De NO-ONOO cyclus bij neuro-degeneratieve ziektes

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.

NickyC

Re: De NO-ONOO cyclus bij neuro-degeneratieve ziektes

Berichtdoor NickyC » Ma 28 Nov 2016, 14:10

Ik ben niet zo van de lijstjes met deze producten moet je mijden , zeker wanneer het een grootschalig aantal is .
Dit kan leiden tot ernstige eetstoornissen , of ernstige tekort of te veel aan iets .
Dit ook met vitamine en voedingssupplementen , die een gross van de mensen ( gezonde) klakkeloos slikt of bewust om bv. af te vallen , of met sporten etc.

Bewust met je voeding bezig zijn , gezonder eten ed. en huis tuin en keukenmiddeltjes toepassen is prima , maar wanneer men ziek is en zelf dingen gaat uitzoeken en proberen , raad ik toch aan om deskundige te raadplegen , op gebied van kruiden, dieetist , arts etc, .
De materie is al ingewikkeld genoeg .

Een voorbeeld, L-arginine , een aminozuur die geliefd is onder sporters ( bodybuilders) maar ook bij mensen die willen afvallen , en het zit van nature in veel producten , volkoren producten , pinda, chocolade , zuivel, gevogelte , havermeel, rozijnen enzv.
Gaat men dit verhogen met bv, supplementen en men is besmet met het herpesvirus dan kan dit weer actief worden.
Moet men dan al die producten laten staan ? Nee, dat is bijna onmogelijk , bovendien bevatten die producten andere belangrijke bouwstoffen .
Men kan dan beter een lysinesupplement nemen en opletten met wat je eet , dat je niet dagelijks en en en van een stof binnenkrijgt of een te grote hoeveelheid.

Een ander voorbeeld, wilt men de dopaminespiegel opvijzelen , eet dan eiwitten zonder er koolhydraten bij te eten.
De meeste eiwitrijke voedingsmiddelen bevatten tyrosine en tryptofaan die beide als eerste de hersenen willen bereiken. Koolhydraten werken met tryptofaan samen om zo als eerste de hersenen binnen te dringen en tyrosine zo buiten te sluiten , en zo wordt er serotine i.p.v. dopamine aangemaakt, waardoor je een ander effect krijgt.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 28 Nov 2016, 17:44

NickyC schreef:Ik ben niet zo van de lijstjes met deze producten moet je mijden , zeker wanneer het een grootschalig aantal is .

Glutamic Acid (Glutaminezuur)
Aspartic Acid (Asparaginezuur)
Ammonia (ammoniak)
Serine
Cystine
Valine
Proline

Ziet er inderdaad nogal lang uit.
Maar als je de linken opent, kun je lezen dat het voornamelijk gaat over: (varkens)vlees, en soja producten en gluten

Daar zijn goede alternatieven voor
Er is hier op het forum ook een topic dat over eten gaat als je de ziekte van lyme hebt.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Wo 30 Nov 2016, 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.

NickyC

Berichtdoor NickyC » Ma 28 Nov 2016, 18:26

Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel ;)

Zeker omdat je zelf in andere topic`s naar het NO-OONO cyclus verwijst .

Hubert

Berichtdoor Hubert » Ma 27 Feb 2017, 09:19

Argumentatie verhoogde toediening van Vit B 12 in CFS/ME :
C.H. Roelant, Ph.D.

Vanuit wetenschappelijk standpunt kan verhoogde toediening ( orale inname/injectie ) van Vit B12 ( hydroxycobalamine
) aan CFS/ME patiënten die overigens normale Vit B12 “bloed”waarden vertonen die
overeenstemmen met waarden die volstaan om pernicieuze anemie te voorkomen, geargumenteerd worden
op basis van het feit dat voor het optimaal “biochemisch” functioneren hogere doses Vit B12 nodig zijn om
specifiek bij deze groep patiënten:
1. Een overmaat aan circulerende NO°/ONOO-
-radicalen te neutralizeren waardoor parasthesia, ataxia,
spierzwakte, hallucinaties, personaliteits-, gemoedsverandering en vermoeidheidheidsklachten aanzienlijk
blijken te verminderen.
2. Een optimale methyleringscyclus en productie van glutathione te garanderen. Extra Vit B12 en bijgevolg
ook glutathione leiden tot:
-verhoogde synthese van creatine, choline, carnitine, coenzyme Q 10, melatonine en
myeline basisch proteine
-verbeterde afvoer van toxische stoffen
-een efficiënter metabolisme van catecholamines, dopamine, norepinephrine, epinephrine
-inactivatie van histamine
-een vebeterde methylering van fosfolipiden en signalisatie doorheen celmembranen
Rekening houdend met het feit overigens dat nergens in de literatuur aangetoond werd dat verhoogde inname
van Vit B12 leidt tot schadelijke overdosis.

