Coxiella, Q koorts

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Coxiella, Q koorts

Berichtdoor Roxy » Vr 08 Sep 2017, 13:45

Innatoss: Q-koorts houdt de mensen bezig https://www.innatoss.com/nl/q-koorts-ho ... sen-bezig/
Woensdag om 7 uur de deur uit. Niet echt fijn voor een avondmens, maar de kans om bij Omroep Brabant iets te vertellen over ons Q-koorts onderzoek sla ik natuurlijk niet af. Geen file, dus ruim op tijd in Eindhoven. Na even wachten is het zo ver: een live interview. Dat blijft altijd spannend, want je kunt na afloop niet zeggen dat het eigenlijk een beetje anders bedoeld was. Er was gelukkig geen reden voor. Leuke presentatoren en de kans gekregen om te vertellen waar het om gaat. Na afloop bedacht ik wel dat de boodschap dat we voor ons onderzoek mensen nodig hebben die in 2011 gevaccineerd zijn, niet duidelijk genoeg was.

De rest van de dag werd de nodig aandacht aan het interview geschonken. Verschillende media die meer informatie wilden. Op Facebook en Twitter nog een keer laten weten dat we mensen zoeken die in 2011 gevaccineerd zijn. Op sociale media komen de tegenstellingen in onze maatschappij het duidelijkst naar voren. Eerst de groep volgers die het ondernemerschap van Innatoss waardeert en waar we keer op keer zien dat de innovaties van Innatoss herkend en gewaardeerd worden. Dan de groep die begaan is met het lot van Q-koortspatiënten en die ons ondersteunt om het onderzoek verder te trekken.

En dan vanochtend een groep enorme optimisten onder leiding van een bekende politica, die een Q-koorts vaccin niet nodig vinden omdat je “alles voorkomt als je ophoudt met bio-industrie”. Het doet me denken aan de mensen die denken dat je niets aan diagnostiek voor Lyme hoeft te doen, omdat je alle tekenbeten (1,5 miljoen per jaar in Nederland) moet en kunt voorkomen.

Ik heb even moeten nadenken of ik moest lachen of huilen. Eerst hartelijk gelachen om het feit dat Innatoss (een minibedrijf met 12 medewerkers, 2 kantoren en 1 lab) als “farmaceut” bestempeld wordt. Dat was een compliment. Ook hartelijk gelachen om mensen die denken dat je rijk wordt van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van Q-koorts.

Minder hard gelachen om de mensen die serieus denken dat vaccins niet nodig zijn als je de bio-industrie stopt. Q-koorts komt overal voor. In Australië (Q-koortsland nummer 1) is geen sprake van bio-industrie, in het Midden Oosten waar de militairen naar toe gaan waar ons vaccin voor ontwikkeld wordt, is geen sprake van bio-industrie. En geen bio-industrie in Afrika, waar 10% van de kinderen met koorts, Q-koorts blijkt te hebben en in zuidelijke Europese landen waar toeristen ziek worden van loslopende kuddes met besmette dieren. En ook in Nederland komt de Q-koorts bacterie overal in het milieu voor. Sommige patiënten zijn ziek geworden van wilde dieren, dierenartsen worden besmet door het werken met koeien.

En huilen was ook nodig, omdat er zo weinig beseft wordt dat bescherming van mensen tegen deze ziekte nodig is. Juist in Nederland weten we dat mensen 10 jaar na de uitbraak nog steeds niet beter zijn. Dat ongemerkte besmetting tot chronische infectie kan leiden waar je dood aan kunt gaan. Natuurlijk moet je ook andere preventieve maatregelen nemen. Zo is de uitstoot van bacteriën in Nederland gestopt door vaccinatie van geiten. De zorg van de boeren is dat de geiten elk jaar weer ziek van de inenting worden. Hebben die geiten geen recht op een beter vaccin zonder bijwerkingen? En wat is er op tegen om mensen die in hun beroep een groter risico lopen doordat ze direct met dieren in aanraking komen te beschermen tegen deze rotziekte. Iedere werkgever in de zorg is verplicht om medewerkers te vaccineren tegen Hepatitis B. Waarom zou je dat in de agrifood sector niet doen met Q-koorts. Ik heb inmiddels zo veel mensen met Q-koorts ontmoet dat ik 100% zeker weet: dat wens je helemaal niemand toe. Alles wat je kunt doen aan preventie, is nodig. Gelukkig realiseert de Amerikaanse overheid zich dat.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 18 Okt 2017, 19:47

