Herstel conditie

Josie

Re: Herstel conditie

Berichtdoor Josie » Ma 28 Aug 2017, 22:25

Ik heb buiten gefietst! :shock: :D
Ong. 100 meter!

Dat was me niet gelukt zonder de ruim 2 jaar antibiotica.
Dat is een hele ervaring kan ik zeggen na 10 jaar in bed liggen en rolstoelafhankelijk zijn en al opgegeven zijn door bijna alle artsen... met uitzondering van een paar lyme-artsen.

Ik was na deze 'fietstocht' trillerig, slapjes, duizelig, wankel, kon niet op mijn benen staan en heb nog steeds veel last van te hoge spierspanning die aanhoudt en verkrampingen en wat spierschokken. Maar tegelijkertijd lachend en huilend van blijdschap is dit wel voor herhaling vatbaar. 8-)

Ik kan bevestigen dat men fietsen niet verleerd. Ook al is de balans en sturen lastig.
Fietsen gaat me beter af dan lopen, dat lukt nog niet goed.

Josie

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 29 Aug 2017, 14:28

Hallo Josie,
Josie schreef:Ik heb buiten gefietst! :shock: :D
Ong. 100 meter!

Dat was me niet gelukt zonder de ruim 2 jaar antibiotica.
Dat is een hele ervaring kan ik zeggen na 10 jaar in bed liggen en rolstoelafhankelijk zijn en al opgegeven zijn door bijna alle artsen... met uitzondering van een paar lyme-artsen.

Ik was na deze 'fietstocht' trillerig, slapjes, duizelig, wankel, kon niet op mijn benen staan en heb nog steeds veel last van te hoge spierspanning die aanhoudt en verkrampingen en wat spierschokken. Maar tegelijkertijd lachend en huilend van blijdschap is dit wel voor herhaling vatbaar. 8-)

Ik kan bevestigen dat men fietsen niet verleerd. Ook al is de balans en sturen lastig.
Fietsen gaat me beter af dan lopen, dat lukt nog niet goed.
Wat een mooi bericht! Ik kan mij goed voorstellen dat dit emotioneel is want het is met recht een grote overwinning. Fijn om te horen dat de behandelingen goed aanslaan.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

johnvz

Berichtdoor johnvz » Di 29 Aug 2017, 21:26

Zeker een mooi bericht!
Tegelijkertijd schrik ik er wel van hoe erg jij het te pakken hebt..
Sterkte en hopelijk zet het herstel nu verder door.

Josie

Berichtdoor Josie » Do 31 Aug 2017, 22:34

Bedankt! :D

johnvz

Berichtdoor johnvz » Vr 01 Sep 2017, 10:58

Ik heb ook goed nieuws. Ben onlangs begonnen met krachttraining, om de slap geworden spieren voorzichtig weer een beetje sterker te maken. En ik moet zeggen dat het verrassend goed gaat. Nog even afwachten hoe het blijft gaan (je wordt na verloop van tijd toch wat voorzichtig in je enthousiasme ;) ) maar het eerste gevoel is goed.
Wel herken ik wat JoopLyme elders op het forum schreef, dat na training de klachten weer even wat heviger terug lijken te komen, vooral in mijn hoofd.
(geen idee hoe dat quoten werkt trouwens)

Leia
Moderator

Berichtdoor Leia » Za 02 Sep 2017, 10:37

Johnvz schreef:(geen idee hoe dat quoten werkt trouwens)

Johnvz, uitleg over quoten/citeren vind je hier: faq.php?mode=bbcode#f2r0

Leia, moderator

johnvz

Berichtdoor johnvz » Za 02 Sep 2017, 11:06

Dank!

johnvz

Berichtdoor johnvz » Zo 15 Okt 2017, 07:58

Update:
Ik ben nog steeds bezig met krachttraining. Het gaat goed, maar het blijft lastig dat je pas achteraf merkt dat je teveel hebt gedaan. Ook merk ik dat herstellen van een training relatief veel tijd kost.

In mijn beginenthousiasme nam ik te weinig rustdagen tussendoor. Daar werd ik op een gegeven moment doodmoe van. Het voelde alsof ik alle gezondheidswinst van de afgelopen maanden weer moest inleveren.

