Informatie over vitamine B12 en B12 tekort/Ziekte van Addison-Biermer

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Sproetje

Re: Informatie over vitamine B12 en B12 tekort

Berichtdoor Sproetje » Di 20 Jan 2015, 16:51

B12 gebrek kan vele oorzaken hebben.
Staat los van lyme
bv:

https://www.dietcetera.nl/medicijnen/antibiotica

Nitrofurantoïne en fosfomycine: Mensen met een verminderde nier-werking kunnen dit middel niet gebruiken, omdat de actieve stof in nitrofurantoïne kan niet worden afgebroken. Hierdoor blijft de actieve stof in de nieren en kan het schadelijk zijn. Ook mensen met een bloedarmoede kunnen nitrofurantoïne niet gebruiken, omdat er een tekort aan vitamine B12 ontstaat.

Tetracyclines: Bij langdurig gebruik kan er een tekort aan vitamine B en complicaties aan de lever ontstaan

Tetracycline zorgt ervoor dat de bacterie niet vermeerderd.

Tevens kan er een tekort aan vitamine K en mineralen als natrium en kalium ontstaan. Vitamines en mineralen zijn stoffen die door de inname van voedsel binnen gekregen worden. Vitamines en mineralen zijn nodig voor de groei en ontwikkeling. Als er niet voldoende voedsel ingenomen wordt, kan er van vitaminesupplementen gebruikt worden gemaakt. Bovendien heeft antibiotica een negatieve invloed op de botopbouw en op het bloed. Ook hiervoor kan er een calcium en vitamine D gebruikt worden om de negatieve invloed van antibiotica te voorkomen.

Er zijn nog meer medicijnen of ander soorten van oorzaken mogelijk.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 20 Jan 2015, 16:53

@Sproetje,
Sproetje schreef:Sommige ab's geven ook een b12 gebrek, dat heeft dan weer niets met lyme te maken.
Klopt en ook andere medicijnen of andere oorzaken geven een vitamine B12 tekort http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... /oorzaken/

* Langdurig gebruik van maagzuurremmers (omeprazol, pantazol, nexium)
* Medicijngebruik: para-aminosalicylzuur (bij tuberculose), neomycine (antibiotica ), colchicine (bij jicht), metformine (bij diabetes), Questran (cholesterolverlager), kaliumtabletten (zie ook hier)
* Lachgas
*Alcoholisme
Laatst gewijzigd door Roxy op Di 20 Jan 2015, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 20 Jan 2015, 16:54

Vandaar dat ik het meer eens kan zijn met wat Jay zegt.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 20 Jan 2015, 17:20

Het is goed om de vitamine B12 status regelmatig te laten onderzoeken ongeacht welke ziekte er in het spel is.

In mijn geval is gebleken dat Lyme en intoxicaties -vergiftigingen- de oorzaak zijn geweest van het ontstaan een tekort aan vitamine B12. En een verstoring heeft veroorzaakt. De opname- en de omzetting van de vitamine B12 werkten niet goed.
Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel.
Een tekort aan vitamine B12 kan te maken met de opgeslagen gifstoffen in het lichaam. Vaak is er sprake van een gestoord verloop van de energiecyclus en in het bijzonder de citroenzuurcyclus.

Citroenzuurcyclus en over vitamine B12 http://www.biologischmedischcentrumbmc. ... nergie.htm
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 20 Jan 2015, 18:14

Roxy schreef:omzetting van de vitamine B12 werkten niet goed.

Kan ook te maken hebben met het maagvlies, dus ook door bv maagproblemen.
Het is té complex om het zo te zeggen.

Het kan aan van alles liggen.

B12 tekort werd veelal ook vaak van gezegd dat het nogal regelmatig voorkwam bij vegetariers.
Ook dat is een groot misverstand.

Roxy schreef:Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen

Daar is nog veel meer voor nodig dan alleen die vitaminde B12

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 20 Jan 2015, 18:26

Roxy schreef:Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen

Maar wanneer je bv te weinig rode bloedcellen hebt, dan is B12 niet het enige wat je erbij moet nemen (wanneer een tekort aan b12 aanwezig is)
dan komt eerst de ijzer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_bloedcel

Ernstiger van aard bv is de pernicieuze anaemie, die zich kenmerkt door een minderwaardige kwaliteit van rode bloedcellen.
Dat kan dan weer te maken hebben met dat er te weinig Castle's ferment wordt aangemaakt., die heeft tot taak samen met vitamine B
uit het voedsel een stof te maken die in de lever bewaart wordt voor bloedvorming.
Bij gebrek aan die stof ontstaan rode bloedcellen die maar 3 dagen in leven blijven ipv 100 dagen.

Je zou dan juist veel koper en ijzerhoudend voedsel moeten nemen en eventueel een homeopathische verdunning van Ferrum en Cuprum.

Maar wat vooral ook niet vergeten mag worden dat ook in het beenmerg zowel rode als witte worden aangemaakt.
Dus als er iets mis is met het beenmerg is er ook een probleem.

Ook vraag ik me af in hoeverre het b12 gebrek goed gemeten kan worden.

