Ja, grappig hè, dat topic cabaret.
Voor filosofie vind ik René descartes wel leuk
Bv: ik twijfel, dus ik besta
Filosofie
Re: Filosofie
Hoi Allemaal,
Twijfel is gezond.
Ik twijfel ook nog hoor, dit is ook de reden dat ik geen stem heb uitgebracht...
Wat men ook mag denken van mijn bijdragen en wat voor aannames men ook mag maken... Maar geloof nog steeds in verbinden!!!
Ongeacht wat een ander zegt en denkt...
Twijfel is gezond https://www.filosofie.nl/nl/artikel/268 ... ijfel.html
Dus ik hoop de het toekomstig bestuur van de lymevereniging hier iets mee doet als we het hebben over verbinden...
Cesar
Twijfel is gezond.
Ik twijfel ook nog hoor, dit is ook de reden dat ik geen stem heb uitgebracht...

Wat men ook mag denken van mijn bijdragen en wat voor aannames men ook mag maken... Maar geloof nog steeds in verbinden!!!
Ongeacht wat een ander zegt en denkt...
Twijfel is gezond https://www.filosofie.nl/nl/artikel/268 ... ijfel.html
Dus ik hoop de het toekomstig bestuur van de lymevereniging hier iets mee doet als we het hebben over verbinden...
Cesar
shakespeare
To be or not to be, that's the question.
Fred Flinstone:
Jabbadabbadoo
To be or not to be, that's the question.
Fred Flinstone:
Jabbadabbadoo
Ha, ha er gaat duidelijk iets mis ergens in de communicatie hierboven
Nog een leuk spreekwoordje:
Iemand het voordeel van de twijfel geven
Succes!

Nog een leuk spreekwoordje:
Succes!
Cesar schrijft;
Is het verstandig om tegelijkertijd sceptisch te blijven?
Henriëtte
Is het verstandig om tegelijkertijd sceptisch te blijven?
Een sceptisch persoon is in de moderne taal iemand die kritisch is naar alles wat voor waar aangenomen wordt.
Volgens de Sceptici is er geen enkele methode om erachter te komen of een mening juist is of niet. De ware wijsheid ligt volgens de Sceptici in het besef dat er geen enkele zekerheid is. Zij hielden zich dan ook bezig met het omverwerpen van de zekerheden die andere filosofen meenden te hebben gevonden. En dit namen de sceptici uiterst serieus. Ze stelden een lijst argumentaties op om aan te tonen dat het denken, het gevoel en het verstand feilbaar zijn en dat echte kennis daarom fundamenteel onmogelijk is – de zogenaamde sceptische ‘tropen’. Dit waren kort samengevat argumentaties als:
Het is het niet gezegd dat dezelfde verschijnselen bij iedereen ook dezelfde voorstellingen oproepen. Wat ik ervaar als blauw, kan door een ander zo ervaren worden dat ik het groen zou noemen. Dat wij beide hebben afgesproken om blauw ‘blauw’ te noemen, zegt niets over de aard van dat blauw.
En daarbij ervaren wij ook zelf op verschillende momenten hetzelfde op een andere manier: blauw in het donker ziet er anders uit dan blauw in het licht. Wij hebben ook niet dezelfde behoeften: wat voor de een goed is, is voor de ander slecht.
En daarbij hebben wij zelf ook veranderende behoeften: onze stemming en lichamelijke gesteldheid hebben een enorme invloed op hoe wij dingen ervaren. Wat goed of slecht is, is daarom absoluut niet te zeggen. Onze waarneming wordt bovendien ook diep beïnvloed door de culturele maatstaven waarmee wij opgroeien en dat terwijl tussen culturen die maatstaven nogal kunnen verschillen. Die maatstaven zeggen dus niets en dus is ook onze waarneming onbetrouwbaar.
Ook kwantiteit is vaak nietszeggend. Na één glas wijn worden we vrolijk en voelen we ons krachtig, na twintig glazen zijn we emotioneel en kunnen we niet meer lopen. Dat zijn twee totaal tegengestelde effecten. Als er veel is van iets met een bepaalde eigenschap, betekent dat dus absoluut niet dat er meer van die eigenschap aanwezig is. Ook worden onze ervaringen beïnvloed door wat we normaal en abnormaal vinden. Iets onverwachts maakt een veel grotere indruk dan iets dat dagelijks plaatsvindt. Wat ons opvalt heeft dus meer met onze instelling te maken dan met de waarheid.
En zo weten we eigenlijk ook nooit zeker of we zelf wel goed bij verstand zijn. Een gek weet meestal van zichzelf niet dat hij gek is en dat is juist wat hem tot een gek maakt. Een gek neemt zijn eigen waanbeelden voor waar aan. Wie zegt ons dat we zelf geen gekken zijn? Wie bepaalt dat trouwens, wat gek is?
Henriëtte
Het lijkt een beetje op de tegenstellingen: Plato versus Aristoteles
Dat lijkt echt iets anders, Afrikaanse filosofie
Meer iets van: ik ben er omdat de ander er ook is = denk ik-
Aziatische filosoof Confucius
https://citaten.net/zoeken/citaten_van-confucius.html
Meer iets van: ik ben er omdat de ander er ook is = denk ik-
Aziatische filosoof Confucius
https://citaten.net/zoeken/citaten_van-confucius.html
Hoi Sproetje,
Ik vind de volgende regel uit dan tekst van Confucius dan ook wel leuk.
De hele kunst van het spreken is: begrepen te worden.
Groet, Cesar
Ik vind de volgende regel uit dan tekst van Confucius dan ook wel leuk.
De hele kunst van het spreken is: begrepen te worden.
Groet, Cesar