Vrouw.nl
16 oktober 2017
Inge (29) zit door Q-koorts in een scootmobiel https://vrouw.nl/artikel/verhalen-achte ... cootmobiel
Waar het in eerste instantie een onschuldig griepje leek, bleek Inge (29) in 2009 - net als 2353 anderen* - getroffen door Q-koorts. "De eerste keer met mijn scootmobiel naar het schoolplein was heel eng."

"In de zomer van 2009 heerste de Mexicaanse griep en ook ik was een beetje grieperig. Volgens de huisarts een kwestie van goed uitzieken. Toen het wel erg lang duurde en de vermoeidheid en spierpijn bleven, werden er toch bloedtesten afgenomen. Geen reden tot paniek, dacht ik…"

Zwanger
"Op de dag voor kerst kwam het belletje: Ik had Q-koorts. Ik reageerde verbaasd: 'Q wat?'. Er was op dat moment nog weinig over bekend, zowel bij mij als de medici. Op datzelfde moment besefte ik dat ik over tijd was. En ja hoor, ik was ook nog zwanger."

"Vanaf dat moment was ik eigenlijk niet zozeer met mijn gezondheid bezig, als wel met die van mijn ongeboren kind. Ik kreeg speciale antibiotica, maar wist niet wat dit voor effect op de zwangerschap zou hebben. De artsen vertelden dat ik mij moest voorbereiden dat het mis zou gaan."

Gekke bevalling
Gelukkig kwam Levi (inmiddels 7) gezond ter wereld. "Het was een gekke bevalling: iedereen was verpakt in witte pakken en alleen de ogen waren zichtbaar. Alles moest steriel; ze waren bang dat het vruchtwater besmet was en de bacterie zo vrijkwam. Dat was gelukkig niet het geval."

Na de bevalling bleef Inge moe. "Ik wist niet in hoeverre mijn moeheid voortkwam uit het prille moederschap of de ziekte. Maar toen ik na 'die negen maanden ontzwangeren' nog steeds amper de trap op kon, wist ik dat het meer was."

Scootmobiel
Lang zat Inge in de medische molen. Het leek in 2012 door cognitieve gedragstherapie iets beter te gaan. In die periode besloten Inge en haar man te trouwen en voor een tweede kindje te gaan.

Ze kreeg helaas een terugslag in 2014 en na 'veel dingen proberen' werden de benenpijn en vermoeidheid uiteindelijk zo heftig dat ze onlangs een scootmobiel aanschafte.

Vrolijk
Een allesbehalve makkelijke stap. "Ik heb lang geroepen dat ik het écht niet wilde. Ik voelde mij dan wel 70, maar ik ben nog maar 29! Maar het was kiezen: óf ik moest alles door anderen laten doen óf toegeven aan een scootmobiel."

"De eerste keer naar het schoolplein was heel eng. Ik had er echt buikpijn van. Maar het werd steeds makkelijker, want doordat ik minder pijn ervaar, verruimt mijn wereld en dat geeft mij weer zelfvertrouwen. Mijn man zei na die eerste keer dat hij me lange tijd niet zo vrolijk had gezien."

Onzichtbaarheid
Toch blijven er lastige dingen. "Vaak hebben mensen geen idee wat het betekent om chronisch ziek te zijn. Ook mijn directe omgeving niet. Toen ik een scootmobiel kreeg, zeiden mijn vriendinnen zelfs dat ze niet wisten dat het zó erg was."

Die onzichtbaarheid is volgens Inge een van de lastige dingen. Ze krijgt vaak te horen of ze nou nog niet beter is na acht jaar. 'Want jij hebt altijd een glimlach op je gezicht!' "Maar de momenten dat ik alleen op de bank zit en niets kan, zien mensen niet."

Verzuurd
"Mijn lijf is eigenlijk al 8,5 jaar aan het werk. Dat kost veel energie. Mijn spieren zijn continu verzuurd bij geringe of geen inspanning. En het wisselt per dag: de ene keer sta ik hier de vaatwasser uit te ruimen en de volgende keer lukt dat al niet. Soms moet ik zittend douchen en kan ik mijn haar niet eens föhnen."

