Sinds enkele weken drink ik sarsaparillathee, afgewisseld met sarsaparilla en kina, ik doe er ook verse gember bij.
Geelwortel (curcuma longa) gebruik ik nu frequent in bereidingen, het bestaat ook in supplementen. Het helpt tegen ontstekingen. Je kan ook verse curcuma gebruiken, het ding kleurt echter verschrikkelijk. Tomatensoep met geelwortel is best lekker maar oranje soep drinken is even wennen. Ik gebruik geelwortel van bioshop: echt geel zoals de wortel en niet duur. Rijst krijgt er een mooie kleur mee.
Sarsaparilla (smilax officinalis)
Re: sarsaparilla (smilax officinalis)
Hoi Paperwhite,
Wat leuk dat je kina hebt kunnen vinden als kinabast?
Heb je de echte bast van die boom?
Zelf heb ik het nog van het cowden protocol in de koelkast staan, maar dat is niet die jij bedoelt denk ik.
Geelwortel gebruik ik ook door de saus met knoflook en uien.
Daar koop ik dan wel de hele worteltjes van en knip het in stukjes erdoor.
En sarsaparilla gebruik ik dan in tinctuur (op het moment)
Wat leuk dat je kina hebt kunnen vinden als kinabast?
Heb je de echte bast van die boom?
Zelf heb ik het nog van het cowden protocol in de koelkast staan, maar dat is niet die jij bedoelt denk ik.
Geelwortel gebruik ik ook door de saus met knoflook en uien.
Daar koop ik dan wel de hele worteltjes van en knip het in stukjes erdoor.
En sarsaparilla gebruik ik dan in tinctuur (op het moment)
-
Mijn moeder slikt curcuma voor haar reuma achtige klachten op mijn advies.
Ze doet het er goed op, ik capsuleerde het altijd zelf maar inderdaad alles wordt geel.
Maar het is wel ontzettend goed als ontstekingsremmer, dus zeker een ondergewaardeerd wondermiddel.
Overigens verkopen ze Curcuma hier ook bij de Toko om de hoek, 1.10 per 100 gram ofzo dus dat is niet heel duur.
Trouwens wel een ding van Curcuma, in hogere doseringen kan het bloedverdunnend werken, gewoon als notitie.
Ze doet het er goed op, ik capsuleerde het altijd zelf maar inderdaad alles wordt geel.

Maar het is wel ontzettend goed als ontstekingsremmer, dus zeker een ondergewaardeerd wondermiddel.
Overigens verkopen ze Curcuma hier ook bij de Toko om de hoek, 1.10 per 100 gram ofzo dus dat is niet heel duur.
Trouwens wel een ding van Curcuma, in hogere doseringen kan het bloedverdunnend werken, gewoon als notitie.
-
Hallo Sproetje,
Eindelijk ben ik aan kina geraakt (schors). Nu heb ik daar wat over gelezen. Dat het lange tijd niet beschikbaar was kwam doordat de boom quasi uitgestorven was door de kinawinning. Nu zijn ze in Azië (ik dacht op Java) begonnen met de kweek en dat zou goed aanslaan. De kina is een boom die niet overal groeit.
Hallo Anoniem,
Dat geelwortel bloedverdunnend werkt, wist ik niet.Waar heb je het ergens gelezen ? Curcuma in de specerijenhoek ziet er eerder als curry uit (daar zit wel geelwortel bij).Als ik het teveel gebruik, krijg ik wel diarree. Ik heb ook de worteltjes gekocht maar ik kreeg het geel amper van mijn handen en van de snijplank. Ik denk dat curcuma inderdaad ondergewaardeerd is .Curcuma als supplement kost hier 23 euro voor een potje waar je een maand mee toekomt, dat is teveel voor mij.
In principe gebruik ik liefst inheemse planten of planten die men kan kweken (betere controle)
Eindelijk ben ik aan kina geraakt (schors). Nu heb ik daar wat over gelezen. Dat het lange tijd niet beschikbaar was kwam doordat de boom quasi uitgestorven was door de kinawinning. Nu zijn ze in Azië (ik dacht op Java) begonnen met de kweek en dat zou goed aanslaan. De kina is een boom die niet overal groeit.
Hallo Anoniem,
Dat geelwortel bloedverdunnend werkt, wist ik niet.Waar heb je het ergens gelezen ? Curcuma in de specerijenhoek ziet er eerder als curry uit (daar zit wel geelwortel bij).Als ik het teveel gebruik, krijg ik wel diarree. Ik heb ook de worteltjes gekocht maar ik kreeg het geel amper van mijn handen en van de snijplank. Ik denk dat curcuma inderdaad ondergewaardeerd is .Curcuma als supplement kost hier 23 euro voor een potje waar je een maand mee toekomt, dat is teveel voor mij.
In principe gebruik ik liefst inheemse planten of planten die men kan kweken (betere controle)
Dat "nu" is nogal overdreven, het maakt al sinds de 19e eeuw deel uit van ons (Nederlandse-) koloniale verleden.paperwhite schreef: Nu zijn ze in Azië (ik dacht op Java) begonnen met de kweek en dat zou goed aanslaan. De kina is een boom die niet overal groeit.
De boom kwam van oorsprong uit Zuid-Amerika, maar toen de medicinale werking bleek, hebben we ze als een haas in onze Oost-Indische kolonie aangeplant. Het verwerkte spul werd zelfs bekend als "Pil Bandoeng".
