28 januari 2025
Kamerbrief opvolging rapport Octas; Bron https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... port-octas en Tweede Kamer; Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2025D03089
..Minister Van Hijum (SZW) informeert de Tweede Kamer over wat de uitwerking van het Octas-rapport aan inzichten heeft opgeleverd. De Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (Octas) heeft voorstellen gedaan voor duurzame oplossingen voor de complexiteit en de uitvoerbaarheid van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. De Eerste Kamer heeft eenzelfde brief gekregen....Het komende voorjaar ga ik aan de slag om in samenwerking met belanghebbenden, waaronder in elk geval sociale partners, ervaringsdeskundigen en de uitvoering, tot concrete voorstellen voor een ’Huidig stelsel beter’ te komen. Het is mijn intentie om uw Kamer vóór de zomer te informeren over een pakket met maatregelen voor de korte termijn, inclusief een planning van de wetgeving die daarvoor nodig is en de financiële consequenties.
Daarnaast blijf ik uw Kamer informeren over de langetermijnvisie en de verdere uitwerking die nodig is op weg naar het bereiken van die visie. Daarbij betrek ik verschillende belanghebbenden, waaronder in ieder geval de sociale partners..
In de Kamerbrief van de minister SZW staat over 35-minners te lezen:
..Om beter inzicht te krijgen in de arbeidsmarktpositie en situatie van de groep mensen in de doelgroep ’35-minners’ is de afgelopen periode een aantal onderzoeken verricht. Door Regioplan is gekeken naar de situatie, belemmeringen en mogelijkheden van deze groep mensen. Een tweede onderzoek door SEOR heeft een meer kwantitatief karakter. In dit onderzoek is gekeken naar kenmerken, arbeidsmarkt- uitkerings- en inkomenspatronen van 35-minners. Een derde onderzoek, door de VU, richt zich op een evaluatie van de inzet en effectiviteit van dienstverlening die door UWV wordt ingekocht voor 35-minners. UWV heeft in een syntheserapport de belangrijke bevindingen uit de drie rapporten op een rij gezet en daar ook aanbevelingen aan verbonden. De drie onderzoeken en het syntheserapport zijn bijgevoegd bij deze brief..
Tweede Kamer
28 januari 2025
Definitief eindrapport 'Afgewezen voor een WIA-uitkering: tussen wal en schip?' (SEOR); Bron https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2025D03095
..1.1 ACHTERGROND EN DOEL
Eind 2005 is de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) ingevoerd. De WIA verlangt dat mensen naar vermogen werken en dat blijven of gaan doen. Lukt dit niet (helemaal), dan kan een WIA-uitkering het verlies aan inkomsten compenseren. Daarbij is ervoor gekozen om iedereen die minder dan 35% van zijn verdiencapaciteit is verloren geen uitkering te laten krijgen. De verdiencapaciteit wordt door UWV bepaald op basis van het inkomen wat een persoon verdiende voordat hij of zij ziek werd, en wat een persoon nog kan verdienen met zijn of haar beperkingen. De verwachting was dat mensen met een grotere verdiencapaciteit relatief gezonder zouden zijn en een grotere kans op werk zouden hebben. Maar de arbeidsparticipatie van de zogenoemde WIA 35-minners, van wie het verlies aan verdiencapaciteit minder is dan 35%, verschilt in de praktijk weinig van de arbeidsparticipatie van de groep WGA 35-80.
In 2013 is de eerstejaars ziektewetbeoordeling (EZWb) ingevoerd met de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (BeZaVa). Ook hierbij geldt de grens van 35%: mensen die minder dan 35% van hun verdiencapaciteit zijn verloren hebben geen recht op de verlenging van hun ZW-uitkering. Ook voor veel ZW 35-minners lijkt de afstand tot de arbeidsmarkt groot.
..2.1 OM HOEVEEL MENSEN GAAT HET?
In de jaren vanaf 2015 worden er jaarlijks zo’n 16.000 WIA-aanvragers beoordeeld als WIA 35-min. Zie figuur 2.1 voor de ontwikkelingen in het aantal 35-minners (WIA en ZW) in de periode 2011-2021. Per 1 januari 2013 is de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (Wet bezava) ingevoerd. Een van de doelen van de Wet bezava is om het beroep op de Ziektewet en vervolgens de WIA door vangnetters zonder werkgever (eindedienstverbanders, uitzendkrachten en zieke WW-gerechtigden) te verminderen. Een belangrijk onderdeel van de Wet bezava is de eerstejaars Ziektewetbeoordeling. Als gevolg hiervan stroomt vanaf 2014 een deel van de potentiële WIA 35-minners na het eerste ziektejaar al de Ziektewet uit. Zij worden ZW 35-min in plaats van WIA 35-min en kunnen niet een jaar later een WIA-uitkering aanvragen.13 Als gevolg hiervan daalde het aantal WIA 35-min beoordeelden in 2015. Sinds 2017 stijgt het aantal WIA 35-min beoordeelden weer, als gevolg van het gestegen aantal WIA-aanvragen.
Het aantal mensen dat jaarlijks als gevolg van de eerstejaars Ziektewetbeoordeling uit de Ziektewet stroomt, de ZW 35-minners, lag vanaf 2014 rond de 11.000. In 2021 was dit aantal gedaald naar ongeveer 8.500 mensen. In totaal kwamen er in 2021 ongeveer 27.000 nieuwe 35-minners (WIA en ZW samen) bij..
Ja! deze grote groep mensen vallen al jarenlang tussen wal en schip! En de groep 35-minners is waarschijnlijk vele malen groter dan in het rapport wordt genoemd omdat in

De problematiek bij het UWV is al (tientallen) jaren bekend en de Tweede Kamerleden en de ministers SZW de politiek en bestuurlijk verantwoordelijken voor het UWV hebben er al die tijd niets gedaan en hebben de andere kant op gekeken. Het onderwerp had geen prioriteit en het stond niet op de Politieke agenda's! De pers heeft het onderwerp keer op keer aan de orde gesteld en dankzij de pers is de bal aan het rollen gegaan!
Zijn er (nog) betrokken werkgevers/ondernemers in Nederland? En gaat een werkgever goed zijn/haar best doen om een 35-minner en een (chronisch) zieke werknemer te gaan reïntegreren & begeleiden naar passend werk of naar een andere nieuwe baan?
De praktijk is: de werkgevers zijn 35-minners en (chronisch) zieke werknemers liever kwijt dan rijk! En géén enkele werkgever gaat een 35-minner en een (chronisch) zieke persoon aannemen!

Het gaat in de praktijk bij de beoordelingen (ZW, Wajong, WIA, WAZ) van het UWV, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen er

Het UWV voert de wet- en regelgeving uit in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De politiek (minister SZW, Tweede Kamer) heeft die wet- en regelgeving gemaakt en dat kan

..De regering maakt wetten insamenwerking met de Eerste en Tweede Kamer (wetgevende macht). Een wet begint met een wetsvoorstel en is klaar na publicatie in het Staatsblad. Daartussen ligt een vast aantal stappen, die alle wetsvoorstellen moeten doorlopen..