"Ik ben soms ook niet de moeder die ik graag wil zijn. Die middagen bakt en knutselt. En nu het weer herfst wordt, zou ik het liefst met laarzen aan de bossen in trekken. Dat lukt niet en dat doet soms zeer."

Vooruitzichten
"Levi had laatst met zijn voetbalteam een voetbaltoernooi tegen alle moeders. Toen hij de uitnodiging kreeg, zei hij uit zichzelf al dat ik zeker niet mee kon doen. Maar vervolgde: 'Maar misschien kan het over een paar jaar wel, dan ben jij vast weer beter. Dat raakt me dan zó en ik hoop dat hij gelijk heeft. Uiteindelijk heeft zijn oma meegedaan."

Concrete vooruitzichten heeft ze, net als andere Q-koortspatiënten, niet. "Er is nog steeds weinig over bekend. Bij de een gaat het wél over na een aantal jaar, bij de ander lijkt het blijvend. Dat gebrek aan regie is heel lastig."

Kinderen
Toch is Inge hoopvol. "Ik geloof niet dat het voor altijd is. Misschien is het naïef, maar hoop doet leven. Ik denk weleens: 'Misschien heeft het zo moeten zijn dat ik ook zwanger was'. Want nu móét ik leven, en moet ik er ’s ochtends wel uit. Als ik mijn kinderen niet had, zou ik niet weten hoe mijn leven er nu uit zou zien."
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 12 Nov 2017, 17:27

RTV Bodegraven
12 november 2017
Drie personen besmet met Q-koorts http://www.rtvbodegraven.nl/node/24950
Bodegraven-Reeuwijk - Drie leden van een gezin uit Bodegraven-Reeuwijk zijn besmet met Q-koorts, dat heeft de GGD gemeld bij de gemeente. Q-koorts is een infectieziekte die wordt overgedragen van geiten of schapen op mensen. Het RIVM heeft samen met het gezin geprobeerd om de besmettingshaard te achterhalen maar heeft die niet kunnen vinden.

De besmette gezinsleden worden medisch behandeld. Burgemeester Christiaan van der Kamp is op huisbezoek geweest bij het gezin en wethouder Laura Leijendekkers heeft telefonisch contact opgenomen.

De GGD houdt in de gaten of het aantal besmettingen zich niet uitbreidt. De directeur publieke gezondheid houdt de gemeente op de hoogte van de ontwikkelingen. De gemeente heeft geen formele rol.

Q-koorts is niet overdraagbaar van mens op mens, alleen van dier op mens.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 24 Nov 2017, 16:07

Boerderij http://www.boerderij.nl/
21 november 2017
Schapen preventief gevaccineerd na 3 humane infecties Q-koorts http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/201 ... s-214893E/
Schapen in de omgeving van 3 mensen met Q-koorts in Nieuwerbrug (Zuid-Holland) zijn preventief gevaccineerd tegen Q-koorts. Dat bevestigt het RIVM.

Recent werd duidelijk dat drie mensen uit één gezin besmet zijn geraakt met Q-koorts. “De bron van deze besmetting wordt onderzocht”, aldus een woordvoerder van het RIVM. De mensen hebben geen directe link met schapen en geiten.

Geen verschijnselen bij de schapen
De uitslagen van verplichte tankmelkonderzoek voor melkgeiten- en melkschapenbedrijven in de omgeving van de humane besmettingen vertonen geen verdenking van Q-koorts. Ook zijn er geen klinische verschijnselen van Q-koorts.

SP-Kamerlid Frank Futselaar wil duidelijkheid over de drie besmettingen. Het AD meldde dit, na een melding van de GGD. Futselaar vraagt de ministers van Landbouw en Volksgezondheid de bevindingen van het RIVM, de GGD en de NVWA over dit geval met de Kamer te delen.

