Afgesplitst: Vitamine B12, waar wordt het van gemaakt?

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
WouterB

Afgesplitst: Vitamine B12, waar wordt het van gemaakt?

Berichtdoor WouterB » Ma 15 Feb 2016, 15:26

- onderwerp afgesplitst door de moderator -

Netjes opgelost, mijn dank! Kleine aanvulling, de huidige topictitel is niet van 'mijn hand' alhoewel daar iets over de oorsprong in de link van onderstaand artikel staat. De aanleiding was een onjuiste bewering over de oorsprong van slik- of spuitbaar B12. WB

In het topic van "Anoniem" (Gc MAF, ervaringen? > viewtopic.php?f=24&t=812&start=10#p7996 ) maakt zij enige aantoonbare onjuiste opmerkingen over de herkomst van vitamine B12.

Ik reageerde op haar onjuiste stelling:

Anoniem1992 schreef:Blijkt dus dat B12 gemaakt wordt van varkenslever?!
Vind je het gek dat mensen er acne van krijgen, ik kan gewoon echt niet tegen varkensvlees.
Ik krijg hormonaal problemen, depressief, meer pijn, en megapukkels, niet de minste klachten.
Dit vond ik per toeval, Nexavir wordt van het restproduct uit de B12 productie gemaakt, uit varkenslever.
Conclusie: B12 is gewoon varkenslever, en dat staat nergens vermeld!
Lekker geniepig, eet je bij wijze van vegetarisch en prik je daarom B12 spuit men je dus terwijl je het niet weet vol met varkenslever.
Gewoon schandalig eigenlijk, want men houdt ons voor dat de acne dus een detoxverschijnsel is, wat imo gewoon vette bullshit is!

Mijn reactie daarop:

"Voor B12 nee dus, het is gewoon niet waar, van daar dat die 'informatie' er terecht ook niet op staat! Die 'informatie' stamt nog een heel stuk terug in de vorige eeuw, zie hier over de industriële productie van B12:

VITAMINE B12 EN VEGANISME:
Na de ontdekking van vitamine B12 in 1948 werd de stof aanvankelijk gewonnen uit de levers van koeien en varkens. Deze methode was echter duur en bovendien kon via deze methode al snel niet meer aan de groeiende vraag naar B12 worden voldaan. De meeste vitamines worden tegenwoordig langs chemische weg geproduceerd. Het synthetiseren van B12 langs chemische weg is echter erg ingewikkeld en vereist 70 afzonderlijke (reactie)stappen. Voor de productie van grote hoeveelheden is chemische productie daarom niet interessant. De tegenwoordig in gebruik zijnde B12-preparaten zijn alle afkomstig van microbiologische fermentatieprocessen. Hierbij worden in grote reactorvaten de optimale condities geschapen (qua temperatuur, medium, beluchting, enz.) voor micro-organismen die van nature B12 produceren. Na de fermentatie wordt de B12 aan de vloeistof onttrokken.

Bron: http://isjaisja.home.xs4all.nl/B12/HOOFD7.HTM

Nexavir wordt, voor zover ik kon vinden, wel weer uit varkenslever gemaakt. Waarschijnlijk is het daardoor zo duur, het is geen bij-product van dierlijke B12 meer. In die periode werd het overigens Kutapressin genoemt. Buiten dat het dus dierlijk is, bevat het ook nog fenol: https://livingwithchronicfatiguesyndrom ... n-for-cfs/".

Afijn, hier kwam nog een nadere discussie over B12.

Die kan Leia hier nu onder plakken zodat de originele Gc MAF discussie verder kan gaan, maar het kritisch en onderbouwde commentaar op de B12 onjuistheden daar ook kan blijven staan.

De inhoudelijke discussie B12 gaat hieronder verder.

Groetjes, Wouter
Laatst gewijzigd door WouterB op Do 18 Feb 2016, 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.

Sproetje

Re: Afgesplitst: Vitamine B12, waar wordt het van gemaakt?

Berichtdoor Sproetje » Ma 15 Feb 2016, 15:39

B12 zoals die nu wordt gegeven is de synthetische vorm

Maar het is en blijft een synthetisch derivaat van varkenslever, tja......vervelend.

Misschien is dat zelfs nog wel ongezonder dan de echte varkenslever, je weet niet hoe de chemische moleculen reageren in je lichaam.

Vitaminen zijn grote complexe molekulen en kunnen niet zo makkelijk “geisoleerd” worden

Door toedienen van synthetische vitaminen kan er een soort van bulk gaan ontstaan.

