Streptokokken en Stafylokokken infecties

Voor alle onderwerpen die gaan over andere door teken overdraagbare infecties. Over symptomen, diagnose, tests en behandeling hiervan. Onderwerpen over andere infecties die naast de Lyme-Borreliose kunnen optreden, zijn hier ook welkom.
VerlorengezondheidM

Streptokokken en Stafylokokken infecties

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Wo 09 Mei 2018, 08:21

Streptokok. en Stafylokokken als secundaire infectie na beet.

Bron: Lymenet, lees meer
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Henriëtte

Re: Streptokokken en Stafylokokken infecties

Berichtdoor Henriëtte » Zo 13 Mei 2018, 07:56

Staphylococcus Aureus;

Infectie in de wervelkolom

Heeft u pijn in uw rug gekregen na of tijdens een ziekteperiode? Had of heeft u hierbij koorts? Bent u recent ziek geweest door een infectie?

De diagnose spondylodiscitis wordt vaak pas laat gesteld. Dit komt doordat veel mensen eerst een onschuldige periode van rugpijn doormaken zonder veel ziekteverschijnselen. De aandoening komt vaker voor bij mensen met een verminderd afweersysteem. Daarnaast kan een spondylodiscitis ontstaan na een eerdere infectie ergens anders in het lichaam. Hierbij zijn dan bacteriën in de bloedbaan terecht gekomen en vervolgens in de tussenwervelschijf.
Een van de meest voorkomende verwekkers van een spondylodiscitis is de bacterie Staphylococcus aureus. Dit is een agressieve bacterie die meestal voor veel pijn zorgt en dikwijls voor koorts. Daarom wordt hij relatief gemakkelijk herkend.

https://www.orthopedie-grooteindhoven.n ... lodiscitis

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Zo 13 Mei 2018, 08:08

Verwoestende bacteriëmie met Staphylococcus Aureus van buiten het ziekenhuis;

Deze infectie begint doorgaans met griepachtige, aspecifieke symptomen, waardoor vertraging in de diagnostiek en de behandeling meestal onvermijdelijk is. De gevolgen van langdurige bacteriëmie met dit micro-organisme zijn desastreus en noodzaken tot een agressieve en multidisciplinaire benadering

bij een patiënt met een buiten het ziekenhuis verkregen infectie is een alarmsignaal en vrijwel nooit een aanduiding van contaminatie. Het onderscheid tussen een buiten het ziekenhuis verkregen en een nosocomiale bacteriëmie is in dit geval zeer essentieel. Bij een niet-nosocomiale bacteriëmie moeten de gedachten het eerst uitgaan naar een langer bestaande bacteriëmie met een groot risico op endocarditis en metastatische haarden. De prognose van de betreffende patiënten is slecht. Hooggedoseerde antibiotica en een agressieve multidisciplinaire benadering met opsporing en behandeling van metastatische haarden zijn in dat geval noodzakelijk.

https://www.ntvg.nl/artikelen/verwoeste ... s/volledig

Henriëtte

Moon

Berichtdoor Moon » Di 15 Mei 2018, 15:57

Hoihoi, hier een drager van de staf. bacterie, hoewel geen mrsa.
Eerste infectie aan beide handen, vervolgens exceem ( zit niet in de famillie); daarna een geinfecteerde micky (zo noemde ik hem) button.
Ik zat dus aan de voedingspomp lange tijd,ding bleef geinfecteerd, en met een swab op kweek dus wederom staffylococcus.
Volgens lab geen mrsa.
Kuur na kuur, maar de infectie bleef gewoon, waarna ik na een jaar zelf s’nachts het zo spuugzat was (pus liep 24/7 uit mijn wond) , dat ik de buttun met sonde zelf verwijderd heb.

Hoe dan ook, geen mrsa, wel aangetoonde staff, en geen kuur die hielp.