Q-koorts is een infectieziekte die kan overgaan van dieren op mensen. Sinds een grote uitbraak in Noord-Brabant in 2009 zijn alle melkgeiten- en melkschapenbedrijven verplicht te vaccineren tegen Q-koorts.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 19 Dec 2017, 20:34

ED
19 december 2017
Ruim 15 miljoen euro voor Q-koortsslachtoffers; Q-support blijft bestaan
DEN HAAG - Het nieuwe kabinet stelt 15,5 miljoen euro beschikbaar voor de tegemoetkoming van Q-koortspatiënten en nabestaanden. Het geld is bedoeld als erkenning voor de 'enorme impact' die de Q-koorts op leven van slachtoffers heeft gehad, schrijft minister Bruno Bruins van Medische Zorg en Sport in een brief aan de Tweede Kamer.
Lees meer gehele artikel; Bron https://www.ed.nl/eindhoven/ruim-15-mil ... ~ab843cf4/

Q-support
19 december 2017
Q-support enthousiast over Q-koorts maatregelen minister Bruins
“De erkenning dat een deel van de patiënten nog steeds extra aandacht nodig heeft vanwege de problemen die zij ondervinden van Q-koorts, is heel belangrijk”, zegt Annemieke de Groot, directeur van Q-support. “Ook de extra screening van risicogroepen op chronische Q-koorts is goed nieuws. Deze maatregelen passen helemaal bij de visie die Q-support begin dit jaar bij het ministerie heeft neergelegd in het Q-koorts Kompas. “

Risicogroep opsporen
Veel aandacht heeft Q-support de afgelopen jaren gevraagd voor de groep verborgen chronische Q-koortspatiënten. “Onbehandeld is het risico hier aan te overlijden groot”, zegt Annemieke de Groot. “Het is dus belangrijk deze mensen op te sporen die niet weten dat zij aan deze ziekte lijden. De minister vraagt nu het RIVM met een plan te komen om mensen met een verhoogd risico, zoals mensen met vaatproblemen of verminderde weerstand, te gaan screenen in gebieden waar veel Q-koortspatiënten zijn. Ook daar ben ik heel blij mee.”
Lees meer gehele artikel; Bron http://q-support.nu/news/259/150/Q-supp ... ter-Bruins

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 15 Jan 2018, 12:47

Omroep Brabant
13 januari 2018
"Ik hoop op genezing" Peter van Sambeek spuit zijn eigen bloed in om te genezen van Q-koorts
HERPEN - “Als ik nou eens twee dagen pijnvrij zou zijn Dat zou al een hele opluchting zijn. Dat is mijn hoop.” Q-koortspatiënt Peter van Sambeek uit Herpen krijgt de omstreden autovaccinatiebehandeling van dokter Leendert Kunst. Het Q-koorts Expertisecentrum van het Raboudumc in Nijmegen waarschuwt voor deze behandeling.

Peter van Sambeek kreeg tien jaar geleden Q-koorts. Die ziekte heeft een enorme impact. “Je kan het beste omschrijven als iemand die net is gefinisht bij de vierdaagse. Ik heb altijd pijn in armen, benen en voeten. Als ik teveel heb gelopen dan voelt het als glas dat in me steekt. Dat kan dan drie tot vier dagen duren.”
Lees meer gehele artikel; Bron http://www.omroepbrabant.nl/?news/27362 ... oorts.aspx

Omroep Gelderland
13 januari 2018
Waarschuwing voor 'levensgevaarlijke' behandeling Q-koorts
Al 10 jaar zonder problemen
Leendert Kunst, de alternatieve arts uit Lochem, zegt zaterdagavond in een reactie de therapie al 10 jaar zonder problemen toe te passen. 'Bij circa 1.500 injecties is nooit enige, ongewenst reactie opgetreden. Het preparaat wordt bovendien vooraf op steriliteit in een bacteriologisch laboratorium getest.' Kunst benadrukt in een reactie dat hij in het BIG-register geregistreerd staat als arts.
Lees meer gehele artikel; Bron https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... g-Q-koorts

NOS Nieuwsuur
14 januari 2018
Patiënten Q-koorts grijpen naar onbewezen behandeling
Interesse in de ziekte
Hoewel er kritiek is op de behandelmethode van dokter Kunst, zijn patiënten als Van Sambeek blij dat er iemand is die zich zoveel met de ziekte bezighoudt. Hij pleit ervoor de methode van Kunst in ieder geval verder te onderzoeken.

