Reactie op mug of teek?

Pasje1982

Reactie op mug of teek?

Berichtdoor Pasje1982 » Vr 25 Jun 2021, 09:07

hi allemaal

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik zit met mijn handen in het haar. Mijn dochter van 8 is zaterdag de 19e in de veluwe geweest. wel op de paden. Zaterdagavond check gedaan en zondagavond nog een keertje. Nu is ze van zondag op maandag een stuk of 14 keer gestoken door een mug... Zij krijgt hier altijd erge plekken van. tot zover prima. Echter 1 bult heeft een kring gekregen. Deze heb ik dinsdag ontdekt en was gisteren al een stuk minder erg. Maar ik vind het enorm eng, want wat als het toch een teek was. De bult zit een stuk onder haar oksel dus op zich niet verscholen. Het middelste stuk lijkt wel heel erg op de andere muggenbulten.

Willen jullie eens meekijken met de foto's, of dit lijkt op een EM? Kan dit binnen 1 week weer wegtrekken (dat heb ik ergens gelezen). Ik heb maandag een consult bij de huisarts want ik slaap er slecht van. Ben bang te laat te zijn met antibiotica als het toch een EM is, en bang om haar darmen als ze onnodig antibiotica krijgt... :cry:

alvast heel erg bedankt!! (sorry voor de grote foto's ik zie niet of en waar ik ze kleiner kan maken) en de volgorde is niet helemaal goed :(

groetjes
Bijlagen
Dag 1.jpg
Dag 1.jpg (1.9 MiB) 3269 keer bekeken
Dag 2.jpg
Dag 2.jpg (831.94 KiB) 3269 keer bekeken
Dag 4 avond.jpg
Dag 4 avond.jpg (113.37 KiB) 3269 keer bekeken

Pasje1982

Re: Reactie op mug of teek?

Berichtdoor Pasje1982 » Vr 25 Jun 2021, 09:17

o misschien is de volgorde wel goed gegaan, ik heb de dagen erbij gezet. Dag 1 is dan 3 dagen nadat ze buiten waren geweest. maar de 1e dag dat ik het zag.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Vr 25 Jun 2021, 09:51

Bij een typische EM zal de ring langzaam naar buiten groeien. Dit is een indicatie dat de onderhuidse infectie zich langzaam verspreid. Naar verloop van tijd verdwijnt de roodheid vanuit het centrum naar buiten toe (al blijft de plek van de beet vaak langer rood), waardoor het klassieke bulls-eye patroon ontstaat.
Houdt dit migratiepatroon dus in de gaten.
Er zijn echter ook atypische EM's, waarbij dit beeld niet zo duidelijk ontstaat.

Een typische EM = vrijwel zeker een borrelia besmetting.
Een atypische EM = kan van alles zijn

Op basis van deze foto's durf ik het niet te zeggen. Het lijkt atypisch. Als je geen teek hebt aangetroffen zal dit een lastig verhaal zijn.

Maar hopelijk helpt dit iets. Dit soort situaties zijn erg vervelend en kan me voorstellen dat je je flink zorgen maakt.

Pasje1982

Berichtdoor Pasje1982 » Vr 25 Jun 2021, 10:59

Bedankt voor het antwoord! Het is inderdaad erg lastig. Ik heb as maandag even overleg met de huisarts. In theorie zou dat 9 dagen na de beet zijn geweest. Stel je neemt dan antibiotica, ben je dan nog op tijd?

Pasje1982

Berichtdoor Pasje1982 » Za 26 Jun 2021, 09:01

Nog een laatste vraag. De plek is ondertussen al bijna weg. Kan een EM binnen 6 dagen komen en gaan? Meestal trekken die niet zo snel weg toch?

RoelA

Berichtdoor RoelA » Za 26 Jun 2021, 13:20

Een EM duurt meestal iets van 1-2weken, maar atypisch kan dat natuurlijk anders zijn.

9 dagen na infectie antiobiotica nemen is in de meeste gevallen nog op tijd.
Je kunt overwegen om profylactisch een AB kuur te doen (als de dokter er bereid toe is). Om je eerlijk te zeggen denk ik dat de kans op lyme beperkt is.
Maar mocht er wel sprake zijn van lyme, en je komt er pas na maanden of zelfs jaren achter dan kan het je leven verruïneren.
Of je dit risico wilt lopen voor je dochter zul je zelf moeten bepalen.

Pasje1982

Berichtdoor Pasje1982 » Za 26 Jun 2021, 18:07

Ja precies, en als het aan mij ligt zou ik antibiotica doen. Want wat je zegt, de effecten daarvan staan in schril contrast met wat lyme met je kan doen... heel erg bedankt voor de reacties in ieder geval!!

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”