Kaardebol

Daisy

Re: kaardebol

Berichtdoor Daisy » Do 30 Okt 2014, 08:07

Wat grappig allemaal om te lezen.
Paperwhithe, ik snap dat je het zelf wilt kweken,en de wortels? Wat moet je daarmee doen? Eerst drogen en dan op alcohol zetten?
Of net als troptard erop kauwen? Ja dat is de makkelijkste manier. Als het maar werkt. Alleen hoe weten jullie dat?
Bij mij is het zo dat mijn therapeut het met de asyra kan testen of het iets met me doet, en of het verbeterd is na 3 maanden .
Ik merk ook zelf wel, als ik goed naar mijn lichaam luister, wat het met me doet, daar ontwikkel je een 6e zintuig voor heb ik gemerkt.
Als hetgeen wat ik inneem me tegenstaat, of ineens gaat tegen staan, hou ik ermee op. Dat voelt dan niet goed.
Dat heb ik bij een paar dingen al gemerkt.
Zo heb ik een B- complex met wat mineralen extra erin, als ik het alleen maar ruik wordt ik al misselijk. Ik zet me er telkens overheen, maar ik weet dat er iets inzit wat gewoon niet goed voor me is, moet nog even uitvogelen wát.

Anoniem, misschien zie ik je op de therapeutenbeurs in Apeldoorn. Heb je een Rode Roos op? Dan kan ik je herkennen...... :lol:
Trouwens, de kaardebol van Cruidhof die ik heb van 500ml. Kost via internet rond de 32 € valt dus mee, dan heb je een richtlijn.
ik denk dat ik Zondagmiddag kom. Hoewel.... Zaterdagmiddag kan ook....ik ben laat in de ochtend pas een 'gewoon mens' . Er is ook een stand met een asyrasysteem, dus kan je je hart ophalen, je zult versteld staan Anoniem wat het allemaal kan opsporen, of heb je er al over gelezen?

Daisy

Daisy
Luister naar je lichaam.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Do 30 Okt 2014, 11:29

Hallo Daisy,

De kaardebol is ondertussen gezaaid en ik hoop dat ik volgend jaar mooie planten heb. Eerst zien of het groeit.
Ik ben alleenlevend en leef van een uitkering. Dus 30 euro is voor mij al veel teveel. De woonkost ligt hier heel hoog . Als ik mijn vaste kosten aftrek (wonen, verzekering verwarming...) hou ik nog 300 euro over voor voeding , leven, medische kost. Mijn spaargeld is eraan aan de lymekosten. Het water is hier ook peperduur. Vorig jaar betaalde ik 500 euro voor water, terwijl ik amper 300 euro aan electriciteit had.
Ik slik ook nog andere supplementen (look, q10, ginseng,mariadistel..echinacea maar dat laatste heb ik inde Aldi gekocht :D ) Banderol en samento heb ik geprobeerd: het heeft niets geholpen. Ik gebruik nu ook sarsaparilla, verse gember en kinabast: niet duur.In mijn gerechten gebruik ik zoveel mogelijk geelwortel (curcuma, dat is ontstekingwerend)
Ik hou regelmatig pauzes want kruiden en supplementen kunnen allergische reacties geven.

Ik hoed mij voor supplementen met exotische namen en hoge prijzen. Het is vaak pure geldklopperij. Ik probeer zo min mogelijk "exotische soorten" te gebruiken, maar ja sarsaparilla, kina, ginseng zijn exotisch.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 30 Okt 2014, 16:52

hoi Paperwhite, over welke andere soort had je het dan uit het boek van Hopf-Seidl?
Ik las gisteren dat de dipsacus sylvestris en de dipsacus fullonum verschillende namen zijn voor dezelfde soort dipsacus.
Op veel kruiden heb ik herxheimerreacties gehad, maar ook niet op deze plant: in reactie op wat Daisy zei.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Do 30 Okt 2014, 18:49

Hallo Bamboe en Daisy,

Ik heb mijn oude flora nog eens boven gehaald (1965, Heimans) Daarin staat het volgende: Dipsacus sylvester of wilde kaardebol; Dipsacus fullonum L. of Weverskaarde. Beiden van het geslacht kaardebol.
Hopf-Seidl heeft het over een preparaat"kardenminzewürze" immuunmodulator. Gemaakt uit de wortel van de wilde kaardebol (Radix dipsaci) en munt. Misschien gebruiken ze in Duitsland een andere Latijnse naam.

