Tekenbeet en transmissietijd

Voor informatie die te maken heeft met Lyme-Borreliose en/of co-infecties in artikelen en linkjes. Zoals youtube-video’s, websites, medische artikelen, blogs, artikelen over lyme en politiek, verouderd lyme-nieuws, etc.
Eus

Re: Tekenbeet en transmissietijd

Berichtdoor Eus » Di 05 Sep 2017, 22:43

Dank voor het toevoegen van de link, inderdaad vergeten..... Wat staat er nog meer in de quote? Toch niets over TBE?

Met betrekking tot Lyme hanteren ze inderdaad de 24 uurs grens;
Bij een tekenbeet luidt het advies de teek zo snel mogelijk, liefst binnen 24 uur, te verwijderen
Het is belangrijk om de teek binnen 24 uur te verwijderen, zo mogelijk eerder, om de infectiekans zo klein mogelijk te maken.
Zolang er geen nieuw onderzoek beschikbaar komt, zie ik dat ook nog niet veranderd worden.

Hoewel er wel wordt gerefereerd aan de CBO Conceptrichtlijn Lymeziekte. Utrecht, versie oktober; 2011:1-186.
Het artikel is van juli 2013, de richtlijn zal ten tijde van schrijven nog niet gereed geweest zijn.
Laatst gewijzigd door Eus op Di 05 Sep 2017, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 05 Sep 2017, 22:46

Eus schreef:Dank voor het toevoegen van de link, inderdaad vergeten..... Wat staat er nog meer in de quote? Toch niets over TBE?

Met betrekking tot Lyme hanteren ze inderdaad de 24 uurs grens;
Bij een tekenbeet luidt het advies de teek zo snel mogelijk, liefst binnen 24 uur, te verwijderen
Het is belangrijk om de teek binnen 24 uur te verwijderen, zo mogelijk eerder, om de infectiekans zo klein mogelijk te maken.
Zolang er geen nieuw onderzoek beschikbaar komt, zie ik dat ook nog niet veranderd worden.

Graag gedaan hoor.

Fijne avond nog, Eus.

Eus

Berichtdoor Eus » Di 05 Sep 2017, 22:47

Jij ook een fijne avond, alhoewel de mijne al bijna om is. Ik heb nog een regel toegevoegd, zie hierboven.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Wo 06 Sep 2017, 07:25

Sproetje en Eus, het is inderdaad heel belangrijk dat de 24uurs stelling veranderd wordt.
Zag dat er wel onderzoek is verricht naar de transmissie tijd bij muizen maar mensen zijn nu eenmaal geen muizen.

Sproetje plaatste het bericht: Of < 6 h 9 (4%)
Of <24 h 16 (7%)
Of <48 h 9 (4%)
Zelf behoor ik tot de (7%).
Twee van de 3 teken zijn na zo'n 10 uur en de 3e teek na 12 uur verwijderd.
Daardoor wéét ik dat die "24 uurs stelling" misleidend is en late Lyme tot gevolg kan hebben.

Henriëtte

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 07 Sep 2017, 01:47

Mijn besmette teek is na ongeveer 10 uur verwijderd, ik had hem al eerder zien zitten, maar kon pas later bij de huisarts terecht.
Dacht destijds nog dat het geen kwaad kon, gezien de informatie die er over werd gegeven.

Blijk ik niet de enige te zijn, heb in de tussentijd meerdere mensen gesproken met hetzelfde probleem.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Do 07 Sep 2017, 14:14

Sproetje bij jou is het dus ook zo gegaan... eigenlijk zou iedereen met diezelfde ervaring dit eens aan b.v. het RIVM moeten laten weten.
Ik ben daar in ieder geval heel graag toe bereid.
Het is toch goed als ze deze meldingen onder de aandacht krijgen.

Henriëtte

Eus

Berichtdoor Eus » Do 07 Sep 2017, 14:24

Het kan natuurlijk ook zijn, dat er een tekenbeet over het hoofd gezien is. Waar een teek zit, zitten er meerdere! Of dat je op een later moment opnieuw gebeten bent en die niet gezien hebt. Het schijnt dat 50 % van de mensen de tekenbeet mist. En als je dan geen EM krijgt en de tekenbeet niet opmerkt, dan ben je mooi de pineut!

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 07 Sep 2017, 16:07

Henriëtte schreef:Sproetje bij jou is het dus ook zo gegaan... eigenlijk zou iedereen met diezelfde ervaring dit eens aan b.v. het RIVM moeten laten weten.
Ik ben daar in ieder geval heel graag toe bereid.
Het is toch goed als ze deze meldingen onder de aandacht krijgen.

Henriëtte

Er zit op dit forum zo nu en dan nog iemand met hetzelfde
Ik wil het ook wel bij het RIVM melden.
Het staat allemaal in mijn dossier.

Burgdorfer et al in 1983 reported dissemination to other organs in 5.5% of infected Ixodes ricinus ticks,39 and in 1988 reported dissemination in 3.9% of I. scapularis ticks

Is Amerika al net zo slecht af als Europa.

TheoA

Berichtdoor TheoA » Do 07 Sep 2017, 19:05

Ook ik heb de teken binnen 24 uur verwijderd. Op preciezer te zijn: ze hebben maximaal 5 uur op mijn huid gezeten. Desondanks toch besmet geraakt. Helaas is de Lymebesmetting pas na 3 jaar na de infectie bij mij gediagnotiseerd en dan zit de bacterie al overal in je lijf. Ook op plekken die slecht doorbloed worden en daardoor moeilijk te bereiken voor AB.

Over de transmissietijd van de borrelia-bacterie is al veel geschreven op het forum. Hierbij een topic uit 2010, nog op het oude lymenet, met o.a. een commentaar van mij. Er is in die 7 jaar maar weinig (ten goede) veranderd. https://www.lymenet.nl/forum/viewtopic. ... 124#p53124

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Do 07 Sep 2017, 22:02

TheoA dank voor het plaatsen van de link naar het Lymenetforum.
Ik zag dat microbioloog R.B. al eerder correspondentie met het RIVM heeft gevoerd i.v.m. die door hen aangegeven transmissietijd van 24 uur.
Het RIVM blijft hier maar aan vasthouden.
Ik meen dat het daarom goed zou zijn om te melden dat wij, als ervaringsdeskundigen, aan den lijve hebben ondervonden dat die transmissietijd veel korter (kan) zijn en die 24 uur geenszins een "veilige grens" is.

Henriëtte

Terug naar “Artikelen en Linkjes”