Enkele relevante referenties:
Pall ML. NMDA sensitization and stimulation by peroxynitrite, nitric oxide and organic solvents mechanism of
chemical sensitivity in multiple chemical sensitivity. FASEB J 2002; 16:1407-1417.
Lapp, C.W. and Cheney, P.R., The rationale for using high-dose cobalamin ( Vit B12 ), CFIDS Chronicle
Physicians’ Forum ( Fall 1993): 19-20, CFIDS Assn. of America.
Watson, W.P., Munter, T., and Golding, B.T., A new role for glutathione: protection of vitamin B12 from
depletion by xenobiotics, Chem. Res. Toxicol. ( 2004 ); 17: 1562-1567.
Hirata F., and Axelrod, J., Phospholipid methylation and biological signal transmission, Science ( 1980 );
209 ( 4461): 1082-1090.
Nicolson, G.L., and Ellithorpe R., Lipid replacement and anti-oxidant nutritional therapy for restoring
mitochondrial function and reducing fatigue in chronic fatigue syndrome and other fatiguing illnesses, J.
Chronic Fatigue Syndrome ( 2006 ); 13(1):57-68.
Van Konynenburg, R.A., Chapter 27: Nutritional approaches, Handbook of Chronic Fatigue Syndrome, L.A. Jason
et al., eds, John Wiley and Sons, Hoboken, N.J. U.S.A. ( 2003 ), pp.580-653.

Bron: https://vermoeidheidenpijncentrum.nl/hi ... amine-b12/

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 27 Feb 2017, 10:25

Hallo Hubert,
Als eerste welkom op het lyme forum!

Bij het 'Vermoeidheid&Pijncentrum' (voorheen 'Vermoeidheidcentrum') wil ik graag een kanttekening plaatsen. In de tijd van de start van het 'Vermoeidheidcentrum' (opgericht in 2008) was er een internist werkzaam met goede kennis van vitamine B12. Deze internist en een van de oprichters heeft er tot en met half 2011 gewerkt en er werd toen gewerkt met vitamine B12 injecties 10mg.

Na deze internist zijn er verschillende wisselingen van internisten geweest en het werken met de vitamine B12 injecties is op een gegeven moment afgeschaft. De directeur had andere commerciële belangen en sindsdien wordt er enkel nog met orale B12 supplementen gewerkt.
Deze werkwijze is geen goede optie en geen goede behandeling voor de mensen-patiënten https://b12researchgroup.wordpress.com/ ... engebruik/ en https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/
Het 'Vermoeidheid&Pijncentrum'/Vermoeidheidcentrum' is in 2016 failliet http://www.bs-advocaten.nl/informatie-d ... -zorgteam/ , http://www.bs-advocaten.nl/zorgteam-mc- ... verslagen/ gegaan.
Er zijn veel mensen ontslagen. Er is een doorstart gemaakt met een klein groepje medewerkers.
Laatst gewijzigd door Roxy op Ma 27 Feb 2017, 10:50, 3 keer totaal gewijzigd.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Josie

Berichtdoor Josie » Ma 27 Feb 2017, 10:42

Bedankt Hubert en Roxy!

Ik heb zelf baat bij hydroxocobalamine neusdruppels. https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... pport-5-ml
Ik gebruik enkele druppels per week.
Van injecties en zuigtabletten heb ik nooit wat gemerkt, verschillende soorten.
Bij mij is geen b12 tekort vastgesteld, ik gebruik het voor de no-onoo cyclus. Samen met nog wat andere middelen uit het Martin Pall protocol.

Josie

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 27 Feb 2017, 19:51

Ik heb ook geen vit. B12 gebrek.
Heb wel de ziekte van lyme sinds 2009

Ik heb wel B12 zuigtabletjes gebruikt maar werd er beroerd van.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Vr 12 Apr 2019, 23:08

Werkelijk een schat aan informatie over wat Peroxinitriet en NO doen in het lichaam:

Nitric Oxide and Peroxynitrite in Health and Disease

Het is nog steeds onduidelijk waarom de NO-ONOO cyclus zichzelf in stand kan houden als deze eenmaal in gang is gezet. Het document gaf mij nieuwe inzichten die mogelijk bijdragen aan dit effect:
In most reported studies, nitration of tyrosine has been associated with a significant loss of function of the nitrated protein, as summarized in Table 1. An important example of loss of enzyme activity is that of mitochondrial Mn-SOD, which was the first protein found to be nitrated in vivo. Nitration of a single tyrosine residue (Tyr-34) leads to complete enzyme inactivation (830), with the possible consequence to favor peroxynitrite generation in this organelle, due to the impaired dismutation of O2•−.