Dat heeft ermee te maken dat het in verschillende verbindingen voorkomt, ook in het lichaam.
De atomen spelen hierin ook een rol.
En dan gaat het alleen over de synthetische vorm.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Ma 15 Feb 2016, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 15 Feb 2016, 16:19

@Sproetje,
Sproetje schreef:B12 zoals die nu wordt gegeven is de synthetische vorm

Maar het is en blijft een synthetisch derivaat van varkenslever, tja......

Misschien is dat zelfs nog wel ongezonder dan de echte varkenslever, je weet niet hoe de chemische moleculen reageren in je lichaam.

Vitaminen zijn grote complexe molekulen en kunnen niet zo makkelijk “geisoleerd” worden

Door toedienen van synthetische vitaminen kan er een soort van bulk gaan ontstaan

Dat heeft ermee te maken dat het in verschillende verbindingen voorkomt, ook in het lichaam.
En dan heb ik het alleen over de synthetische vorm.
Interessante informatie en stelling. Heb je daar misschien ook links of artikelen van?

En een vraag :) wat moet ik gaan doen met de best ernstige B12 problematiek die ik heb? Zijn er andere opties dan B12 injecties?
Als er andere opties kunnen zijn sta ik daar voor open alle informatie is welkom.
Zie ook mijn gestelde vraag in het vitamine B12 topic viewtopic.php?f=32&t=274&p=8043#p8043
Ik ben ook geen voorstander om van alles -reguliere- en of natuurlijke middelen- in te moeten nemen en in het lichaam te moeten stoppen maar soms is er misschien geen andere keuze?
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

NMDA

Berichtdoor NMDA » Ma 15 Feb 2016, 17:45

Roxy schreef:En een vraag :) wat moet ik gaan doen met de best ernstige B12 problematiek die ik heb? Zijn er andere opties dan B12 injecties?
Als er andere opties kunnen zijn sta ik daar voor open alle informatie is welkom.
Zie ook mijn gestelde vraag in het vitamine B12 topic viewtopic.php?f=32&t=274&p=8043#p8043
Ik ben ook geen voorstander om van alles -reguliere- en of natuurlijke middelen- in te moeten nemen en in het lichaam te moeten stoppen maar soms is er misschien geen andere keuze?

Je hebt ook van die Vitamine B12 sprays die je onder je tong moet sprayen dan wordt het snel in je lichaam opgenomen zonder dat je spijsvertering in het spel komt zoals bij reguliere B12 pillen wel het geval is. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar het is het proberen misschien wel eens waard. ;)

De Vitamine B12 Methylcobalamine Spray van Pure Advantage die je ook gewoon hier in Nederland online kan bestellen krijgt goede reviews op Amazon. Amazon is trouwens altijd een goede bron om supplementen reviews te vergelijken.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Ma 15 Feb 2016, 18:02

Sproetje schreef:B12 zoals die nu wordt gegeven is de synthetische vorm
Het is wel gesynthetiseerd, maar je moet kijken hoe, en, ook niet onbelangrijk, welke cobalaminevariant je bedoelt. Je lichaam synthetiseert namelijk zelf ook!

Er is onderscheid te maken naar natuur-zuiver (zoals het preparaat uit de varkenslever), natuur-identiek (zoals het product gemaakt door microbiologische fermentatieprocessen) of synthetisch (zoals via het klassieke chemische proces met die 70 tussenstappen).

Denk alleen maar eens aan vitamine A, dat krijg je òf binnen als retinol uit dierlijke bron, òf als betacaroteen uit plantaardige bron binnen, je eigen chemische fabriek maakt er pas retinol van.

Vitamine D dito, je huid zet onder invloed van UV-b cholesterol om in cholecalciferol (of je slikt het zelf), en alweer die eigen chemische fabriek maakt er via het tussenstapje calcidiol het werkzame calcitriol van. Allemaal chemie!

Sproetje schreef:Maar het is en blijft een synthetisch derivaat van varkenslever, tja......vervelend.
Daarmee beweer je dat vitamine B12 alleen uit varkenslever komt. Tsja, vervelend, want ook dat is helemaal geen waar!

Sproetje schreef:Misschien is dat zelfs nog wel ongezonder dan de echte varkenslever, je weet niet hoe de chemische moleculen reageren in je lichaam.
Chemofobe opmerking uit grove onwetendheid, lees je eens in: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cobalamine

Sproetje schreef:Vitaminen zijn grote complexe molekulen en kunnen niet zo makkelijk “geisoleerd” worden
Onwaar, bijvoorbeeld vitamine C, B3 en B15 zijn bijvoorbeeld vrij eenvoudig.

Sproetje schreef:Door toedienen van synthetische vitaminen kan er een soort van bulk gaan ontstaan

En dan heb ik het alleen over de synthetische vorm.
Dat is ook een wat verwarrend verhaal, uiteraard spelen atomen een rol in een molecuul, dat is vrij basaal...