Inmiddels baken ik de duur van de training goed af en houd ik 2 tot 3 dagen tussendoor aan voor herstel. Nu gaat het beter en merk ik ook dat ik mij overall gezien ook weer beter ga voelen.

Ik vind het nog steeds lastig om steeds weer te ontdekken dat mijn lijf minder kan dan mijn hoofd zou willen. Maar strikt doseren en goed luisteren naar mijn lichaam helpt me vooruit.

Josie

Berichtdoor Josie » Za 09 Dec 2017, 20:49

Goed bezig Johnvz!

Ik vind het ook frustrerend om pas steeds achteraf de klap te krijgen en steeds meer te willen doen dan ik kan.
Wat merk jij als je te veel hebt gedaan?

Mijn armtraining is gestagneerd door aanhoudende en steeds erger wordende nekpijn als gevolg van een tijdje zonder antibiotica en ook vanwege toch te veel gedaan te hebben. De antibiotica is inmiddels weer herstart en ik begin na de nodig rust van mijn nek nu weer van voor af aan vol goede moed met gerichte oefeningen. :)

Mijn beentraining gaat vooruit, al is het heel erg langzaam. Het plan is om binnenkort naast het fietsen op de hometrainer ook nog andere beenoefeningen te gaan doen. Lopen lukt nog steeds niet echt...

Ik merk ook wat baat bij ribose, proteïnepoeder, carnitine en q10, het geeft net dat beetje extra kracht. Als ik die niet neem kan ik alleen maar in bed liggen...

Josie

Eus

Berichtdoor Eus » Ma 29 Jan 2018, 14:05

Vorig jaar ben ik begonnen in de sportschool onder begeleiding van een fysiotherapeute in plaats van in de oefenzaal van de fysiotherapie. Na drie maanden flink oefenen kwam ik wel wat verder met fietsen op de hometrainer en vond ik de oefeningen wat lichter maar met de fietstest had ik toch slechts 10 seconde progressie gemaakt. Tjee, dat was me een kater! Wat wel opviel is dat ik niet drie dagen ziek was van de fietstest, zoals bij de 0-meting het geval was.

Enfin, ik liep een achillespeesblessure op en niets hielp (rust, fysio, massage, tape etc). Ik vermoed overigens dat deze blessure is ontstaan door overbelasting in de sportschool. En zodoende ging ik niet meer naar de sportschool toe. Maar niets doen hielp eigenijk ook niet! Nadat ik einde van het jaar een anti-inflammatoir dieet volgde (Whole-30) verdween de ontsteking/zwelling/pijn uit mijn achillespees en inmiddels ook mijn hielspoor binnen 2 weken!

Nu ben ik weer terug in de sportschool en mijn conditie is dramatisch slecht, ik ben er echt van geschrokken. Ik fiets nu 15 minuten op een hometrainer, laagste stand. Na 8 minuten is mijn hartslag al sky-high en het duurt heel lang voordat deze weer op het oude niveau is. Na de eerste keer sporten, duurde het zelfs een paar uur en kreeg ik last van ritme-stoornissen. Nu ik een aantal weken gegaan ben, merk ik wel vooruitgang. Binnen een uur na sporten is mijn hartslag nu weer ok. Ik doe naast het fietsen wat oefeningen op de apparaten, allemaal met het laagst mogelijk gewicht. De eerste paar keren betekende het dat ik in de middag al moest slapen en daags erna ook. Afgelopen weekend had ik op zondagmiddag wel een fikse dip maar ik hoefde niet te slapen. Ik heb niet vreselijke spierpijn maar mijn spieren voelen vermoeid aan, vandaag overigens erger dan gedurende het weekend.

Voorlopig ben ik wel weer zoet om mijn conditie weer enigszins op een acceptabel niveau te brengen. Ik wilde eigenlijk in april 10 km. gaan wandelen, de tulpentochthttps://goeree-overflakkee.n ... omt-eraan/ maar de kans dat ik dat kan, is minimaal...

Terug naar “Overige”