Hoi iedereen,
Vandaag te horen gekregen dat ik via het Radboud (geeft sinds gisteren advies aan mijn huisarts) 4 weken antibiotica krijg. Super fijn! De huisarts zei er wel bij dat ze dacht dat het maar een kleine kans was dat het Lyme was (jaja nu weten we het wel haha), maar dat het wel het proberen waard is. Ze zei er ook nog bij dat als ik me daarna niet beter voelde dat het dan geen Lume is en we verder moeten gaan zoeken. Klopt dit?
groetjes
Antibioticum
Re: antibioticum
Nee helaas klopt dit niet Eefduck, er is overvloedig bewijs dat borrelia door persisteert na een ab kuur.
http://www.lymeinfo.net/medical/LDPersist.pdf
http://www.borreliose.nl/images/stories ... l_anne.pdf
Robbert heeft bovenstaande commentaar geschreven op de cbo richtlijnen hierin kan je de eerste link vinden, die werkt nog steeds op pagina 19 onderin.
Als je de ziekte van lyme hebt is een maand kuur geen garantie dat je er vanaf bent.
Verder zoeken kan geen kwaad ivm co-infecties maar ik zou een andere behandelaar zoeken, iemand die wel eventueel door wil behandelen.
http://www.lymeinfo.net/medical/LDPersist.pdf
http://www.borreliose.nl/images/stories ... l_anne.pdf
Robbert heeft bovenstaande commentaar geschreven op de cbo richtlijnen hierin kan je de eerste link vinden, die werkt nog steeds op pagina 19 onderin.
Als je de ziekte van lyme hebt is een maand kuur geen garantie dat je er vanaf bent.
Verder zoeken kan geen kwaad ivm co-infecties maar ik zou een andere behandelaar zoeken, iemand die wel eventueel door wil behandelen.
Ze zei er ook nog bij dat als ik me daarna niet beter voelde dat het dan geen Lume is en we verder moeten gaan zoeken. Klopt dit?
Verondersteld dat je lyme hebt, dwingt ze jou dus quasi om je dan maar beter te gaan voelen....,ik ben benieuwed hoe ze dan omgaat met eventueel herxen.

Verwacht niet te veel van 4 weken.
Ja haha, daar komt het dan wel een beetje op neer. Ik weet verder ook niet wat te verwachten van antibiotica, ook omdat het zo moeilijk is om te bepalen of ik nu wel of niet echt besmet ben met borrelia.
Vraagje: hoe weet je nu of je een herxheimer reactie hebt, je een allergische reactie hebt, of dat je op de antibiotica reageer omdat je juist geen Lyme hebt?
Vraagje: hoe weet je nu of je een herxheimer reactie hebt, je een allergische reactie hebt, of dat je op de antibiotica reageer omdat je juist geen Lyme hebt?
Hoi eefduck˒
Best lastige maar wel goeie vragen die je stelt.
1)Een Herxheimer is een verergering van je klachten die na verloop van tijd weer zou moeten afnemen (gaat vaak gepaard met hoofdpijn misselijkheid en toename van de vermoeidheid);
2)Een allergische reactie zou een reactie moeten zijn die je niet eerder had (dus controleren of ie voorkomt in het rijtje bijwerkingen van de bijsluiter);
3) Reageren op de antibiotica omdat je juist geen Lyme hebt zou een bijwerking kunnen zijn van het medicijn of een teken dat je met iets anders rondliep dat nu door het medicijn wordt opgeruimd (denk aan een co-infectie).
Veel succes en beterschap.
Best lastige maar wel goeie vragen die je stelt.
1)Een Herxheimer is een verergering van je klachten die na verloop van tijd weer zou moeten afnemen (gaat vaak gepaard met hoofdpijn misselijkheid en toename van de vermoeidheid);
2)Een allergische reactie zou een reactie moeten zijn die je niet eerder had (dus controleren of ie voorkomt in het rijtje bijwerkingen van de bijsluiter);
3) Reageren op de antibiotica omdat je juist geen Lyme hebt zou een bijwerking kunnen zijn van het medicijn of een teken dat je met iets anders rondliep dat nu door het medicijn wordt opgeruimd (denk aan een co-infectie).
Veel succes en beterschap.
Een herxheimer moet afnemen als je de dosering van de medicatie omlaag brengt. Een allergische reactie blijft ook bij een lagere dosering en gaat pas weg als je stopt met de medicatie. Dit is zoals ik het laatst in een artikel gelezen heb, ben even kwijt waarin ik het precies zag staan.
Hoi hoi,
Ik ben nu 4 dagen bezig met antibiotica en ik heb ineens erge hoofdpijn, mijn rug en nek zitten vast, rare pijntjes in mijn lijf en ik ben weer erg moe.... dit lijkt niet echt een herx effect, maar meer toeval of gewoon een normale reactie op antibiotica denk ik?
groetjes en thanks voor de hulp alweer haha. Ik stel veel vragen!
Ik ben nu 4 dagen bezig met antibiotica en ik heb ineens erge hoofdpijn, mijn rug en nek zitten vast, rare pijntjes in mijn lijf en ik ben weer erg moe.... dit lijkt niet echt een herx effect, maar meer toeval of gewoon een normale reactie op antibiotica denk ik?
groetjes en thanks voor de hulp alweer haha. Ik stel veel vragen!
Je kan de ab een paar dagen iets minderen en dan kijken of dat scheelt, zo ja, dan is het ws een herx. Het beste is sowieso om de ab kuur op te bouwen.
Je kan de ab een paar dagen iets minderen en dan kijken of dat scheelt, zo ja, dan is het ws een herx.
In de beginfase kunnen ook bijwerkingen optreden en door AB te verminderen, zullen die waarschijnlijk ook verminderen...
Het beste is sowieso om de ab kuur op te bouwen.
Opbouwen van AB-kuur wordt uitsluitend bij Minocycline aangeraden.
Ik heb begrepen dat het bij lyme sowieso beter is om op te bouwen ivm de heftige reacties die je kan verwachten, maar misschien is dat dan alleen bij bepaalde soorten ab.
Terug naar “Reguliere Behandeling”