Eigen kweek
-
Eigen kweek
Misschien hoort dit thuis bij alternatieve behandeling. Omdat lyme een mens ook financieel ruineert, besloot ik om zelf kruiden te zaaien. De kaardebollen doen het heel goed, maar wanneer moet ik dat nu oogsten. De valeriaan is niet uitgekomen. De kamille is heel fleurig maar zit onder de bladluizen. Op de rozemarijn zitten kleine witte spinnetjes en op de melisse ook. Het is niet zo simpel kruiden kweken. Het groeit allemaal wel goed maar wat doe je met de beestjes erop ? Ik wil het ook wel biologisch houden.
Re: eigen kweek
Ik zal eens in mijn boek kijken, daar staat iets in over biologische behandeling van dat soort problemen.
Ik had ook al eens gezocht naar biologische behandeling van een gedeelte van mijn heg, die heeft geloof ik dezelfde problemen als die heg van jouw.
Volgens mij is dat schimmel.
Vooral de uitlopers in de zomer, die worden eerst rood daarna grijs plakkerig en met de wind waait er vanalles door de lucht.
Zal het vanavond nog posten als ik het heb gevonden.
Ps
Dat vanavond gaat niet lukken.
Ik had ook al eens gezocht naar biologische behandeling van een gedeelte van mijn heg, die heeft geloof ik dezelfde problemen als die heg van jouw.
Volgens mij is dat schimmel.
Vooral de uitlopers in de zomer, die worden eerst rood daarna grijs plakkerig en met de wind waait er vanalles door de lucht.
Zal het vanavond nog posten als ik het heb gevonden.
Ps
Dat vanavond gaat niet lukken.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Zo 05 Jul 2015, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Het groeit allemaal wel goed maar wat doe je met de beestjes erop ? Ik wil het ook wel biologisch houden.
Voor het gebruik in water met zout erin zetten, door het zout gaan de beestje dood. Zo behandel ik ook mijn biologische groente, want daar zit ook wel eens een rupsje, slakje of luis op.
-
Dank voor de tip, maar in mijn 2 kruidenboeken staat dat je kruiden niet mag wassen omdat zoiets de werkzame stoffen teniet doet. Het zou ook de schimmelvorming bevorderen, maar zo ongewassen vind ik maar vies. Eventuele bacterieën worden niet weggespoeld. Mijn kamille heb ik toch gewassen en met de hete dagen waren ze snel droog. Bij de kaardebol is het de wortel: die wordt sowieso gewassen: alleen weet ik niet wanneer ik die moet oogsten.
Eus kweek jij zelf biologische groenten ?
Nee, daar heb ik momenteel geen energie voor. Zelfs mijn biologische kruiden in de tuin zijn doorgezchoten dit jaar!
Ik kan het niet zo snel vinden in het boek dat ik noemde.
Het is ook al weer een aardige tijd geleden dat ik erin heb gelezen, en ik kan maar niet meer op het woord komen.
Ben maar begonnen te lezen, zit nu in blz. 243 maar ben het nog niet tegengekomen.
nog even geduld
Wat ik wel zo meteen weet is dat biologische boeren vaak hun gewassen met in water afgetokken brandnetels besproeien tegen luizen en andere beestjes.
Dan wel eerst de brandnetels verwijderen.
Het is ook al weer een aardige tijd geleden dat ik erin heb gelezen, en ik kan maar niet meer op het woord komen.
Ben maar begonnen te lezen, zit nu in blz. 243 maar ben het nog niet tegengekomen.
nog even geduld

Wat ik wel zo meteen weet is dat biologische boeren vaak hun gewassen met in water afgetokken brandnetels besproeien tegen luizen en andere beestjes.
Dan wel eerst de brandnetels verwijderen.
Het middel dat ik zocht heb ik nog niet kunnen vinden, het boek is uitgelezen.
Misschien heb ik erover heen gelezen.
Wat ik nog wel tegen kwam was deze:
pyrethrum
Mijn haag heb ik daar nog nooit mee behandeld, ik wilde de heg weg laten halen vlak voor dat ik lyme kreeg.
