Ik ben nieuw, vraag over plekje/beet dochtertje van 2 (foto)

Lie82

Ik ben nieuw, vraag over plekje/beet dochtertje van 2 (foto)

Berichtdoor Lie82 » Di 02 Aug 2016, 13:31

Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier en zal maar meteen met de deur in huis vallen: mijn dochtertje van 2 jaar heeft twee plekjes op haar armpje met een cirkel er omheen. De plekjes begonnen als twee normaal uitziende muggenbultjes, ik zag ze eergister. Gisteravond zag ik ineens dat de plekjes groter zijn geworden en er om beiden een cirkel te zien is.
Ter info: Ik heb geen teken bij haar gezien, volwassen teken had ik neem ik aan zeker opgemerkt bij mijn eigen kind.
We wonen niet in Nederland, maar in de bergen op 1500m hoogte en er is hier niet bekend dat hier teken voorkomen. We zijn twee weken terug wel nog ergens anders geweest (op 1200m hoogte, ook daar is bij de locals niet bekend dat er teken voorkomen) en zijn daar in een speeltuin in het bos geweest, maar zijn niet van de paden afgeweken (ze zat bij mij op mijn rug in een drager).
En toch zit het me niet lekker, dus vandaag bij de kinderarts geweest. Ze was er van overtuigd dat het geen tekenbeten zijn, maar dacht aan gewone muggenbulten of, en die kans leek haar het grootst, ringworm. Ik dacht zelf ook eerst aan ringworm, maar dan zit er toch geen bultje in het midden?
Als laatste wil ik nog vermelden dat ik eergister een vliegje in haar slaapkamer heb doodgeslagen waar nogal wat bloed uitkwam (dus steekvliegje?).
Mijn excuses voor het lange verhaal, ik wilde een zo duidelijk mogelijk beeld geven van de situatie.
Hierbij de foto van een van de plekjes, deze zit zoals jullie zien zo'n beetje op haar schouder en bij dat plekje is de cirkel het duidelijkst.

Afbeelding

Hier nog even een close up:
Afbeelding

Ik hoor graag jullie meningen, alvast ontzettend bedankt voor eventuele reacties!!

Eus

Re: Ik ben nieuw, vraag over plekje/beet dochtertje van 2 (foto)

Berichtdoor Eus » Di 02 Aug 2016, 16:02

Ik ben geen arts en kan zeker ook geen diagnose stellen op basis van een foto. Maar een EM groeit en is in het algemeen groter dan een 10 cent muntstuk.

Ziekte van Lyme wordt overgebracht door teken. Over andere stekende insecten zijn wel onderzoeken dat een klein gedeelte de ziekteverwekker die Lyme bij veroorzaakt bij zich draagt. Echter of een steek dan ook kan zorgen voor overdracht, dat is niet bekend en niet onderzocht! Een teek zit in het algemeen lang vast, een ander bijtend insect zeer kort....

Kortom; de mogelijkheid of andere stekende insecten Lyme overbrengen moet verder onderzocht worden.

Goed je dochter in de gaten houden of de vlekken zich uitbreiden en of er andere klachten op treden, zou ik zelf doen.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 02 Aug 2016, 16:15

Hallo Lie,

Ik vind het op een klassieke EM lijken.
Heb zelf een klassieke EM gehad, ik had een teek in mijn arm, dus dat was ook meteen duidelijk, de EM was meer blauwig/paarsig met geel.
Maar de kleuren doen er niet toe.
Bij mij was ie eerst heel klein, ik moest destijds terugkomen als de EM groter was dan 5 cm.

Wat die ringworm betreft, dat ziet er echt heel anders uit.
Een paar jaar (ongeveer 3 jaar) na mijn tekenbeet heb ik een uitslag gehad op mijn re-bovenbeen, dat was ringworm en echt totaal iets anders dan een EM.
Het was meer gespikkeld en had geen bulls eye in het midden, de kleur was rood, en de vorm als een bijna cirkeltje, het was ook iets verdikt.
Zag er echt duidelijk anders uit.

Hier een paar duidelijke fotootjes van mensen met ringworm:

http://www.huidziekten.nl/folders/neder ... ngworm.htm

Eus

Berichtdoor Eus » Di 02 Aug 2016, 16:24

Lie82

Berichtdoor Lie82 » Di 02 Aug 2016, 17:49

Hoi Eus en Sproetje,
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik vind het zo moeilijk, ze is pas twee, dus ze kan me ook niet vertellen hoe ze zich voelt natuurlijk.
Het andere plekje zag er gister ongeveer net zo uit als het plekje op de foto, maar nu is die zich duidelijk aftekende cirkel niet meer te zien, het hele plekje is nu dezelfde kleur met in het midden het puntje wat ook dezelfde kleur heeft.
Wat zal ik nou doen? Naar een andere arts voor een 2nd opinion? Een uur hier rijden vandaan is een gebied (dat ligt de temperatuur gemiddeld veel hoger, zeker een graad of 15) waar teken wel voorkomen, ik zou daar naar een (huid?)arts kunnen gaan met het idee dat deze er waarschijnlijk meer ervaring mee heeft. Is een huidarts dan aan te raden?
En stel dat de plekjes de komende dagen minder worden en verdwijnen, is het dan geen lyme en hoef ik me dan geen zorgen meer te maken of moet ik dan toch alert blijven? Maar waarop, ik bedoel kleine kinderen hebben natuurlijk vaak virusjes te pakken, verhoging/koorts of zijn eens een paar agen wat hangeriger.

Alvast ontzettend bedankt weer.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”