Ik ben een beetje laat met mijn bijt uit een limoen, maar daardoor niet minder gemotiveerd om deel te nemen aan de Lyme Disease Challenge voor meer aandacht voor deze onderschatte en slopende ziekte. Onze prachtige mascotte Kyra vecht ook voor ons
Ik had nooit gedacht dat ik ziek zou zijn voor zo'n lange tijd. Al meer dan 10 jaar heb ik de meest verschrikkelijke symptomen en de laatste 5 jaar ben ik volledig arbeidsongeschikt en bedlegerig. Door de chronisch ziekte van Lyme ben ik al 5 jaar van mijn leven kwijt, 5 jaar van mijn dromen.
De chronisch ziekte van Lyme is zo veel meer dan alleen erg ziek zijn. Het is vechten voor je gezondheid, dagelijks vechten tegen vreselijke symptomen, vechten voor je leven, vechten voor een uitkering, vechten tegen eenzaamheid, vechten tegen onbegrip, vechten voor erkenning, vechten voor betere richtlijnen, vechten voor een diagnose, vechten voor een behandeling, vechten voor meer bekendheid, vechten voor je relatie/gezin vanwege de grote gevolgen die deze slopende ziekte ook op hen heeft. En de lijst gaat door!
Enkele feiten over de ziekte van Lyme:
- De ziekte van Lyme wordt ook wel “de grote imitator” genoemd, ze kan vele ziekten imiteren zoals: MS, ME/CVS, Reuma, Fibromyalgie, Artritus, Lupus, ALS, Alzheimer, RSI, ADHD, Hartkwaal, Polyneuropathie, Parkinson en nog veel meer.
-De klassieke rode kring Erythema Migrans (EM) wordt gezien bij maar ca. 30% van de patiënten.
- Bij een tekenbeet loopt je niet alleen een risico om de ziekte van Lyme op te lopen maar ook andere tekenbeetziektes zoals: bartonella, babesia, ehrlichia, rickettsia, mycoplasma en FSME.
-De testen in NL zijn maar ca. 30% betrouwbaar.
-Verwijderen van de teek binnen 24 uur is geen garantie dat de teek geen besmetting over kan brengen.
-Een standaard 2 weken antibiotica kuur is in vele gevallen te kort om de bacteriën te doden.