kant en klaar gevuld voor 6 euro per stuk. Inmiddels heb ik een potje waar genoeg voor 30 spuiten in zou moeten zitten, en vul ik de spuiten dus zelf. Volgens mij betaalde ik daar 130 of 140 euro voor.

Verder maakt het niet uit wie het voorschrijft, ik had er contact over met de zorgverzekering, en de methyl-B12 staat gewoon niet op hun lijst met te vergoeden middelen. Dus jammer dan en groetjes thuis.

Ik wist niet dat er ook nog B12-neusdruppels bestonden. Weer wat geleerd. :-)

Eus

Berichtdoor Eus » Di 13 Dec 2016, 11:56

Volgens mij is het goedkoper om zelf ampullen te bestellen bij een Duitse apotheek en die te laten verzenden. Ik heb het een aantal jaren geleden uitgezocht, was aanzienlijk goedkoper en hogere doseringen dan in NL. Overigens kan dat ook zonder recept.

Eus

Berichtdoor Eus » Di 13 Dec 2016, 12:01

Van de site van Mens Sana;
Schermafbeelding 2016-12-13 om 12.00.24.png
Schermafbeelding 2016-12-13 om 12.00.24.png (48.52 KiB) 27711 keer bekeken

Cyanocobalamine is gangbaarder in Duitsland, mogelijk dat je behandelaar dat ook goed vindt? Bijvoorbeeld deze; https://www.versandapo.de/article/detai ... ActionId=3

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 13 Dec 2016, 15:33

Hallo Karin,
Ik gebruik meerdere keren per week B12 Hydroxocobalamine injecties van Takeda.
Gaat eerst af van eigen risico €385,- daarna wordt het vergoed door de Zorgverzekeraar.
De kosten van een B12 injectie behandeling per ampul €0,70 https://www.medicijnkosten.nl/ , naalden per 100 stuks €4 a €5 en injectiespuiten per 100 stuks €8.

Informatie B12 Institute Rotterdam https://b12-institute.nl/ , https://b12-institute.nl/behandeling-b12-deficientie/
Informatie B12 Kliniek Amsterdam http://www.b12kliniek.com/
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 13 Dec 2016, 15:51

Hoi Eus,
Eus schreef:Cyanocobalamine is gangbaarder in Duitsland, mogelijk dat je behandelaar dat ook goed vindt? Bijvoorbeeld deze; https://www.versandapo.de/article/detai ... ActionId=3
Is de werking en de afgifte van Cyanocobalamine dan ook weer niet anders, moet je vaker injecteren? https://home.kpn.nl/hindrikdejong/behandeling.htm
In België wordt meestal cyanocobalamine voor de B12-injecties gebruikt.
Cyanocobalamine komt twee maal zo snel vrij uit de spieren dan hydroxocobalamine. Dus bij dezelfde hoeveelheid moet er twee keer zo vaak een injectie worden gegeven, zowel bij de aanvangs- als bij de onderhoudsdosering.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Karin

Berichtdoor Karin » Di 13 Dec 2016, 15:55

Dat eigen risico ben ik toch elk jaar al vrij snel kwijt, dus dat maakt voor mij niet uit.
Maar ik begreep al wel dat B12 Hydroxocobalamine wat anders is dan de Methyl-B12 die ik nu gebruik. Allicht kan ik over een tijdje eens proberen of Hydroxocobalamine-B12 voor mij hetzelfde doet, maar ik begreep al van m'n zorgverzekeraar dat die wel vergoed wordt. Maar goed om te weten Roxy, bedankt!

Die Duitse leverancier ga ik binnenkort even opzoeken (de website dan), bedankt Eus! Het kost allemaal al genoeg, dus als het wat minder kan dan sta ik daar zeker voor open! :D

Eus

Berichtdoor Eus » Di 13 Dec 2016, 18:34

Is de werking en de afgifte van Cyanocobalamine dan ook weer niet anders, moet je vaker injecteren?

Ik heb geen idee. De halfwaardetijd van Cyanocobalamine is korter dan die van hydroxocobalamine. Maar op basis daarvan durf ik geen uitspraak te doen of je vaker moet injecteren, dat is iets voor een arts. Het gaat er tenslotte om hoeveel er geabsorbeerd wordt.