Dus een belangrijke consequentie van Peroxinitriet is aromatische nitrering (nitration) van proteinen in je lichaam. Dit is feitelijk wat nitrosatieve stress is. Nitrering van SOD (SuperOxide Dismutase) leidt tot deactivatie van SOD en resulteert in een verhoogde concentratie Superoxide (O2-).
En Superoxide in de nabijheid van NO (Nitric oxide / Stikstofmonoxide) wordt direct omgezet in Peroxinitriet. En peroxinitriet creert vervolgens nog meer nitrosatieve stress... Wel je snapt waar dit heengaat...
What happens when superoxide and NO are produced simultaneously in close proximity? Modestly increasing superoxide and NO each at a 10-fold greater rate will increase peroxynitrite formation by 100-fold. Under proinflammatory conditions, simultaneous production of superoxide and NO can be strongly activated to increase production 1,000-fold, which will increase the formation of peroxynitrite by a 1,000,000-fold

Interessant is ook dat de effecten erg gelokaliseerd zijn. NO reist niet veel verder dan enkele cellen alvorens het volledig is afgebroken. O2- nog minder. Maar in nabijheid vormen ze dus een groot probleem.
Afbeelding

In mijn ogen is dit de reden waarom veel chronischen het niet goed doen op Arginine. Arginine wordt gebruikt in de Urea cyclus om Ammonia af te breken (en ja dat is een goed ding, want Ammonia leidt ook tot neurologische problemen en NMDA activatie) en om NO te produceren. Een gezonde productie van NO is een must voor het juist functioneren van de endotheelcellen (darmwand, bloedvaten, etc). Maar een teveel van NO icm O2- en hoppa, je beland in nitrosatieve stress...

Nu ik zelf de NO-ONOO cyclus efficienter weet te onderdrukken merk ik dat ik Arginine iets beter verdraag. En in kleine hoeveelheden draagt het nu bij aan verbeterde fysieke prestaties, uithoudingsvermogen en herstel. Maar push ik het te ver en een hoop symptomen die voorheen verdwenen waren steken toch de kop weer op. Dit effect merk ik al tussen de 0.5 en 1.0 gram pure arginine per dag.

O2- productie is natuurlijk een gevolg van de Lyme (NADPH oxidase wordt gestimuleerd door bacteriën zoals Lyme). Ik ga nog eens kijken of de toevoeging van SOD als supplement kan helpen de vicieuze cirkel verder te doorbreken.

Anyway als toevoeging nog iets om over na te denken:
The oxidation of critical cysteine residues by peroxynitrite inactivates many enzymes involved in cellular energetic processes, including glyceraldehyde-3-phosphate deshydrogenase (157, 1192), creatine kinase (703), complex I (NADH dehydrogenase), complex II (succinate dehydrogenase), and complex III (cytochrome c reductase) as well as complex V (ATP synthase) from the mitochondrial respiratory chain (1058, 1059, 1062).

Als je weet wat Complex I, II, III en V doen voor de ATP productie, dan snap je wat voor impact de NO-ONOO cyclus heeft op je energiehuishouding!
Youtube: Electron Transport Chain

RoelA

Berichtdoor RoelA » Vr 19 Apr 2019, 17:55

Hier nog een indicatie van dualiteit van NO:

Afbeelding

Enerzijds werkt het beschermend (neuroprotective) en anderzijds beschadigend (neurotoxic).
Je hebt het nodig, maar wel op de juiste plek en onder de juiste omstandigheden!

Mijn experiment met SOD (GliSODin) is een groot succes overigens. Het bevorderd het algeheel gevoel van welzijn, concentratievermogen en het helpt tevens de negatieve effecten van MHBOT te beperken. Het supplement werkt overigens niet in de mitochondrieen voor zover ik weet (het is geen Mn-SOD namelijk) dus mijn vraag is nu, wat zou extra SOD in de mitochondrieen teweeg kunnen brengen?
Mitochondrieen SOD is dus gebaseerd op Mn (Mangaan) en het is langer bekend dat Borrelia uniek is in zijn vermogen om op Mangaan te overleven ipv ijzer. De unieke Borrelia Mangaan transporter (BmtA) stelt hem in staat Mangaan van zijn gastheer op te nemen om vervolgens ook zelf Mn-SOD aan te maken. Maar krijgen wij als gastheer daardoor op lange termijn een tekort aan Mangaan en worden de problemen met Superoxide hierdoor verergerd?

Interessant is dat het volledig blokkeren van het BmtA proteine leidt tot het afsterven van de borrelia bacterie. Loratadine, een bekend antihistamine medicijn lijkt dit te kunnen bewerkstelligen, maar dan wel in hoge concentraties in-vitro.
Slechts het beperken van mangaan zoals bij orale loratidine het geval is, kan echter mogelijk averechts werken:

Manganese and zinc regulate virulence determinants in Borrelia burgdorferi
The intracellular Mn(2+) level fluctuated approximately 20-fold under different conditions and inversely correlated with levels of RpoS and the major virulence factor OspC.

Inverse correlatie, dus minder mangaan = meer virulentie (aldus factor OspC).
En dat willen we misschien niet bereiken?

Voor mij is het zeker de moeite waard om eens te gaan supplementeren met Mangaan en kijken of dit de trend van de andere SOD (GliSODin) voort weet te zetten.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”