Momenteel houd ie zich rustig, al klop ik het af.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 15 Mei 2018, 16:15

Grote stap in ontwikkelen behandeling bacteriële infecties;

Triclosan

In het onderzoek is aangetoond dat micellen met de antimicrobiële stof triclosan kunnen penetreren in biofilms bestaande uit stafylokokken, die vervolgens gedood worden door triclosan. Stafylokokken veroorzaken veel infecties. De onderzoekers denken hiermee een grote stap te hebben gezet in de behandeling van bacteriële infecties. Dit juist op een moment dat de werkzaamheid van veel bestaande methoden en antibiotica aan het afnemen is.

https://www.rug.nl/news/2016/05/grote-s ... -infecties

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Wo 30 Mei 2018, 14:26

Aantal besmettingen meningokok fors gestegen;

Nederland stevent dit jaar af op een recordaantal besmettingen. Nu al evenaart het aantal doden het totaal van 2017. In de jaren voor 2015 ging het om zo'n vier besmettingen per jaar en overleed niemand.

https://www.nu.nl/gezondheid/5289659/aa ... tegen.html

Meningokokken/meningits;

https://www.radboudumc.nl/afdelingen/in ... meningitis

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 28 Aug 2018, 11:17

Meningokokken vastgesteld bij Tilburgse student;

Patiënten met meningokokken kunnen een bloedvergiftiging of een hersenvliesontsteking krijgen. De bacterie verspreidt zich via de lucht. De meeste mensen die met de bacterie in aanraking komen worden niet ziek. In sommige gevallen kan de ziekte zich echter snel verspreiden.
Stijging doden door meningokokken
Dit jaar overleden er vijftien mensen als gevolg van meningokokken type W. Dat is een flinke stijging ten opzichte van afgelopen jaren. Er zijn verschillende soorten meningokokken, in Nederland worden mensen vooral ziek van type B, C, W en Y.

https://zorgnu.avrotros.nl/nieuws/detai ... ieuwsbrief

Henriëtte

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Zo 23 Sep 2018, 00:54

@Moon, @Henriëtte en anderen,

Precies een dag na Lopen voor Lyme waarbij ik toevallig aanwezig was, blijk ik opeens een pijnlijke, meerkoppige (trosje) puist wond tussen mijn lip en neus te hebben, niet wetende wat het precies was en waardoor dat kwam. :oops:

Toen ik ongeveer twee weken later bij mijn Lyme arts op consult binnen kwam lopen en deze de puist wond zag wilde de Lyme arts mij onmiddellijk doorsturen naar de EHBO post van een ziekenhuis :shock:

Volgens de Lyme arts was dat waarschijnlijk een Stafylokokken of Streptokokken infectie die dat veroorzaakt had bij mij.

Wist ik veel dat dat eventueel (ook nog) bij chronische Lyme zou kunnen horen. :ugeek:

Volgens mij ben je met chronische Lyme en co-infecties sowieso vatbaarder voor allerlei neveninfecties.

Oorzaken van stafylokokkeninfectie

Een op de drie mensen draagt onschuldige stafylokokkenbacteriën op de huid die mogelijk leiden tot infecties. Dit type bacteriën bevindt zich vooral onder de neus of onder het oppervlak van de oksels en billen. De bacteriën veroorzaken echter problemen wanneer ze het lichaam binnendringen, bijvoorbeeld door een wonde, door een insectenbeet of door medische apparatuur. Stafylokokkeninfecties zijn ook over te dragen van persoon tot persoon door nauw contact of door het delen van besmette voorwerpen zoals handdoeken of tandenborstels. De verspreiding van de bacteriën gebeurt eveneens via voedsel, niezen en hoestdruppeltjes.

Bron: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... erien.html
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 28 Jan 2019, 16:22

Red ticks show symptoms more specific to meningitis and septicaemia and less common in milder illnesses.

Meningitis and septicaemia can kill in hours - know the symptoms.

The first symptoms are usually fever, vomiting, headache and feeling unwell. Limb pain, pale skin, and cold hands and feet often appear earlier than the rash, neck stiffness, dislike of bright lights and confusion.

Septicaemia can occur with or without meningitis. Not everyone gets all the symptoms and they can appear in any order.

https://www.meningitis.org/meningitis/check-symptoms

Henriëtte
Laatst gewijzigd door Henriëtte op Ma 28 Jan 2019, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 28 Jan 2019, 16:37

Meningitis cases from tick bites on the rise in Switzerland
This content was published on October 8, 2017 5:15 PM Oct 8, 2017

https://www.swissinfo.ch/eng/society/-u ... d/43580466

Henriëtte

Terug naar “Co-infecties”