In elk geval: op mijn pakje zaad stond een foto van de wilde kaardebol . ;)

Ik heb op geen enkel kruid herxheimers gekregen behalve op gefermenteerde look.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 30 Okt 2014, 21:19

hoi Paperwhite, op wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_kaardebol en http://www.lyme natuurlijk genezen.nl/kaardebolkuur_signatuur_en_werking.htm zag ik het dat die twee verschillende latijnse namen die ik eerder hierboven noemde synoniem zijn voor dezelfde soort kaardebol. Die latijnse namen worden juist gebruikt om niet nog meer spraakverwarringen te krijgen, maar die synoniemen helpen ook niet. Maar goed, kennelijk is er een verschil tussen weverskaardebol en wilde kaardebol. Ff zoeken. En het maakt zeker uit welke ondersoort je van een plant gebruikt.
Laatst gewijzigd door bamboe op Do 30 Okt 2014, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Anoniem1992

Berichtdoor Anoniem1992 » Do 30 Okt 2014, 21:21

Ik weet nog niet wanneer ik ga Daisy, een medepatient pikt me op van het station en dan de beurs over.
Heb bij het kruidvat een dagkaart voor 14 euro gekocht en zo staat er niemand op me te wachten.
Mijn ouders wilden wel daar gaan fietsen zodat ik naar de beurs kon maar ik weet nu al dat ik geen rust heb als ik weet dat zij een keer naar huis wilen.
Ik weet inderdaad dat Kaardebol niet heel duur is daarom trekt het me ook wel.
Ben een beetje allergisch voor die dure meuk van bijvoorbeeld Nutramedix, krijg spontaan vlekken van de prijs. :D

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 30 Okt 2014, 21:39

hoi Paperwhite, de weverskaarde is de dipsacus sativus en de wilde kaardebol is de dipsacus fullonum (deze laatste is inderdaad de geneeskrachtige variant). Readers Digest: Gids voor geneeskrachtige planten.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Vr 31 Okt 2014, 00:23

Hoi Bamboe,

Een ding is zeker: het is de wilde kaarde die we moeten hebben.Die ziet er zo als op de link uit maar daar heeft heeft hij dan weer de naam grote kaardebol.http://www.floravannederland.nl/planten ... kaardebol/

In de flora van 1965 staat: zeldzame plant. Nu is de plant niet zeldzaam meer als je de map bekijkt.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Vr 31 Okt 2014, 02:13

hoi Paperwhite, ja dat is waar dat die plant ineens veel vaker voorkomt dan men rapporteerde in eerdere boeken.
Ik las het ook in die oude readers digest.
De namen wilde en grote kaardebol zijn inwisselbaar voor de sylvestris/fullonumvariant.
De plant voelt aan dat wij die hard nodig hebben:-) (althans volgens Stephen Harrod Buhner gaat het zo).
Planten houden van mensen, ook als wij mensen niet van die planten houden.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Vr 31 Okt 2014, 10:59

Hallo Bamboe,

Vorig jaar was ik op de hoge venen en het stond vol kaardebol. Ik heb aan Ortis, een bedrijf van kruiden en voedingsupplementen gevraagd om eens aan kaardebol te denken. Hun labo dat je kan bezoeken ligt temidden het groen van de hoge venen en er staat heel veel kaardebol. Deze zomer stond er langs de rivier ook veel kaardebol maar ik moest langs de dijk door hoog gras, dus dat was geen optie.
Of die planten er voor ons komen ,betwijfel ik wat.( Ik overweeg om de boeken van Bühner aan te schaffen.)Ik denk dat klimatologische factoren spelen.
Zo zie je maar hoe op korte tijd veel verandert. Er worden ook minder herbiciden gebruikt dan vroeger, ik denk dat zoiets ook meespeelt. Met de bijtjes gaat het dan weer dramatisch slecht.
Taxussen en buxussen zijn hier overvloedig aangeplant in tuinen, nu worden ze geveld door "beestjes".
Ik betwijfel of planten van mensen houden, ze bezitten een arsenaal middelen om ons af te schrikken...planten willen niet gegeten worden , behalve dan als het om bessen gaat. Planten willen zoals ieder levend wezen in de natuur overleven.

Terug naar “Kruiden en kruidenprotocollen”