De enige vorm van synthetische B12 is de cyanocobalamine-variant, die komt in de natuur niet voor. Deze variant is het goedkoopst, en wordt het meest in voedingssuppelementen gebruikt.

Hydroxocobalamine en methylcobalamine zijn de natuuridentieke varianten, de eerste wordt meestal voor de injecties gebruikt.

Groetjes, Wouter

WouterB

Berichtdoor WouterB » Ma 15 Feb 2016, 18:22

Roxy schreef:En een vraag :) wat moet ik gaan doen met de best ernstige B12 problematiek die ik heb? Zijn er andere opties dan B12 injecties?
Ik adviseer je hier eens rond te kijken:

http://b12vitaminetekortpodium.blogspot ... -zijn.html

Een bijzonder goede kennisbank m.b.t. complexe B12 problemen (ook in combinatie met Lymeproblematiek) , opgezet door een zeer goed ingelezen sarcoïdose-patiënt (nickname Diesel).

Het is wat chaotisch opgesteld, maar allemaal zeer doorwrocht en goed onderbouwd. Schroom ook niet om persoonlijk contact met Diesel op te nemen (hij was ook actief op het oude forum).

Groetjes, Wouter

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 15 Feb 2016, 18:37

Hoi NMDA en Wouterb,
Dank je wel :)! voor jullie informatie links en adviezen. Ik ga het lezen.
En het beantwoorden van jullie berichten zal ik in het B12 topic gaan doen. Dit om het GcMaf topic niet verder off-topic te laten gaan.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

WouterB

Berichtdoor WouterB » Ma 15 Feb 2016, 18:45

Graag gedaan, ik probeer het daar ook bij te houden. Ik wilde hier ook alleen enkele feitelijke onjuistheden weerleggen!

Lees ze en groetjes, Wouter.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 15 Feb 2016, 18:48

WouterB schreef:Daarmee beweer je dat vitamine B12 alleen uit varkenslever komt. Tsja, vervelend, want ook dat is helemaal geen waar!

Anoniem heeft gelijk wanneer ze schrijft dat Nexavir uit varkenslever komt.
En ik bevestigde dat.
Meer is het niet

WouterB schreef:Sproetje schreef:Misschien is dat zelfs nog wel ongezonder dan de echte varkenslever, je weet niet hoe de chemische moleculen reageren in je lichaam.Chemofobe opmerking uit grove onwetendheid, lees je eens in: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cobalamine

Ik schreef:
Sproetje schreef:Misschien is dat zelfs nog wel ongezonder dan de echte varkenslever, je weet niet hoe de chemische moleculen reageren in je lichaam.

WouterB schreef:Sproetje schreef:Vitaminen zijn grote complexe molekulen en kunnen niet zo makkelijk “geisoleerd” wordenOnwaar, bijvoorbeeld vitamine C, B3 en B15 zijn bijvoorbeeld vrij eenvoudig.

Vitamine C is wel vrij gemakkelijk, maar ook daar is het een verschil of je de natuurlijke vorm toedient of de synthetische.
De B's die je noemt ook.
Ik vond het onnodig om zoiets nog extra erbij te vermelden gezien het hier over B12 ging
Ga er vanuit dat iedereen dat begrijpt.

WouterB schreef:Sproetje schreef:Door toedienen van synthetische vitaminen kan er een soort van bulk gaan ontstaanDat heeft ermee te maken dat het in verschillende verbindingen voorkomt, ook in het lichaam.De atomen spelen hierin ook een rol.En dan heb ik het alleen over de synthetische vorm.

WouterB schreef:Dat is ook een wat verwarrend verhaal, uiteraard spelen atomen een rol in een molecuul, dat is vrij basaal...

Misschien eens iets gaan lezen in de boeken, over hoe het werkt in het lichaam.

WouterB schreef:De enige vorm van synthetische B12 is de cyanocobalamine-variant

Ja, Wouter, de link: http://isjaisja.home.xs4all.nl/B12/HOOFD7.HTM ken ik

WouterB schreef:Hydroxocobalamine en methylcobalamine zijn de natuuridentieke varianten, de eerste wordt meestal voor de injecties gebruikt.

Ja, alle synthetische vitamine supplementen zijn natuur identiek.
Grapjas.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 15 Feb 2016, 18:54

WouterB schreef:Graag gedaan, ik probeer het daar ook bij te houden. Ik wilde hier ook alleen enkele feitelijke onjuistheden weerleggen! Lees ze en groetjes, Wouter.

Jammer dat je zelf niet ingaat op precies dat waar het over gaat.

En heel erg vervelend voor Anoniem hoe jullie je opstellen op dit topic dat zij heeft aangemaakt omdat ze ziek is en graag haar ervaringen met anderen wil delen :(

Terug naar “Gezondheid Algemeen”