De stof kinine is overigens onjuist bekend als verklaring voor de werking van homeopathie, het is zuiver fytotherapeutisch!
http://www.skepsis.nl/blog/2014/03/hahn ... -kinabast/
Het ook al meer dan 50 jaar bekende middel chloroquine (als Paquenil) is niets anders dan een synthetische afleiding...
Dat is een eeuwig misverstand, een "curry" is een toebereid gerecht. Je bedoeld kerrie, en dat is inderdaad een samengesteld specerij waar de kurkuma ( Eng.>Turmeric, Ind. > koenjit) deel van uitmaakt (er bestaat dus ook geen 'hele kerrie').paperwhite schreef:Curcuma in de specerijenhoek ziet er eerder als curry uit (daar zit wel geelwortel bij).
Vandaar dat het in culinaire toepassingen ook als kleurmiddel gebruikt wordt. Veel goedkoper dan het hier van origine gebruikte saffraan. En dit natuurproduct heeft ook gewoon een E-nummer (E 100).paperwhite schreef: maar ik kreeg het geel amper van mijn handen en van de snijplank.
Eens!paperwhite schreef:Ik denk dat curcuma inderdaad ondergewaardeerd is .
Das te veel voor iedereen, een typisch voorbeeld van de 'Big Alternative Business'. Er is niets waarom deze variant 'beter' zou zijn dan wat je in de keuken gebruikt.paperwhite schreef:Curcuma als supplement kost hier 23 euro voor een potje waar je een maand mee toekomt, dat is teveel voor mij.
Ik gebruik het veel, hozen met gember in de kippensoep, ragouts e.d.
Het mooiste spul om het vaker binnen te krijgen is eigenlijk piccalilly (Vl. >pickles). Vorige week Captain's dinner met veel piccalilly erbij. Werkte als een trein (ook door de azijn in de piccalilly), in combinatie met de reguliere medicatie heftige Herxheimer te pakken.
Groetjes, Wouter
paperwhite schreef:Eindelijk ben ik aan kina geraakt (schors).
Stoer, waar koop je dat spul?
Kun je mij zeggen of je er iets van merkt?
Groetje van Sproetje
-
-
Hallo Sproetje,
Ik bestel het via de natuurvoedingswinkel. De leverancier is Herbovan . Ik denk niet dat ze online verkopen. Ik neem het nog niet zo lang. In augustus had ik één week zonder klachten. Ik wist niet wat mij overkwam. Ik was toen net begonnen met sarsaparilla. De kina is nog maar pas beschikbaar, het is nog te vroeg om te zeggen of het iets uithaalt. Vandaag alvast niet want het is weer een lyme-dag van jewelste: heel mijn rechterkant vergaat van de pijn en zwelling. Ik heb wel zwaar gezondigd, alles sloeg vandaag tegen en ik heb aardig wat gebak gegeten. Ik eet normaal suikervrij...
Ik bestel het via de natuurvoedingswinkel. De leverancier is Herbovan . Ik denk niet dat ze online verkopen. Ik neem het nog niet zo lang. In augustus had ik één week zonder klachten. Ik wist niet wat mij overkwam. Ik was toen net begonnen met sarsaparilla. De kina is nog maar pas beschikbaar, het is nog te vroeg om te zeggen of het iets uithaalt. Vandaag alvast niet want het is weer een lyme-dag van jewelste: heel mijn rechterkant vergaat van de pijn en zwelling. Ik heb wel zwaar gezondigd, alles sloeg vandaag tegen en ik heb aardig wat gebak gegeten. Ik eet normaal suikervrij...

Paperwhite,
Gebakjes zijn wel lekker hoor.
Trouwens, ik ben ook al weer even snel gestopt met de sarsaparilla als dat ik er aan begon.
Mijn schildklier die toch al snel van streek is, slaat ervan op hol.
Voor jou zou het misschien anders liggen, had jij niet een te trage schildklier?
Gebakjes zijn wel lekker hoor.
Trouwens, ik ben ook al weer even snel gestopt met de sarsaparilla als dat ik er aan begon.
Mijn schildklier die toch al snel van streek is, slaat ervan op hol.
Voor jou zou het misschien anders liggen, had jij niet een te trage schildklier?
-
Hallo Sproetje,
Ik heb een tijd een te lage schildklier werking gehad. Nu is het al 2 jaar laag normaal. Ik ben enorm verdikt en dat kan van de schildklier komen. Maar anderzijds heb ik nooit kou. Ik vraag af hoe dat compatibel is met een te trage schildklier. Bij aanvang van de late fase had ik wel veel kou en koude rillingen maar dat is duidelijk "genezen".
Mijn schildklier zwelt wel geregeld op en doet dan pijn. Dat gaat steeds gepaard met klachten.
Sarsaparilla verdraag ik wel goed.
Ik heb een tijd een te lage schildklier werking gehad. Nu is het al 2 jaar laag normaal. Ik ben enorm verdikt en dat kan van de schildklier komen. Maar anderzijds heb ik nooit kou. Ik vraag af hoe dat compatibel is met een te trage schildklier. Bij aanvang van de late fase had ik wel veel kou en koude rillingen maar dat is duidelijk "genezen".
Mijn schildklier zwelt wel geregeld op en doet dan pijn. Dat gaat steeds gepaard met klachten.
Sarsaparilla verdraag ik wel goed.
Terug naar “Kruiden en kruidenprotocollen”