Yersinia

Voor alle onderwerpen die gaan over andere door teken overdraagbare infecties. Over symptomen, diagnose, tests en behandeling hiervan. Onderwerpen over andere infecties die naast de Lyme-Borreliose kunnen optreden, zijn hier ook welkom.
Roxy

Re: Yersinia

Berichtdoor Roxy » Di 28 Nov 2017, 14:31

@VerlorengezondheidM,
VerlorengezondheidM schreef:Ik ben er laatst achtergekomen dat meerdere chronische Lyme patiënten deze co-infectie onder de leden hebben.
Er zullen ongetwijfeld meer -chronische- Lyme patiënten positief testen op Yersinia. Of dat tot ernstige klachten zal leiden bij elke patiënt is de vraag.
VerlorengezondheidM schreef:Of het bij ons allemaal door het genuttigde voedsel en/of voedsel hygiëne komt weet ik niet.
Dat zal een oorzaak kunnen zijn en ons voedsel uit de supermarkt, in een restaurant of bij een broodje eten om de hoek, blijkt in de praktijk regelmatig besmet te zijn.

Arminlabs maakt bij Yersinia geen melding van teken bij 'Vector/transmissie' https://www.arminlabs.com/nl/services/t ... s/yersinia
Vector / transmissie:
oraal (besmet voedsel zoals rauw of onvoldoende verhit varkensvlees en kip, ongepasteuriseerde melk, onbehandeld water, faeco-oraal)
Dan is er geen verband zou je denken en staat Yersinia enterocolitica op zich zelf? Of heeft de behandelende Lyme arts daar een andere visie op? of zijn er andere Lyme artsen die er informatie over hebben?
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 28 Nov 2017, 19:04

Maag Lever Darm Stichting

Om een infectie met de Yersinia enterocolitica te voorkomen zijn de volgende adviezen belangrijk:

Bewaar voedsel en vooral vlees en melk in de koelkast.
Bak vlees en vooral varkensvlees goed door.
Let in de zomer goed op bij het bereiden van vlees op de barbecue. Dit moet goed gaar zijn.
Bewaar vlees, rauwkost en melkproducten gescheiden van elkaar.
Gebruik een aparte snijplank voor het vlees en was keukenmateriaal zoals een vleesplank en vleesmes zorgvuldig af om zo kruisbesmetting
te voorkomen.
Was regelmatig uw handen, vooral na contact met rauw vlees en bij het bereiden van voedsel.
Was uw handen nadat u naar de toilet bent geweest.

NTVG

Orale besmetting door contact met of consumptie van gecontamineerd voedsel komt waarschijnlijk het meest voor, maar besmetting via contact met een patiënt of een drager is ook mogelijk.

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 28 Nov 2017, 19:19

@Henriette,
Het linkje met informatie heb ik al genoemd ;) viewtopic.php?f=30&t=943&start=10#p18309

Waar ik benieuwd naar ben is hoe de Lyme arts Yersinina ziet als een op zichzelf staande besmetting of dat het eventueel gekoppeld wordt aan teken en Borrelia?
Het is en blijft goed opletten bij het voedsel dat wij kopen en eten en dat er hygiënisch mee om wordt gegaan. Ik heb een parasiet besmetting opgelopen door het eten van voorverpakte sla. De behandeling heeft de nodige tijd gekost. Er wordt niet secuur en hygiënisch mee omgegaan bij de verwerking en dergelijke sla uit een zakje moet je alsnog goed afspoelen onder de kraan. Ik koop het overigens niet meer.

Uit dezelfde link bij Oorzaak https://www.mlds.nl/ziekten/yersinia-en ... ectie-met/
Soms vindt infectie plaats door direct contact met ontlasting van een besmet persoon.
En hoeveel mensen wassen hun handen niet na toiletbezoek? Toen ik nog werkte op kantoor heb ik mij daar vaak over verbaasd.
Met veel mensen op dezelfde toilet moeten gaan en best veel mensen wassen niet eens hun handen en je pakt met zijn allen dezelfde deurklinken weer aan.

Jong geleerd is oud gedaan :D Het Nationale Handenwaslied Handen Wassen door Dirk Scheele voor Dettol handzeep https://www.youtube.com/watch?v=4BrzfLfNpx4
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 28 Nov 2017, 21:44

Roxy, ik had niet in de gaten dat jij het linkje ook al had geplaatst.
Ik ben altijd voorzichtig wat betreft deurklinken, kranen (vooral op een toilet) winkelwagentjes en handjes schudden enz.
In het Radboud heerst niet voor niets de trend dat artsen geen handen van patiënten meer schudden.
Wij hebben al genoeg klachten zonder dat je een virus of bacterie van iemand anders overneemt, ben daar zeer huiverig voor.
Maar iemand die wetende is dat hij/zij een besmettelijke ziekte bij zich draagt moet hier rekening mee houden.
Hygiëne in de keuken is ook zeer belangrijk.
Zeker in deze tijd van het jaar is het nog belangrijker om de handen een keer vaker te wassen.

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 28 Nov 2017, 22:36

@Henriëtte,
Je moet uiteraard niet overal angstig van gaan worden. Mensen kunnen zelf veel doen aan hygiëne.
Helaas hebben sommige mensen er niet veel mee en is een toiletvoorziening in het Ziekenhuis of op het station dat keurig netjes is http://servicemanagement.nl/sanifair-op ... -centraal/ en er hard wordt gewerkt door de mensen die schoonmaken om het netjes te maken dat het regelmatig gebeurt dat sommigen van alles naast de prullenbak op de grond gooien. Zou men dat thuis ook doen denk ik dan?

Ik heb inderdaad gelezen dat artsen patiënten geen hand meer kunnen geven in verband met bacterieoverdracht. Daar heeft men wel een punt zeker bij ernstig zieke mensen en mensen met een zwak immuunsysteem.
Zorg.nu
23 december 2016
Patiënt krijgt geen hand meer in Radboudziekenhuis https://zorgnu.avrotros.nl/nieuws/detai ... iekenhuis/

Terug naar “Co-infecties”