Vogelgriep 2017

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan van alles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
Henriëtte

Vogelgriep 2017

Berichtdoor Henriëtte » Vr 08 Dec 2017, 20:34

Vogelgriep 2017

Negentien mensen die bij het doden van de zieke dieren waren betrokken, raakten besmet met het virus. Een dierenarts uit Rosmalen overleed aan de gevolgen van de besmetting.

https://www.nu.nl/dvn/4351721/moet-wete ... -h5n8.html

Henriëtte
Laatst gewijzigd door Henriëtte op Za 09 Dec 2017, 16:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Re: Vogelgriep 2017

Berichtdoor Sproetje » Za 09 Dec 2017, 16:21

Het is echt oppassen wat betreft vooral virussen
Ben blij dat ik niet in zo'n gebied woon.

Vraag me ook nog steeds af waar dat vogelgriep virus zo ineens vandaan kwam.
Of zou het te maken hebben met de enorme hoeveelheden kippen, varkens, en koeien (en eenden) die op het platte land huizen?

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Za 09 Dec 2017, 16:39

Het lijkt wel alsof zo'n virus aan komt waaien, virussen schijnen vooral in koudere lucht beter te gedijen.
Bijvoorbeeld het griepvirus is er ook spontaan.
Ik vraag mij wel af wat er gebeurd als zo'n geïnfecteerde vogel door een teek wordt belaagd.
Zou de teek dan ook drager van dit virus kunnen zijn?

Henriëtte

doto92ok

Berichtdoor doto92ok » Za 06 Jan 2018, 22:36

ik kan iig wel verklaren waar het ´opeens´ wegkomt.
Elke nieuwe uitbraak komt voort uit de vogeltrek, in eerste instantie start een ophokplicht met afscherming contact wilde vogels. De hoeveelheid kippen zogen niet zozeer voor de uitbraak, aangezien ook wilde trekvogels virusdragend zijn, maar door onderling contact (en de extreem strenge regels als je het virus hebt) zijn de gevolgen wel groter.
Tel daarbij op dat er op dit moment een stel ´dierenvrienden´ misstanden die er niet zijn willen aantonen en van bedrijf naar bedrijf trekken, inbreken het filmen en verder trekken zonder ook maar iets aan hygiene te doen, als ze dit dus bij een nog niet ontdekt besmet bedrijf doen wordt het weer een epidimie.

De strenge maatregelen om contact tussen tamme en wilde vogels ten tijde van een uitbraak te voorkomen komt omdat onderzoek heeft uitgewezen dat het virus in sommige trekvogels zit, waardoor ook de tamme vogels bij contact besmet worden.

Hoe het zit met teken-overdraagbaarheid, geen idee ik heb eerlijk gezegd zowel tijdens mijn opleiding als bij de kippen van mijn vader nog nooit gezien dat er een teek opzat.

(ik kom oorspronkelijk uit veehouderij, intensief hoorde daar ook bij. Mijn vader woont op het Friese platteland en heeft sinds zijn pensioen een 20 tal Brahma kippen)

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Zo 07 Jan 2018, 08:10

Als blijkt dat een vogelgriepvirus leidt tot ernstige ziekteverschijnselen bij dieren (hoogpathogene aviaire influenza), wordt overwogen om mensen die nauw contact hebben met besmette dieren virusremmers aan te bieden. Deze medicijnen verkleinen de kans dat mensen vogelgriep krijgen. In Nederland zijn oseltamivir (Tamiflu) en zanamivir (Relenza) beschikbaar.

In sommige gevallen kunnen mensen betrokken bij de verzorging of ruiming van besmette dieren worden gevaccineerd met het griepvaccin dat ook wordt gebruikt om de gewone wintergriep te voorkomen. [u]Het griepvaccin tegen de wintergriep voorkomt alleen dat mensen gelijktijdig een infectie met vogelgriep en een gewone wintergriep doormaken. Indien de beide infecties tegelijkertijd voorkomen bij één persoon, kan een nieuw virustype ontstaan.
Dit is onwenselijk.
Of er wel of geen vaccin wordt ingezet hangt af van de omstandigheden en zal in elke situatie opnieuw worden bepaald. Er bestaat geen specifiek vaccin voor mensen tegen vogelgriep.
Andere consequenties van vogelgriep

Veel griepvirussen, ook de vogelgriep, kunnen zich zodanig ontwikkelen dat zij een grootschalige griepuitbraak onder mensen kunnen veroorzaken. Een grieppandemie is een wereldwijde griepepidemie die ontstaat wanneer een nieuw type van het influenza virus onder mensen gaat circuleren. Dit gebeurt gelukkig zelden. Bij elke vaststelling van aviaire influenza wordt daarom opnieuw gekeken naar de noodzakelijke maatregelen: ruiming van de dieren, vervoersverbod, virusremmers (profylaxe) of vaccinatie van mensen die aan de besmette dieren worden blootgesteld. [/u]

http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... vogelgriep

Henriëtte

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Zo 07 Jan 2018, 18:24

Als wilde vogels het griepvirus overbrengen?
(ik woon in een gebied met veel watervogels die komen overwinteren)
Vroeg me af hoe dat dan voor mensen is die niet tussen de kippen e.d. wonen

Wilde vogels en vogelgriep
2016

https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... richt=2047

De vogelgriep heeft Nederland bereikt. Net als mensen worden wilde vogels soms ziek. Maar hoe gevaarlijk zijn vogelgriepvirussen en hoe zijn ze van invloed op wilde vogels en mensen

Raap geen dode vogels op

Veel soorten vogels kunnen vogelgriep krijgen:

http://www.veearts.nl/dierziekten/vogelgriep/

Vooral kippen, kalkoenen, watervogels, waad-, strand- en loopvogels en spreeuwen kunnen erg ziek worden van aviaire influenza en kunnen er dood aan gaan. Sommige varianten van aviaire influenza zijn ook overdraagbaar op mensen.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Zo 07 Jan 2018, 19:56

Sproetje blijf maar liever uit de buurt van die watervogels maar je kunt niet voorkomen dat b.v. spreeuwen in stadstuinen- en parken neerstrijken.
Mij lijkt dat het daarom niet uitgesloten is dat stadsmensen ook met het virus in aanraking kunnen komen.
De informatie over of de vogelgriep van mens op mens overdraagbaar is vind ik vrij onduidelijk.

http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... vogelgriep
Veel griepvirussen, ook de vogelgriep, kunnen zich zodanig ontwikkelen dat zij een grootschalige griepuitbraak onder mensen kunnen veroorzaken. Een grieppandemie is een wereldwijde griepepidemie die ontstaat wanneer een nieuw type van het influenza virus onder mensen gaat circuleren

Deze info van het RIVM zegt op z'n minst toch wel iets.

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Zo 07 Jan 2018, 20:15

Gezondheidsdienst voor dieren;

https://www.youtube.com/watch?v=qpnbQImHeQ0

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Za 11 Mei 2019, 17:20

Vogelgriep: opening pluimveehouderij Castenray uitgesteld; 11-05-2019

Op een toenemend aantal pluimveebedrijven in België is het niet bestrijdingsplichtige laagpathogene vogelgriep van het type H3N1 vastgesteld. Inmiddels zijn er 33 bedrijven besmet. Omdat het een niet bestrijdingsplichtige vogelgriep betreft, worden er door de Belgische overheid geen maatregelen getroffen. Pluimveehouders nemen dus hun eigen verantwoordelijkheid bij de bestrijding van deze bedrijfsziekte.

https://www.1limburg.nl/vogelgriep-open ... =section-1

Henriëtte

Terug naar “Off-Topic Café”