De hoeveelheid vitamine B12 die geabsorbeerd wordt neemt toe met de hoeveelheid die ingenomen wordt, maar het percentage neemt af met toenemende doses. Van een voedingssupplement met 1 microgram vitamine B12 wordt 50% opgenomen, van een dosering van 5 microgram wordt 20% opgenomen en slechts 5% van een dosering van 25 microgram. Er lijkt dus verzadiging op te treden van het (actieve) transportmechanisme, maar binnen 4 tot 6 uur is de absorptiecapaciteit weer op het uitgangsniveau teruggekeerd, waardoor een nieuwe dosering weer efficiënt kan worden opgenomen. Circa een procent van een ingenomen hoge dosering (1000 microgram) die in sommige voedingssupplementen aanwezig is, kan passief worden opgenomen, zelfs zonder intrinsieke factor of receptoren in de darm.

Die Duitse leverancier ga ik binnenkort even opzoeken (de website dan), bedankt Eus! Het kost allemaal al genoeg, dus als het wat minder kan dan sta ik daar zeker voor open! :D
Dan zou ik eerst even verschillende leveranciers vergelijken, ik koos lukraak er eentje uit.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 13 Dec 2016, 22:01

Hallo Karin,
Ik heb nog wat informatie voor je opgezocht. Bron http://www.prohealth.com/library/showar ... ibid=13596
Vertaling van het stukje tekst over de soorten in het Nederlands:
Wat algemeen bekend staat als vitamine B12 is in feite een verzameling van vier verwante maar verschillende kobalthoudende moleculen. Elke vorm heeft een specifieke functie in het lichaam:

Hydroxocobalamine:
een unieke vorm van vitamine B12 die essentieel is om een verhoogde concentratie van stikstofmonoxide (NO), de voorloper van peroxynitriet (ONOO-), te verwijderen. (147-179,172-176) Hydroxocobalamine (en methylcobalamine) speelt ook een belangrijkere rol dan cyanocobalamine bij de behandeling van neurologische aandoeningen. (168)

Hydroxocobalamine helpt ook bij ontgifting, vooral cyanideontgifting. Cyanide gehaltes zijn typisch verhoogd bij rokers, mensen die voedsel eten dat cyanide bevat (zoals maniok) en mensen die zeker metabolische defecten vertonen. Een teveel aan cyanide in de weefsels blokkeert de omzettin van cyanocobalamine in methylcobalamine of adenosylcobalamin. In zo'n geval is hydroxocobalamine de beste vitamine B12 keuze. (169-171) Hydroxocobalamine is goedgekeurd door de FDA als behandeling voor cyanide vergiftiging. (214)

Methylcobalamine:
volgens veel onderzoekers de meest actieve vorm van vitamine B12 (177-179). Het is een noodzakelijke voedingsstof in het methylatieproces. (179-186) Methylcobalamine beschermt het zenuwstelsel tegen het schadelijk effect van glutamaat op neuronen (het beschermt de corticale neuronen tegen NMDA receptor gemedieerde glutamaat cytotoxiciteit). (187-188) en het heeft een gunstig effect op de regeneratie van zenuwcellen. Het heeft ook een bewezen positief effect op de slaapkwaliteit en bij het slaapverkwikken, evenals een verhoogd gevoel van welzijn, concentratie en alertheid. (190)

Adenosylcobalamine (dibencozide):
ook een actieve vorm van vitamine B12; is essentieel voor het energiemetabolisme (191), en voor de normale vorming van de myelineschede en de synthese van nucleoproteïne. Een tekort eraan kan wijzen op een degeneratie van de zenuwen en het ruggenmerg. (192-193)

Cyanocobalamine:
de meest gebruikte vorm van vitamine B12 in voedingssupplementen; is een synthetische stof die niet in de natuur voorkomt. Het heeft de laagste biologische activiteit en moet in de lever omgezet worden in vormen die biologisch actiever zijn. Deze omzetting is niet-efficiënt en sommige mensen hebben geen baat bij cyanocobalamine omwille van het ontbreken aan assimilatie of omzetting. (194-195) De vorm cyanocobalamine is echter wel noodzakelijk om Hydroxocobalamine te reguleren bij het verwijderen van overtollig stikstofmonoxide, en zou daarbij in supplementen met hydroxocobalamine moeten zitten. (176)

Terug naar “Supplementen en kruiden”