Internist Bleeker: "Ik zou zelf eerst meer argumenten willen verzamelen om zijn theorie te bewijzen, voordat ik zou overgaan op een behandeling die ik op patiënten zou toepassen. Wat Kunst nu doet, is niet de normale wetenschappelijke gang van zaken. Maar ik sta ervoor open om naar de gegevens van de testen op Q-koortsbacteriën bij patiënten te bekijken, en daar eventueel mee verder te gaan."
Reactie Leendert Kunst:
"Ik wil niet reageren op de kritiek van dokter Bleeker. Ik zie het als haar mening. Mijn behandeling kan een vooruitgang zijn voor het onderzoek naar Q-koorts, de ziekte van Lyme en veel andere chronische ontstekingsziekten. Nederlandse universiteiten, waaronder het Radboud UMC, wilden niet meewerken aan mijn onderzoek, daarom werk ik nu samen met de Bulgaarse hoogleraar Markova. In de uitslagen zie ik dat we verder komen, maar we wachten met publicatie totdat het onderzoek afgerond is.

Veel medische behandelingen hebben bijwerkingen. Deze niet. Daarom is het zo vreemd dat je beschuldigd wordt van levensgevaarlijke praktijken. Ik heb mijn dochter drie maal zo'n injectie gegeven, voor ontstekings- en vermoeidheids-klachten. Dat zou ik toch niet doen als het levensgevaarlijk zou zijn."
Lees meer gehele artikel; Bron https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/221195 ... eling.html

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 09 Mar 2018, 12:47

Innatoss
6 maart 2018
Chronische Q-koorts van een zee- of sledehond, je zal het maar hebben; Bron https://www.innatoss.com/nl/chronische- ... ar-hebben/
Q-koorts door een zeehond?! In Nederland kennen we Q-koorts vooral van de geiten. De epidemie tussen 2007 en 2011 had grote gevolgen voor veel mensen die besmet werden. Er zijn zelfs minimaal 74 doden door gevallen. Maar dat er meer dieren zijn die de ziekte kunnen overdragen, is redelijk onbekend. Zo leven er in het oosten van Groenland geen geiten. Ook geen schapen of koeien. Zelfs rauwe melk, waardoor Q-koorts ook veroorzaakt kan worden, is in dit gedeelte van Groenland niet te vinden. Toch werd daar een patiënt met Q-koorts ontdekt.

Q-koorts in een uithoek
In 2008 werd er bij de patiënt, een 40-jarige man uit Isortoq in het oosten van Groenland, endocarditis (een ontsteking van de binnenbekleding van het hart en de hartkleppen) vastgesteld, waardoor zijn hartkleppen vervangen moesten worden. Onderdeel van de standaardprocedure is dat een monster van de hartkleppen wordt opgestuurd voor onderzoek. Hieruit bleek dat Q-koorts de endocarditis veroorzaakt had.

Q-koorts door zee- of sledehonden
De patiënt heeft waarschijnlijk Q-koorts opgelopen in het Ammassalik gebied, waar Isortoq onderdeel van is. Dit gedeelte van Groenland is tijdens de zomer alleen te bereiken via een helikopter of boot en tijdens de winter alleen per hondenslee of sneeuwscooter. Hoe kan iemand in zo’n afgelegen gebied Q-koorts oplopen?

Aangezien er geen rauwe melk verkrijgbaar is, moet de patiënt Q-koorts opgelopen hebben door contact met besmette dieren. Alleen zijn de dichtstbijzijnde schapen, paarden en muskusossen meer dan 1.000 kilometer verderop te vinden.

Om een infectieziekte in stand te houden, is een groep dieren van een bepaalde omvang nodig. De enige dieren in dit gedeelte van Groenland die aan deze eis voldoen, zijn slede- en zeehonden. Hoogstwaarschijnlijk heeft één van deze twee diersoorten de patiënt besmet met Q-koorts. Chronische Q-koorts van een zee- of sledehond, je zal het maar hebben.