Eerst kwam ik er niet aan toe en later had ik geen geld meer.
Misschien heb ik erover heen gelezen.
Wat ik nog wel tegen kwam was deze:
pyrethrum
Mijn haag heb ik daar nog nooit mee behandeld, ik wilde de heg weg laten halen vlak voor dat ik lyme kreeg.
Eerst kwam ik er niet aan toe en later had ik geen geld meer.
-
Hallo Sproetje,
Pyretrum is inderdaad gemaakt van een Afrikaanse plant. Ik heb pesticide op basis van pyretrum, maar daar wordt toch gewaarschuwd. Het is een middel tegen mijten en bladluis: ik dacht zo: misschien werkt het ook tegen teken.
Op de citroenmelisse zitten kleine witte spinnetjes, na spuiten met pyretrum zijn het er toch minder.
Na de regen heeft mijn kaardebol een groeischeut gekregen maar het draagt nog geen bloemen. Het is blijkbaar een plant die niet erg gelust wordt bij insecten want er is geen ongedierte te bespeuren.
Ik was in mijn tuin een woekerplant aan het verwijderen maar nu las ik in een plantenboek van test-aankoop (consumentenbond) dat deze plant insecten weert als je hem uitwrijft over je lichaam.Ik laat de woekeraar dus staan. Het is robertskruid, een vlotte groeier. Er komen inderdaad nooit plaagdieren op: zelfs de slakken lusten het niet.
Pyretrum is inderdaad gemaakt van een Afrikaanse plant. Ik heb pesticide op basis van pyretrum, maar daar wordt toch gewaarschuwd. Het is een middel tegen mijten en bladluis: ik dacht zo: misschien werkt het ook tegen teken.
Op de citroenmelisse zitten kleine witte spinnetjes, na spuiten met pyretrum zijn het er toch minder.
Na de regen heeft mijn kaardebol een groeischeut gekregen maar het draagt nog geen bloemen. Het is blijkbaar een plant die niet erg gelust wordt bij insecten want er is geen ongedierte te bespeuren.

Super dat je kaardebollen het zo goed doen
Straks kun je lekker oogsten.
In mijn tuin komt altijd stinkende gouwe op, ieder jaar weer nogal veel.
Dat is een (on) kruid voor de lever, tegenwoordig pluk ik de scchone blaadjes, ga het wassen en zet er thee van, een stuk goedkoper dan in de winkel.
Je mag het niet langer dan 14 dagen achterelkaar gebruiken, daar moet je dan nog wel op letten
Robertskruid komt ook bij mij in de tuin, lekker laten staan dus.
Straks kun je lekker oogsten.
In mijn tuin komt altijd stinkende gouwe op, ieder jaar weer nogal veel.
Dat is een (on) kruid voor de lever, tegenwoordig pluk ik de scchone blaadjes, ga het wassen en zet er thee van, een stuk goedkoper dan in de winkel.
Je mag het niet langer dan 14 dagen achterelkaar gebruiken, daar moet je dan nog wel op letten
Robertskruid komt ook bij mij in de tuin, lekker laten staan dus.
Trouwens ik lees nu dat de kaardebol een 2 jarige plant is, die kun je het eerste jaar niet oogsten geloof ik:
https://huldaclarktuin.wordpress.com/20 ... l-gezeten/
In de link staat ook hoe je de tinctuur kunt maken.
https://huldaclarktuin.wordpress.com/20 ... l-gezeten/
Kaardebol is een tweejarig plant die het eerste jaar alleen maar een bladrozet vormt dicht bij de grond en het tweede jaar pas uitgroeit tot een plant van zo’n 2 meter hoog.
Wil je de wortel ervan gebruiken, dan oogst je die in de herfst van het eerste jaar of in de winter vlak voor het voorjaar van het volgende, net voordat hij weer begint uit te lopen en te groeien.
Alle (levens/genees)kracht trekt zich in de herfst en winter terug in de wortel en dat is dus het moment om wortels van kruiden te oogsten.
In de link staat ook hoe je de tinctuur kunt maken.