Ik weet niet of het meteen te maken heeft met gifstoffen.
Ben toevallig net met het onderwerp endotoxines bezig omdat ik daar graag meer over wil weten.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 20 Jan 2015, 18:55

@Sproetje,
Sproetje schreef:
Roxy schreef:omzetting van de vitamine B12 werkten niet goed.

Kan ook te maken hebben met het maagvlies, dus ook door bv maagproblemen.
Het is té complex om het zo te zeggen.

Het kan aan van alles liggen.
Klopt ;) ! En daarvoor is een goede reguliere internist of een goede natuurarts nodig om het een en ander goed uit te zoeken en te onderzoeken http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... -diagnose/

Ik heb geen maagproblemen. Geen antistoffen tegen de intrinsieke factor en tegen pariëtale cellen. Geen Helicobacter pylori.
Ik had wel verschillende voedsel intoleranties met als acute reactie dat hetgeen je net had gegeten meteen in het toilet belandde met alle gevolgen voor het lichaam.
Op die manier krijgt het lichaam te weinig binnen en krijgen de darmen geen gelegenheid om vitamine B12 uit het voedsel te kunnen halen en op te kunnen nemen. Dan is er sprake van een opname stoornis.
Ook een gluten- en een tarwe intolerantie waar een speciaal dieet voor nodig was. En er is Leaky Gut (lekkende darmen) gesteld.

Sproetje schreef:B12 tekort werd veelal ook vaak van gezegd dat het nogal regelmatig voorkwam bij vegetariers.
Ook dat is een groot misverstand.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Als vegetariërs goed en gevarieerd eten hoeft er net als bij andere mensen geen vitamine B12 tekort te ontstaan.
Bij veganisten komt een vitamine B12 tekort vaak voor http://home.kpn.nl/hindrikdejong/vegan.htm
Laatst gewijzigd door Roxy op Di 20 Jan 2015, 19:28, 3 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 20 Jan 2015, 19:23

Roxy schreef:Ik heb geen maagproblemen. Geen antistoffen tegen de intrinsieke factor en tegen pariëtale cellen.
Ik had wel verschillende voedsel intoleranties met als acute reactie dat hetgeen je net had gegeten meteen in het toilet belandde met alle gevolgen voor het lichaam.
Ook een gluten- en een tarwe intolerantie waar een speciaal dieet voor nodig was. En er is Leaky Gut (lekkende darmen) gesteld.
Op deze manier krijgt het lichaam -de darmen- geen gelegenheid om vitamine B12 uit het voedsel te halen en op te kunnen nemen.
Dan is er sprake van een opname stoornis.

Okee, ik zal proberen te antwoorden.

Als je geen maagproblemen hebt, en je maag is goed gezond, dan maakt je lichaam zelf B12 aan.
De B12 wordt niet uit het voedsel gehaald, dat is een misverstand.
Het wordt dus aangemaakt in de maag.

Het casle's ferment maakt dus samen met de B vitamines in de maag al een stof die in de lever bewaard wordt voor de bloedvorming.

Maar als je al bij de dunne darm problemen hebt dan wordt het wel moeilijk denk ik.
Wel goed dat je een dieet bent gaan volgen.

Heb je nog baat bij je dieet?
Ik kan zelf ook niet tegen o.a. gluten, soja enz enz

Alantwortel en cichorei nemen, dat bevorderd de aanmaak van goede bacterien in de darm.

Hier nog een site die uitlegt over "lekkende darm" :
http://www.praktijkvanas.nl/artikel/LekkendeDarm.htm

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 20 Jan 2015, 19:56

@Sproetje,
Ik begrijp jouw informatie ten aanzien van de maag zeker goed ;)!
Maar als hetgeen je eet niet in het lichaam kan blijven en niet door de darmen wordt verwerkt, is dat niet goed, toch?
De reguliere internist die goed op de hoogte is van vitamine B12 en B12 tekort heeft mij uitgelegd dat het een opname stoornis is doordat de darmen hun werk niet goed kunnen doen en de dunne darm niet goed functioneert http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... /oorzaken/
De behandeling is langdurig (levenslang?) gebruik van B12 injecties en of een combinatie met actieve B12.

Ik weet dat iedere Lyme patiënt anders kan zijn en dat er verschillende behandelingen zijn. Het is voor de meeste Lyme patiënten een lange zoektocht om een voor hem/haar juiste behandeling te kunnen vinden en daarmee stabilisatie, verbetering, herstel of in het gunstigste geval genezing te kunnen krijgen.

De informatie over vitamine B12 is vrijblijvend. Misschien kan iemand anders -een zoekende patiënt- er iets aan hebben? Als dat zo kan zijn is dat mooi meegenomen. Mijn bedoeling is enkel om informatie door te geven en ervaring te delen niets meer en niets minder ;).

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 20 Jan 2015, 20:14

Hoi Roxy,

"De informatie over vitamine B12 is vrijblijvend. Misschien kan iemand anders -een zoekende patiënt- er iets aan hebben? Als dat zo kan zijn is dat mooi meegenomen. Mijn bedoeling is enkel om informatie door te geven en ervaring te delen niets meer en niets minder ."

Maar nu wordt het toch alleen nog maar steeds duidelijker?

Denk je dat je ooit nog een keer van de lekkende darmen af komt?

Terug naar “Gezondheid Algemeen”