Geiten, koeien, kamelen; welke dieren kunnen eigenlijk Q-koorts bij zich dragen?
Vaak wordt er gedacht dat Q-koorts overgedragen wordt door besmette schapen en geiten, maar, zoals dit onderzoek laat zien, komt dit ook in andere diersoorten voor. Zo is de Coxiella bacterie, die Q-koorts veroorzaakt, ook gevonden in rendieren, kangoeroes en kamelen.
In Nederland zijn reeën en melkkoeien een bekend voorbeeld van diersoorten die de Coxiella bacterie bij zich kunnen dragen. Gelukkig pasteuriseren we de melk. Voor bepaalde beroepen en hobby’s zoals jagen is Q-koorts dus nog steeds een reëel risico, ook al is de epidemie voorbij.

Bron: Koch, A., Svendsen, C. B., Christensen, J. J., Bundgaard, H., Vindfeld, L., Christiansen, C. B., … Villumsen, S. (2010). Q Fever in Greenland. Emerging Infectious Diseases, 16(3), 511–513 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3322027/

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 11 Mar 2018, 13:37

Innatoss
11 maart 2018
Ga jij naar één van de lammetjesdagen?; Bron https://www.facebook.com/Innatosslaboratories/
Ga jij naar één van de lammetjesdagen? Wees je dan bewust van het volgende:

Alle geiten- of schapenhouders die hun bedrijf openstellen voor bezoekers, zoals zorg- en kinderboerderijen, zijn verplicht om jaarlijks hun schapen en geiten voor 1 augustus te vaccineren.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft in 2017 bij 112 bedrijven inspecties uitgevoerd om te controleren of deze bedrijven de dieren op tijd hadden gevaccineerd. De resultaten laten zien dat nog steeds niet iedereen zich aan de wetgeving houdt.
NVWA wijst publieksbedrijven op belang Q-koortsvaccinatie; Bron https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nie ... vaccinatie

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 15 Mar 2018, 11:32

AD
15 maart 2018
Q-koorts: klachten worden alleen maar erger
Q-koortspatiënten houden ondanks intensieve behandeling en begeleiding jaren na de besmetting klachten die bovendien zelfs kunnen verergeren. Een analyse van de gegevens van in totaal 2.600 Q-koortspatiënten door het Radboudumc heeft dat uitgewezen. Het is voor het eerst dat de langetermijneffecten van de epidemie zijn onderzocht.
Vooral patiënten met chronische Q-koorts ervaren met de jaren een toename in klachten, aldus epidemioloog Ellen van Jaarsveld. ,,Hun vermoeidheid neemt toe en hun levenskwaliteit verslechtert'', zegt de onderzoekster die concludeert dat chronische Q-koorts een progressieve ziekte is.

Patiënten met het Q-koortsvermoeidheidssyndroom (QVS) hoeven evenmin te hopen op een afname van de klachten. ,,Ze verslechteren niet maar verbeteren ook niet", aldus Van Jaarsveld.
Lees meer gehele artikel; Bron https://www.ad.nl/binnenland/q-koorts-k ... ~a833e156/

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 15 Mar 2018, 11:46

Omroep Brabant
15 maart 2018
Q-support stopt, maar het werk is nog lang niet klaar
DEN BOSCH - De tijd is op voor Q-support. De belangenvereniging voor Q-koortspatiënten kreeg vijf jaar subsidie van de overheid. Q-support heeft in die tijd veel onderzoek gedaan naar de ziekte en manieren gevonden om Q-koortspatiënten te helpen. De vereniging begeleidt ruim duizend Q-koortspatiënten.

Annemiek de Groot, directeur van Q-support: "Het was een onbekende ziekte met onbekende gevolgen. Ik begrijp gemeenten die geen onderscheid kunnen maken tussen diabetes en Q-koorts. Ondanks al het onderzoek is er nog veel onbekend. Mensen krijgen bij de huisarts te horen dat het tussen hun oren zit. De epidemie is dan voorbij, maar de patiënten zijn nog niet beter.
"Q-support krijgt nog drie jaar de tijd om alle patiënten over te dragen aan de reguliere hulpverlening. De Groot: "Maar er is nog zoveel werk te doen. We zijn daarom blij dat zorgverzekeraar CZ zijn schouders wil zetten onder een behandelcentrum en netwerk voor Q-koortspatiënten." Een medicijn tegen Q-koorts is nog niet gevonden.
Lees meer; Bron http://www.omroepbrabant.nl/?news/27589 ... klaar.aspx

Terug naar “Gezondheid Algemeen”